Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Vad väger en lastbil?
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 Ă¥r, 9 mĂ¥nader sedan av
Tomas.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2011 kl. 17:59 #95585
Tomas
DeltagareSitter och klurar pĂ¥ vad lastbilarna väger som kommer till mig med gods och hämtar för den delen. Ska lämna in en uppskattning pĂ¥ antal ton per Ă¥r min verksamhet innebär pĂ¥ vägarna…
Det jag undrar är vad respektive fordon nedan väger tomt, alltsĂ¥ verklig vikt pĂ¥ ett ungefär.

”Vanlig” lastbil med bakgavellyft, just denna ser lite lĂ¥ng ut…
Trailer med släp är det sĂ¥ det kallas?16 februari, 2011 kl. 18:27 #119113
ParvelitoDeltagareMacondax kan säkert det här som ett rinnande vatten, men i väntan pĂ¥ honom sĂ¥ gör jag ett försök.
Den övre bilden är en distributionsbil, väger c:a 12-18 ton med last. Tom väger den 5-6 ton.
Det under är en fjärrbil med släp, totalvikt max 60 ton med last. Tom väger den c:a 12 ton.
16 februari, 2011 kl. 20:16 #119124
DanDeltagareNominerar denna till Ă¥rets hittills bästa trĂ¥d!
16 februari, 2011 kl. 20:31 #119125Macondax
DeltagareBernt: Du är inte allt för lĂ¥ngt ifrĂ¥n

Bild nummer 1 visar en distributionsbil, lastad väger de mellan 16-20 ton (totalvikt), tomvikt cirka 10 ton (tjänstevikt).
Bild nummer 2 är en ”24-metare”, alltsĂ¥ en fjärrbil med släp. Totalvikten pĂ¥ ett sĂ¥dant ekipage fĂ¥r vara max 60 ton.
Bilen: Totalvikt mellan 24-27 ton, Tjänstevikt kring 12-14 ton.
Släpet: Totalvikt kring 36-38 ton, Tjänstevikt kring 10 ton.Har du möjlighet, sĂ¥ ta gärna lite registreringsnummer pĂ¥ de bilar som kommer och levereras hos dig. I CBR (Centrala Bilregistret) kan du sedan se bĂ¥de tjänstevikt och totalvikt för fordonet.
Du har inga leveranser med trailerdragare?
16 februari, 2011 kl. 20:44 #119127Tomas
DeltagareHa, ha ja visst är det ett bra ämne för ett ehandelsforum. Jag tyckte dock den passade minst dĂ¥ligt i logistikavdelningen:-)
Tackar för viktuppgifterna ocksĂ¥! Det här är nĂ¥t jag spontant tyckt hela tiden, att det kändes bättre att lĂ¥ta postbilen (lantbrevbärare) som ändĂ¥ passerar dagligen ta med sig paketen. Att DHL för 1/3 av priset har rĂ¥d att skicka ut en stor diesel-lastbil känns sĂ¥ oekonomiskt trots att jag betalar mycket mindre för det. Miljöbelastningen blir ju sĂ¥ mycket sämre. Och pĂ¥ sikt kan jag dessutom Ă¥ka pĂ¥ att betala en dryg avgift för det.
Och det är pĂ¥ sätt och vis rimligt. Jag är av den Ă¥sikten att lastbilstransporter är alldeles för billiga. Men som för de flesta sĂ¥ är det plĂ¥nboken som styr i slutänden även för mig, särskilt när man ska konkurrera med andra dĂ¥ är det svĂ¥rt att vara idealist alla gĂ¥nger:rolleyes:
16 februari, 2011 kl. 20:53 #119128GregerA
Deltagare… Miljöbelastningen blir ju sĂ¥ mycket sämre. …
Det är ingen fara – DHL klimatkompenserar … :rolleyes:
Men visst vore det en idĂ© att starta ”Förenade landsbygdsdistribution AB” och köra alla paket i samma bil.
16 februari, 2011 kl. 21:00 #119129Tomas
Deltagare@Macondax 15502 wrote:
Du har inga leveranser med trailerdragare?
Tackar! Jo, det händer men inte sĂ¥ ofta längre. Fick tidigare en del bĂ¥tleveranser frĂ¥n bla Polen och Tjeckien och det var alltid lika spännande att se om de skulle komma runt dĂ¥ de är lite för stora. Nu finns bättre vändmöjligheter och det är uppskattat av chaufförerna:)
Annars blir det numera oftast sĂ¥n 24-metar och dĂ¥ brukar de kunna se till att ha lasten pĂ¥ bilen och ställa av släpet innan de kommer till mig.
MĂ¥nga ton blir det i alla fall:cool:
16 februari, 2011 kl. 21:58 #119135Tomas
DeltagareVad är väl en lastbilstrĂ¥d utan bilder, sĂ¥ här kommer nĂ¥gra exempel pĂ¥ hur det kan se ut och jag är väl inte alltid favoritdestinationen för chaufförerna som är mer vana vid terminaler och asfalt än grus och slingriga vägar:o
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.



