Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › .html eller inte i URL?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Christoffer Tyrefors.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2011 kl. 13:08 #95600
kimovski
DeltagareHur är det egentligen – blir man bättre rankad med URL’er som slutar pÃ¥ .html eller inte? Har fÃ¥tt tvÃ¥ olika svar (frÃ¥n tvÃ¥ olika SEO-konsulter) och tänkte kolla om nÃ¥gon här har testat nyligen?
18 februari, 2011 kl. 14:47 #119259PatrikS
DeltagareVerkar ju väldigt udda om det skulle hjälpa att ha .html men jag är ingen SEO-konsult.
18 februari, 2011 kl. 18:07 #119268Joel
DeltagareJag har hört att man ska skippa all information som är irrelevant sökordet, dvs
http://www.partykungen.se/sjalvlysande-armband är således bättre än http://www.partykungen.se/sjalvlysande-armband.html.
Trotts det så fortsätter jag att köra med min .html för att det är vad jag är uppväxt med och det är vad som ser snyggast ut för mig
SEO handlar ju i mÃ¥ngt och mycke om att vara uppbyggt efter att användaren ska förstÃ¥ sidan struktur sÃ¥ bra som möjligt och dÃ¥ är det ju lättare för en novis kund att komma ihÃ¥g adressen utan ”.html”-prefixen nästa gÃ¥ng de ska handla självlysande armband. Och sÃ¥ tänker antagligen Google ocksÃ¥…
19 februari, 2011 kl. 10:25 #119293SamHjalp
DeltagareJag tror inte att det påverkar resultatet överhuvudtaget då Google är smartare än att inkludera filändelsen i sina relevansalgoritmer.
Personligen tycker jag att det är bra med filändelse på ex. produktsidor medan kategorisidor passar bättre utan. Då kan användaren direkt se om det är en sida med faktisk information denne är på väg till eller om det är en översiktssida. Svårt att förklara vad jag menar märker jag.
24 februari, 2011 kl. 12:57 #119567kimovski
DeltagareTack för svaren! Jag håller med SamHjälp att det kan vara bra ur den synvinkeln att en användare kan differensiera kategori vs. produktsidor via URL fältet. Sen hur Google rankar det kan vara en separat fråga. Hur som helst känns det inte som Google lägger stor vikt vid just denna faktor.
24 februari, 2011 kl. 13:11 #119569Joel
DeltagareDet som vore intressant så klart är ju om du hamnar i ett läge där en konkurrent och du har exakt samma seo-fördelar med skillnaden att din konkurrent kör utan prefix och du med. Och därmed kanske vinner över dig i sökresultaten.
Alla smÃ¥ justeringar väger ju upp till resultatet… :rolleyes:
24 februari, 2011 kl. 14:51 #119573Christoffer Tyrefors
DeltagareFiländelsen har i sig självt ingen SEO-effekt, däremot är det så att ju kortare någonting är, desto mer vikt får det som är med. Ideal titel, url eller
för sökningen ”bil” är alltsÃ¥ kort&gott ”bil”, men man har ju oftast fler ord för att täcka andra sökningar.
Däremot har jag läst nåt test som visade ~6% ökning i CTR för webbsidor utan .html och det är såklart en ganska önskvärd effekt.
Den tredje fördelen utan .html är att man har ytterligare fem (synliga) tecken pÃ¥ sig att skriva nÃ¥got säljande/lockande (eller ett extra sökord) – google visar ju inte oändligt mÃ¥nga tecken i url-raden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.