Plus Forum E-handelsforumet Logistik Märkligt att kunderna kan välja tillval utan mitt godkännande

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95641
    Thomas THL
    Deltagare

    Tjena.

    När jag skickar mina verktygssatser så är det titt som tätt till företag som har ett annat jobb på dagarna och därmed inte är hemma på dagarna.
    Till företag skickar jag Schenker Parcel såklart.

    Eftersom de anger sitt företagsnamn som leveransadress försöker Schenker köra ut satsen.
    När ingen är hemma så åker satsen tillbaka till terminalen och de ringer upp kunden och då bokar kunden om det till hem kväll med avisering och mitt fraktkonto debiteras 165 kr extra (ungefär).

    Jag tycker det är mycket märkligt att kunden kan “handla” på mitt konto utan mitt godkännande. När jag pratar med Schenker om detta så säger de att någon måste ju betala.

    Har ni råkat ut för detta och hur löser ni det?
    Har ni inskrivet i villkoren att om det inte är personal på plats dagtid så tillkommer det avgifter?

    Det som är mest märkligt som sagt är att de kan handla på mitt konto, utan något som helst meddelande till mig förutom på fakturan.

    /Thomas

    #119780
    Zabler
    Deltagare

    OT:

    Det finns massa konstiga saker som speditörer kan göra innan du hinner säga smurf.

    §7 NSAB2000
    Om speditören vid utförande av uppdrag nödgas handla utan att först inhämta instruktioner, skall han anses göra detta för uppdragsgivarens räkning och på dennes risk.

    Gods som utsatts för förstöring eller stark värdeminskning eller ger upphov till akut fara, kan speditören efter omständigheterna utan varsel sälja för uppdragsgivarens räkning, oskadliggöra eller förstöra.
    ….
    För sådana utlägg äger speditören debitera särskild utläggsavgift.

    Har klippt en hel del för att slippa knacka hela paragrafen, men den är rätt lustig ;)

    #119784
    Thomas THL
    Deltagare

    Detta stod inte med?

    “Om anställd hos speditören gör illa foten när han spelar fotboll med ditt paket dvs han tror paketet är lättare än vad det är, äger speditören rätt att debitera särskild utläggsavgift.”

    ?

    #119791
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He He He sorry jag skrattar så jag gråter fast det är allvar…….

    @Thomas THL 16222 wrote:

    Detta stod inte med?

    “Om anställd hos speditören gör illa foten när han spelar fotboll med ditt paket dvs han tror paketet är lättare än vad det är, äger speditören rätt att debitera särskild utläggsavgift.”

    ?

    #119803
    nobynator
    Deltagare

    Är det inte enklare att köra med DHL Servicepoint till alla så slipper du detta bekymmer?

    #119805
    Thomas THL
    Deltagare

    @nobynator 16245 wrote:

    Är det inte enklare att köra med DHL Servicepoint till alla så slipper du detta bekymmer?

    Även om jag tror att DHL har liknande inskrivet så är det på gång, inte helt nöjd med Schenker.

    #119806
    GregerA
    Deltagare

    @nobynator 16245 wrote:

    Är det inte enklare att köra med DHL Servicepoint till alla så slipper du detta bekymmer?

    Problemet är att en del köpare blir galna om de måste knata iväg och hämta paketet – och det är inte alltid lätt att avgöra om det är ett stort eller litet företag.

    Det bästa är att ha tydliga val vid utcheckningen, typ:

    o DB Schenker Parcel
    Paketet körs ut till företaget under kontorstid.
    Kan leverans ej ske vid första leveransförsöket kan kostnader tillkomma.

    o DHL ServicePoint
    Paketet levereras till utlämningsställe i er närhet.
    (om möjligt också ange vilket utlämningsställe)

    #119813
    Plastskivor
    Deltagare

    På många ställen har schenker ganska gles service på parcel, så kunderna kan nog få det snabbare ibland med privpak till ombud.

    tycker inte det är orimligt att ha krav att om de vill ha det som företagspaket utkört så får de ha en adress som alltid är mottaglig under kontorstid, och som alternativ då ombud eller att de får acceptera merkostnad för ej levererbart paket vid första försöket.

    Men då får man ju vara tydlig om det som sagt.

    ibland ringer jag upp kunderna och frågar om just detta.

    #119815
    Croona
    Deltagare

    Jag förstår faktiskt inte problemet. Vi skickar också med Schenker parcel, vi fyller i telefonumret som ska aviseras och Schenker ringer INNAN de kör ut för att se till att någon kan ta emot paketet. Jag har aldrig varit med om att någon sagt att de får köra ut på kvällen, då kan det knappast vara ett företag? Och Schenker kan väl för fan inte ta egna beslut om konstnader som inte de betalar utan fakturerar dig? Jag hade aldrig accepterat det och tagit upp det med både Schenker kontoret i den staden som kört ut paketet samt min säljare.

    #120103
    Tissy
    Medlem

    Har varit med om liknande, dvs Schenker lägger på en aviseringsavgift på 60 kr som de debiterar oss när de inte kunde köra ut till företaget/kunden första gången. Jag tänker kontakta dem för förklaring.

    Men Schenker har i övrigt varit slöa. Bara att få bekräftelse på avtalet när vi valde dem som fraktpartner tog 2 månader. Vidare så har de inte på 3 månader och trots 3-4 påminnelser kunnat skicka ut handlingar för att vi ska kunna teckna autogiro hos dem.

    Schenker ställde även en utav våra inkommande leveranser i en allmän hiss i tron att vi skulle upptäcka den där. Sedan när vi ringer och frågar var leveransen tagit vägen fick vi veta att de lämnat den i hissen. Motiveringen från chauffören var att han inte trodde det var ngt värdefullt. Någon förklaring från Schenker centralt fick vi aldrig trots att vi bad om det.

    Sedan har ju inte DHL varit bättre då de slarvat bort enstaka kollin i flerkollisändningar. Sedan att reda ut det och bevisa att de slarvat bort det tog sedan flera månader från oss då de inte la någon energi på att själva lösa problemet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.