Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Avdrag på deklaration (och hej:) )

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Studenten
    Deltagare

Hej!

Jag har under ett halvår snart följt detta forum och tyckte det var dags att gå med. Arg att jag missade Eran träff i Malmö:(

Jag och min kompis äger ett företag där vi köper/säljer produkter på nätet. Kan inte helt berätta vad då vi är i förhandling med några andra parter.

Jag tycker det är tråkigt med folk som reggar sig och frågar sina frågor och lämnar men jag måste tyvärr ställa en fråga direkt :(

Det är så att vi i år (vårt första år ) gick i förlust med ca 40k. Per person får vi 20k i skatteavdrag på vår inkomstskatt.

Dock så är det så att våran skatt 2010 var ca 5k var (Vi är studenter). Hur kan vi ta vara på de resterande 15k och få de? Kan vi skriva avdrag på 20k och få tillbaka våra 15k som vi är ”berättigade” till. Det är ju ändå våra pengar som vi gått in med i företaget.

//
    Studenter i nöd :(

Dan
    Deltagare

Hmm ni menar att man skulle gå plus i skatt om man går med mycket förlust och tjäna kontanter på att gå back varje år? :)

fotofyndet
    Deltagare

Hej och välkomna till forumet.

Svaret är enkelt: Nej, ni kan inte ”ta till vara” de 15′. Det hade ju varit idé att tänka på det innan, så hade ni fått en fin, skattefri inkomst.

GregerA
    Deltagare

Ni får inte skattereduktion med 20.000:- för att ni gått med den summan i förlust. Däremot minskas ert skatteunderlag med 20.000:-.

Ex du har andra inkomster på 100.000:-. På dessa gör du ett avdrag på 20.000:- och betalar bara en skatt på inkomsten 80.000:-.

Den exakta skatteeffekten beror på i vilket inkomstskikt du ligger och vilka övriga avdrag du kan utnyttja. Dock får man inte pengar tillbaka om inkomsten skulle bli negativ.

Studenten
    Deltagare

Så det påverkar bara om man har en inkomstskatt..:( då vet vi det hehe tack.

Majsan
    Deltagare

Ett litet tillägg till detta
    är att om näringsverksamheten gått med underskott, så kan man under vissa förutsättningar rulla underskottet till nästa år.

Läs mer i någon av broschyrerna gällande underskott

Skatteregler för handelsbolagsdelägare

Skatteregler för enskilda näringsidkare

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.