Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Plattform med webshop och affärssystem
- Detta ämne har 25 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Magnus. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
22 mars, 2011 kl. 13:38 #95770Gaerd DeltagareHejsan, vi kör idag med askås webbshop och specters affärssystem. 
 Dom är kopplade med varandra men inget fungerar någonsin som det ska.Specter verkar inte veta vad ehandel är och askås finner vi inte ord för längre. Vi är ute efter ett system som är utvecklat för riktig ehandel. DVS returhanteringar, annullering av ordrar, ändringar i ordrar, delleveranser, pacsoftkoppling som fungerar osv osv. Vi är less på att behöva klicka oss igenom 300 steg för att annullera en order så att lagersaldo och ekonomi stämmer. Så här ska ehandel fungera: Leverera order 
 skriv ut, packa, klicka, klistra (packsesdel), skicka.Annullera och ändra order 
 klickabyten 
 klicka, klistra in nytt artnr, klicka.Ska halva tiden verkligen behöva gå till massa onödiga klick? Finns systemet vi letar efter där ute eller är det bara en dröm? 22 mars, 2011 kl. 15:44 #120814Zabler DeltagareAnvänder själv Specter, visserligen i koppling till Fortus system. 
 Jag tycker systemet fungerar helt ok, visst, det finns klara utrymmen till förbättringar, men jag vet också att de jobbar på det.En av mina kunder sitter nog eller kanske satt i den sitsen som du gör nu. 
 Men efter ett antal möten med Specter och även med oss (Fortus där jag jobbar) och Specter tillsammans, sĂĄ har de nu kommit fram till en lösning som skall passa dem.Visserligen en del specialutveckling bakom. Jag känner inte riktigt igen problematiken du har, visst, har en kund betalt med kort och pengarna är dragna och har hamnat pĂĄ ditt konto sĂĄ mĂĄste du ju göra en kredit. Men det mĂĄste du ju göra vilket affärssystem du än har om du skall göra bokföringen korrekt. Nu vill jag inte försvara Specter, de kan de fĂĄ göra själva, men jag blir nyfiken pĂĄ vad problemen är, sĂĄ att inte jag gĂĄr i den fällan du sitter nu. 22 mars, 2011 kl. 16:03 #120819Tomas DeltagareJag har Specter och Prestashop och känner inte riktigt igen att det skulle vara sĂĄ illa heller. Men jag har precis i dagarna beställt koppling till Unifan, har innan lagt in det manuellt, sĂĄ jag hoppas ju den biten kommer att fungera bra. Men radera/editera order mm tycker jag fungerar bra. Delleverera har jag inte gjort, men tycker det ser ut att finnas hyfsat enkelt. Kopplingen till shopen fungerar. Försöker göra sĂĄ lite som möjligt i shopen. Orderbekräftelse, följesedlar mm allt via Specter. Men spontant tycker jag det lĂĄter som att: E-handelslösning med snabbkassa och inbyggt lager! har förutsättningar att göra dig mer nöjd. 22 mars, 2011 kl. 21:31 #120840Katrin Lundgren Deltagarejag är tvärt emot er andra, jag gör allt i butiken helt utan affärssytem, förutom bokföring som jag gör separat. Det fungerar mycket bra för min del, och jag har aldrig haft de problemen du pratar om utan det är precis som du säger ett rent flöde, men dĂĄ har vi i och för sig lagret inbyggt i butiken och behöver inga kopplingar för den delen….. och sĂĄ är jag nog lite partisk ocksĂĄ. Däremot ĂĄterbetalningar och sĂĄdant mĂĄste även jag in i Samport eller dibs gränssnitt eller banken för att betala tillbaka, men det tror jag inte du slipper nĂĄgon stans 25 mars, 2011 kl. 15:25 #120976specterab DeltagareVi har haft kontakt med vparts.se och har en diskussion med dem om hur deras specifika flöden ser ut, för att räta ut frĂĄgeställningar och problem. Vad gäller Zabler/Peters frĂĄga ovan kan jag säga att det inte är sĂĄdant som berör din butik. Det kommer hela tiden nya funktioner i vĂĄrt affärssystem, allt för att göra livet för framför allt e-handlare sĂĄ enkelt som möjligt. /Lennart 27 mars, 2011 kl. 06:31 #120995Seke DeltagareVi använder Textalk webbutik och Specter affärssystem, och min uppfattning är att kopplingarna Textalk – Specter och Specter – Unifaun fungerar bra, i alla fall i det normala flödet. Returer, annuleringar och ändringar av ordrar är omrĂĄden där det skulle vara önskvärt med förenklingar. 27 mars, 2011 kl. 11:50 #121002Richie72 DeltagareJag fick lite hjärtat i halsgropen när jag läste första inlägget eftersom vi precis hade tecknat avtal med Specter (vi har Textalk). Nu har vi kört pĂĄ nĂĄgra dagar och jag tycker det verkar fungera väldigt bra hittills. Vi har inte startat bokföringen ännu sĂĄ där kan jag inte uttala mig. Dessutom har vi fĂĄtt väldigt bra support frĂĄn Specter hittills. 29 mars, 2011 kl. 12:26 #121081Stor Liten DeltagareVi kör med xeleras plattform NX2 tillsammans med VISMA Admin 1000. Vi är fortfarande i integrationsfasen sĂĄ allt är inte klart ännu, men vĂĄrt flöde blir ungefär sĂĄ som du beskriver: Order kommer in, du skriver ut plocksedlar och följesedlar (om du vill ha det). 
 De kunder som betalt med kort eller direktbetalning fĂĄr en tagg, och konteras direkt mot respektive konto.
 De kunder som valt faktura skrivs ut.Därefter skrivs alla adressetiketter ut med vikt. (vi behöver ej väga manuellt) Vi kör med koppling till unifaun, och där har du stöd för den speditör du önskar. När vi packar så har vi 3 buntar med papper: följesedel, fakturor och adresslapp. Sen är det bara att börja packa. Priser, lagersaldo m.m. sköts från visma. 
 Produktbeskrivning, bilder, ”layout” m.m. sköts i NX2.Att annullera eller ändra en order är lätt i visma om man inte skapat en journal. Man väljer själv när man vill göra detta. varje dag eller varje mĂĄnad. 
 Om ordern är bokförd sĂĄ fĂĄr man vända den. Visst det är nĂĄgra klick, men inte sĂĄ farligt.Det finns en hel del olika lösningar att välja mellan. Det perfekta systemet däremot tror jag kommer förbli en dröm… 1 april, 2011 kl. 12:46 #121222Gaerd DeltagareEfter samtal med bĂĄde specter och askĂĄs sĂĄ mĂĄste jag förtydliga mitt inlägg. Problemen med AskĂĄs: 
 Där är det vi som inte läst produktspecifikationerna riktigt när vi beställt integrationen. Det eviga problemet är dock lagersaldot som det blir fel pĂĄ hela tiden. Nu äntligen efter 8 mĂĄnader sĂĄ dras det frĂĄn specters lagersaldo när kund lägger order pĂĄ hemsidan i realtid. Tidigare har vi haft 5 minuters fördröjning som efter vĂĄra förfrĂĄgningar om realtid kortats ner till 3 minuter osv. Det tycker vi man fixar pĂĄ en gĂĄng när vi som kund till dom rapporterar gĂĄng pĂĄ gĂĄng att det blir fel. För oss innebär det att väldigt mĂĄnga kunder blir missnöjd när leveranstiden inte uppfylls pĂĄ grund av att lagersaldot i webbshopen har lurat dom.Vi skickade en lista till askĂĄs och specter där vi beskrev allt vi tyckte var bristfälligt och fick tillbaka som svar av askĂĄs: ”Tack för ditt e-post. Integrationen är av halvautomatiserad typ vilket innebär att t.ex. nya order förs över, men inte ändringsorder, som du säger. Integrationen gör vad vi beskriver att den skall göra i produktbladet. Vi har idag inga omedelbara planer pĂĄ att vidareutveckla denna funktionalitet, men om det är av nöd för er tittar pĂĄ sĂĄklart gärna pĂĄ ett samverkansprojekt med er med kostnadsdelning. Säkert finns utökningspotential även i Specter.” Slutsatsen av detta är att vi kommer byta system till ett nytt som är anpassat och utvecklat för ehandel. Inte ett system där man mĂĄste anpassa sig runt bristerna. Problemen med Specter är väl mest att vi saknar funktioner som vi tycker är självklara. BĂĄde jag och min kollega vill pĂĄpeka att vi har fĂĄtt riktigt bra och trevlig support frĂĄn de flesta hos Specter och AskĂĄs fast vi ringt och mailat nästan varje dag 
 OcksĂĄ att dom har ĂĄtgärdat mĂĄnga av de ”problem” vi sett med systemen. En del mot en kostnad dock.Vi har äntligen hittat ett system som verkar uppfylla alla vĂĄra krav och vi ser väldigt positivt fram mot det nya systemet. Kommer självklart att uppdatera när vi kommit igĂĄng med de! 1 april, 2011 kl. 15:52 #121232laser DeltagareVarför ha ett affärssystem för lagerhantering, fakturor och packsedel dĂĄ man kan fĂĄ allt i CMS/Admin för E-shopen? 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				

 
															