Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    tibbe
    Deltagare

Vet att frågan varit uppe tidigare men då efterfrågades speciella nischer.
    Jag är intresserad av ALL dropshipping så kom med förslag på vilka som erbjuder detta.

pete
    Deltagare

En fråga inom samma område (kändes onödigt att starta ny tråd):

Vilken vinstmarginal brukar ni som kör dropshipping ha på produkter? Gärna klädesrelaterade siffror om någon sitter på det

Richie72
    Deltagare

På A svarar jag Ica och Statoil där jag vet att lastbryggan handlar mycket
    På B vet jag inte.

Vilka härliga frågor ni ställer. Jag tror att ni måste hitta era egna affärsidéer. Ingen kommer säga, jag handlar från X, det är jättebra, min marginal är fantastiska xx procent, börja du med så kan vi priskriga tills ingen av oss tjänar några pengar. (tror jag inte iaf).

Trevlig helg.

danielandersson
    Deltagare

Haha, underbart med unga naiva människor. De förgyller ens lördagnätter liksom :)

Plastskivor
    Deltagare

Inom vissa segment av min bransch förekommer en hel del dropshipping. T.ex. altantak för GDS:are. De största tillverkarna i Europa har lierat sig med de största grossarna på svenska marknaden och kan därmed erbjuda den logistikservice som krävs för att komma in på proffsmarknaden och de stora objekten. Men eftersom det bara finns några enstaka grossar i det toppskiktet så är den vägen blockerad för de mindre producenterna ute i Europa. Vissa av dem erbjuder då sina produkten via droppshipping och svenska ehandlare. När jag kalkylerar på detta kan jag knappast komma till annan slutsats än att det måste vara lövtunna marginaler. Men om det är de utländska leverantörerna eller de svenska ehandlarna som gör avkall på sina marginaler det vet jag ej.

Så min slutsats är att jag bör inte investera en spänn för att ge mej in och kriga i det segmentet. Istället har jag bara satt in en länk till ett verktyg som en leverantör tillhandahåller så att kunden kan generera ett förfrågningsunderlag som de kan maila till mej. Därmed har man skapat en dialog med kunden som möjliggör att lyfta fram alternativa lösningar som gör att kunden kan bygga ett snyggare altantak/inglasning/växthus/carport eller whatever och jag kan potentiellt tjäna lite bättre.

Tips till blivande entreprenörer:
    Börja inte med en affärsidé baserad utifrån behov på marknaden, kunder o.s.v.
    Börja istället med en jävligt bra leverantörskontakt.
    Har du inte den kontakten så skaffa den först, t.ex. genom att jobba dig in i en bransch som vanlig knegare, eller andra former av socialt nätverkande som det säkert har skrivits tjocka böcker om.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.