Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fuskbeställnignar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • FĂśrfattare
    lancevancedance
    Deltagare

Hejsan.

Det är en person som lägger beställningar pü pühittade namn som t.ex sdfsd
    och sdf.

Det här har hänt rätt sü frekvent pü sista tiden sü jag loggade ip adressen och tidpunkt. Har även allokerat bredbandsleverantÜren.

Det är ju garanterat en konkurrent som jävlas och det är bara en tidsfrüga innan jag vet vem.

Vad kan jag gÜra med informationen? Vad gÜr ni själva när südant här sker?

@lancevancedance 17762 wrote:

Hejsan.

Det är en person som lägger beställningar pü pühittade namn som t.ex sdfsd
    och sdf.

Det här har hänt rätt sü frekvent pü sista tiden sü jag loggade ip adressen och tidpunkt. Har även allokerat bredbandsleverantÜren.

Det är ju garanterat en konkurrent som jävlas och det är bara en tidsfrüga innan jag vet vem.

Vad kan jag gÜra med informationen? Vad gÜr ni själva när südant här sker?

Blockera ip numret skulle jag gjort.

Annars kan man väl inte gÜra sü mycket.

Vad tror du konkurrenten har fĂśr motiv? Kostar det dig nĂĽgot?

lancevancedance
    Deltagare

@info@sportstolen.se 17763 wrote:

Blockera ip numret skulle jag gjort.

Annars kan man väl inte gÜra sü mycket.

Vad tror du konkurrenten har fĂśr motiv? Kostar det dig nĂĽgot?

Kostar väll mig mest tid och irriterar mig.

MĂśjliga motiv:
    1. Konkurrenten kanske vill ta reda pü hur min utcheckningsprocess är uppbyggd fÜr eventuell intrüng.
    2. SlĂśsa min tid
    3. Irritera mig

Finns säkert münga fler.

Mony
    Deltagare

Har ocksĂĽ fĂĽtt samma ”person-registrering”. Jag tog bara bort den som användare och sen har det inte hänt nĂĽgot mer.

lancevancedance
    Deltagare

@Mony 17773 wrote:

Har ocksĂĽ fĂĽtt samma ”person-registrering”. Jag tog bara bort den som användare och sen har det inte hänt nĂĽgot mer.

Har gjort samma sak, tänker dock ändü gÜra en polisanmälan sü dessa bedragare inte ska tro att de kan sitta lugnt och stilla och slÜsa pü andras tid och resurser utan straff.

Parvelito
    Deltagare

Polisanmälan fÜr vad dü? Var i bestür brottet?

Jag fĂśrstĂĽr din frustration, men tror att du kanske skall lägga en kvart pĂĽ att lära dig hur du spärrar bort ett IP istället fĂśr en timme pĂĽ en polisanmälan som läggs ned sĂĽ fort du lagt pĂĽ luren. Och när nästa ”attack” kommer, vad gĂśr du dĂĽ?

Jag tror inte att det handlar om nĂĽgon konkurrent (om det inte är nĂĽgot totalt psykfall, fĂśr det tar rimligen mycket mer tid fĂśr den att skapa detta jämfĂśrt med vad det tar dig att radera det hela). Snarare tror jag att det är nĂĽgon som fĂśrsĂśker kika pĂĽ hur processen runt ett kĂśp är uppbyggd i din butik. Det man jobbar mycket pĂĽ just nu i bedragarkretsar är att hitta sätt att lura dig som webshopägare att en sak är betald, fast den inte är det. Och fĂśr det sĂĽ är det gott om folk och fä, frĂĽn hela världen, ute och ”lurkar” i olika system.

Mange
    Deltagare

Jag tror snarare att det är nügon som fÜrsÜker lista ut hur münga beställningar du behandlar. Men detta är jävligt irreterande, frügan är om man bannar ip-adressen sü gür dom Üver till VPN. Tror bara att det är att ignorera sü ger det sig med tiden.

MVH

lancevancedance
    Deltagare

@Parvelito 17781 wrote:

Polisanmälan fÜr vad dü? Var i bestür brottet?

Jag fĂśrstĂĽr din frustration, men tror att du kanske skall lägga en kvart pĂĽ att lära dig hur du spärrar bort ett IP istället fĂśr en timme pĂĽ en polisanmälan som läggs ned sĂĽ fort du lagt pĂĽ luren. Och när nästa ”attack” kommer, vad gĂśr du dĂĽ?

Jag tror inte att det handlar om nĂĽgon konkurrent (om det inte är nĂĽgot totalt psykfall, fĂśr det tar rimligen mycket mer tid fĂśr den att skapa detta jämfĂśrt med vad det tar dig att radera det hela). Snarare tror jag att det är nĂĽgon som fĂśrsĂśker kika pĂĽ hur processen runt ett kĂśp är uppbyggd i din butik. Det man jobbar mycket pĂĽ just nu i bedragarkretsar är att hitta sätt att lura dig som webshopägare att en sak är betald, fast den inte är det. Och fĂśr det sĂĽ är det gott om folk och fä, frĂĽn hela världen, ute och ”lurkar” i olika system.

Genom en polisanmälning kan man fü reda pü personens namn (tar nog flera münader).

Sedan är det ju ett brott att registrera sig med falska uppgifter, det bryter mot våra köpvillkor + slösar på företagets resurser. Även om man inte lägger ner mycket tid på det här lägger man ändå ner lite tid på att ta bort beställningarna.

Ja troligen vill de ta reda pü hur mycket beställningar man behandlar.

Stampelstugan
    Deltagare

Tro mig, du kommer inte fĂĽ ut nĂĽgot av att gĂśra en polisanmälan. Chansen att du fĂĽr ut namnet pĂĽ personen genom en polisanmälan är ungefär lika liten som att jag säljer slut pĂĽ mitt lager dag 1 när jag Ăśppnar min webbutik…

Den kommer, precis som Parvelito skrev, läggas ner innan du lagt pü luren/lämnat stationen, de kommer inte att lägga en sekund pü detta.

Men tycker du att det känns bättre sü gÜr en polisanmälan, 114 14 är numret. :)

Edit: GlĂśmde skriva att jag skrivit ett hundratal polisanmälningar och jag hade haft svĂĽrt att ens brottsrubricera det här…

Parvelito
    Deltagare

@lancevancedance 17799 wrote:

Genom en polisanmälning kan man fü reda pü personens namn (tar nog flera münader).

Sedan är det ju ett brott att registrera sig med falska uppgifter, det bryter mot våra köpvillkor + slösar på företagets resurser. Även om man inte lägger ner mycket tid på det här lägger man ändå ner lite tid på att ta bort beställningarna.

Ja troligen vill de ta reda pü hur mycket beställningar man behandlar.

Nej, du fĂĽr inte reda pĂĽ nĂĽgons namn om det inte gĂĽr till ĂĽtal, och fĂśr det behĂśver ett brott ha begĂĽtts.

Det är tveksamt om det är ett brott att registrera sig med falska uppgifter om det inte är i syfte att tillskansa sig nügot utan att betala. Men jag kan inte tänka mig att asdf ghjkl är en existerande person. De villkor du har är ingenting som lyder under allmänt ütal om man bryter mot dem, det är ett civilmül, och du für själv stämma den skyldige (om du kan hitta denne) infÜr tingsrätten med krav pü ersättning fÜr de kostnader du kan ha. Tänk dock pü att vid tvister under ett basbelopp sü stür var och en fÜr sina juridiska omkostnader hur utfallet av domen än blir.

Jag tycker det är bättre att polisen für ägna sina resurser till att jaga brottslingar än att skapa anmälningar utan syfte.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du mĂĽste vara inloggad fĂśr att svara pĂĽ detta ämne.