Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frakt inom Sverige?
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av fotofyndet. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
11 april, 2011 kl. 11:19 #95886DORIS DeltagareHej! Jag klurar på fraktalternativ och kostnadspålägg mot kund. 
 Jag kommer ha betalningssystem via Payson till een början, dvs mot faktura, kort och direktinbetalning. Mina varor är barnkläder kommer kosta ca mellan 150-1500 kr/st och skickas främst inom Sverige. Vad bör jag ha för olika fraktalternativ och varför? Har ni tips på frakt inom Norden, Europa etc tas dessa även gärna emot!!!Vad kan man ta ut extra från kund per alternativ? TACK för svar från en nybörjare 11 april, 2011 kl. 12:20 #121625danielandersson Deltagare@DORIS 18303 wrote: Jag klurar på fraktalternativ och kostnadspålägg mot kund. 
 Jag kommer ha betalningssystem via Payson till een början, dvs mot faktura, kort och direktinbetalning. Mina varor är barnkläder kommer kosta ca mellan 150-1500 kr/st och skickas främst inom Sverige. Vad bör jag ha för olika fraktalternativ och varför? Har ni tips pÃ¥ frakt inom Norden, Europa etc tas dessa även gärna emot!!!Kolla konkurrenterna, de har gjort detta och vet vad som funkar för ERA kunder. @DORIS 18303 wrote: Vad kan man ta ut extra frÃ¥n kund per alternativ? Hur lÃ¥ng är en pinne? Det beror självklart pÃ¥ vad du säljer, vilken prisklass, vad andra butiker tar, vad som är rimligt, VAD DET KOSTAR DIG osv. Vi subventionerar frakten lite, men tycker i princip tycker vi att kunden ska stÃ¥ för den. De slipper sätta sig i bilen, Ã¥ka till butik, springa runt butik Ã¥ försöka hitta produkt, stÃ¥ i kö, dra kort, vänta pÃ¥ att maskin ska tycka att det är klart, köra hem. (typ) 11 april, 2011 kl. 15:58 #121648fotofyndet DeltagareDet finns mÃ¥nga olika filosofier när det gäller frakt och du lär mÃ¥sta välja din. Vi kan grovt förenklat säga att det finns tre skolor: 1. Frakten är nÃ¥got som du ”bjuder” kunden pÃ¥, dvs du har ett pÃ¥slag pÃ¥ varje vara som ska bära frakten. 2. Frakten bär sig själv, du tar ut det frakten kostar av kunden. Den metoden kör vi, även om vi subventionerar frakten litegrann om man har handlat för över en viss summa. 3. The Parvelito-way Genom att skaffa rabattfrimärken och pÃ¥ andra sätt pressa priset göra ett netto pÃ¥ frakten. Om du i dina mÃ¥nga och lÃ¥nga förhandlingar med dig själv kommer fram till att det är nr 1 du ska köra pÃ¥, sÃ¥ ska du tänka pÃ¥ att du ska ut med budskapet pÃ¥ sidan. Fri frakt säljer, det är nog ingen tvekan om det (frÃ¥gan är om man kan räkna hem det, och det är ju det som gör skillnaden mellan potatisgratäng och inte pÃ¥ bordet) OCH sÃ¥ mÃ¥ste du räkna in det i priset pÃ¥ produkterna innan lanseringen. Jag tycker även att du ska vara medveten om att om du väljer alt 1 sÃ¥ kan du inte gÃ¥ till alt 2 utan att kunderna skriker i högan sky. Att göra den omvända resan gÃ¥r dock bättre. Sen vem man ska skicka med är ju ocksÃ¥ en frÃ¥ga med mÃ¥nga svar. Vi kör Posten, av mÃ¥nga anledningar. Dels sÃ¥ är vÃ¥ra produkter smÃ¥ och gÃ¥r som brev. Dels sÃ¥ har vi nära till Postombud, men längre till Schenker och lÃ¥ngt till DHL. MÃ¥nga som skickar paket gör det med DHL via Pluskontot eller liknande och fÃ¥r riktigt bra priser. 11 april, 2011 kl. 19:28 #121653Seitanfoods Deltagare@lunarmys 18306 wrote: Kolla konkurrenterna, de har gjort detta och vet vad som funkar för ERA kunder. TillÃ¥t mig sticka in: Gör INTE som konkurrenterna gör, gör det som känns rätt för dig. Bara för att andra gör nÃ¥got (vad som helst) sÃ¥ betyder det inte att de vet vad de hÃ¥ller pÃ¥ med. Om konkurrenterna gör nÃ¥got som är riktigt korkat – ska man dÃ¥ göra samma som de? 😮 Don’t compete – create. 11 april, 2011 kl. 19:36 #121654danielandersson Deltagare@Seitanfoods 18339 wrote: Om konkurrenterna gör nÃ¥got som är riktigt korkat – ska man dÃ¥ göra samma som de? Och om dom gör nÃ¥got rätt, ska man dÃ¥ skita i det? Det finns skäl till att folk inte uppfinner hjulet om och om igen. 11 april, 2011 kl. 19:50 #121657fotofyndet Deltagare@Seitanfoods 18339 wrote: TillÃ¥t mig sticka in: Gör INTE som konkurrenterna gör, gör det som känns rätt för dig. Bara för att andra gör nÃ¥got (vad som helst) sÃ¥ betyder det inte att de vet vad de hÃ¥ller pÃ¥ med. Om konkurrenterna gör nÃ¥got som är riktigt korkat – ska man dÃ¥ göra samma som de? 😮 Don’t compete – create. Man fÃ¥r ju givetvis inte stirra sig blind pÃ¥ EN konkurrent utan benchmarka brett i hela branschen. DÃ¥ kan man nog bilda sig en bra uppfattning om vad som funkar i ens egen bransch. Om ALLA konkurrenter tex erbjuder fri frakt, sÃ¥ fÃ¥r man nog tänka igenom vad man ska erbjuda kunden för mervärde som kompenserar ett annat val av fraktlösning. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				



 Genom att skaffa rabattfrimärken och på andra sätt pressa priset göra ett netto på frakten.
 Genom att skaffa rabattfrimärken och på andra sätt pressa priset göra ett netto på frakten.
 
															