Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Betala returfrakt eller ej
Etiketter: ångerrätt, frakt, köpvillkor, returer
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av JockeA. 
- 
		FörfattareInlägg
- 

30 april, 2011 kl. 14:39 #95949JockeA DeltagareHej, 
 Jag hÃ¥ller pÃ¥ att starta en e-handelbutik med försäljning av egendesignade handväskor. Vi kommer förmodligen ha 30 dagars öppet köp och fri frakt (lägger priset för frakten pÃ¥ produkterna istället – iaf för en aningen lÃ¥ngsammare leverans).Jag sitter nu och funderar pÃ¥ om man ska betala för returfrakten eller ej. Har läst köpvillkoren hos nÃ¥gra av de större svenska e-handlarna och de verkar skilja sig lite där. Vissa betalar bara för returfrakten om man byter varan, men inte om man vill ha tillbaka pengarna, vissa betalar bara för returfrakten om det är nÃ¥gonting fel pÃ¥ varan och vissa betalar alltid för returfrakten. Vad har ni för tankar om detta? Hur gör ni? Är det nÃ¥gon som har testat flera olika alternativ och märkt nÃ¥gon skillnad pÃ¥ försäljningen? (Vi kommer enbart använda Posten i början.) Jocke 30 april, 2011 kl. 17:29 #122270fotofyndet DeltagareDet där är en intressant frÃ¥ga, enligt vissa intressantare än om man har fri frakt till kunden eller ej. Har för mig att Peter Höjman bland annat har diskuterat frÃ¥gan i ett blogginlägg där han säger att det finns indikationer pÃ¥ att fri returfrakt kan höja konverteringen pga att kunden känner sig säker när han sitter och tittar, eftersom han lätt och gratis kan skicka tillbaka varan om han inte blir nöjd. Detta skulle dÃ¥ göra sÃ¥ att kunden har lättare för att slÃ¥ till. Att en del stÃ¥r för returfrakten om du vill byta varan är troligen pga att dÃ¥ finns det en marginal pÃ¥ den nya varan som kan betala för returfrakten, medan vid en Ã¥terbetalning sÃ¥ blir marginalen 0 kr. Om det däremot är nÃ¥got fel pÃ¥ varan sÃ¥ är du skyldig att ersätta returfrakten. 1 maj, 2011 kl. 09:50 #122274JockeA DeltagareJag kan tänka mig att det är särskilt viktigt med fri returfrakt när man är en ny aktör. Vi kommer nog köra pÃ¥ det inledningsvis och eventuellt testa att ändra det i framtiden för att se hur det pÃ¥verkar försäljningen. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.