Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › En liten fundering om företagshemligheter
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
16 maj, 2011 kl. 18:14 #96015
Nicki
DeltagareHej alla,
Jag har hängt här ett tag då jag håller på att starta min första webbutik och försöker lära mig så mycket som möjligt. Det finns oerhört mycket värdefull information här, och jag lovar att bidra med min erfarenhet så fort jag har lite data att presentera (men först misstänker jag att jag kommer ställa en eller två frågor)
Mitt allra första inlägg kommer dock inte direkt handla om e-handel, jag väljer ändå att posta här då jag vet att många av er sitter inne med mycket kunskap om det mesta som har med företag att göra.
Det här så är att jag har ganska nyligen blivit uppsagd från mitt jobb på grund av att företaget inte gick så bra. Det är dock ingen större fara, det verkar finnas gott om liknande jobb att få just nu. Det handlar om internetmarknadsföring och jag jobbar med sökmotoroptimering som många av er här (även om de flesta här gör det i sitt eget företag). Min främsta uppgift är länkbygge, dvs kontakta andra sajtägare och tigga/köpa länkar till våra sajter.
I mitt kontrakt finns en konkurrensklausul som hindrar mig från att jobba med liknande jobb inom ett år från att jag slutat på detta. Vanligtvis brukar det bara gälla om man säger upp sig själv har jag förstått, men det står i mitt kontrakt att det gäller oavsett hur jag slutar (jag läste inte så noga när jag skrev på).
Min chef har dock insett att han hade behövt betala lön till mig under det året som klausulen gällde, därför har han sagt att den inte kommer att gälla, vilket är ok för mig för då kan jag ta andra jobb.
Nu har han dock ändrat sig lite. Inte om konkurrensgrejen, för den kostar ju pengar. Nu har han kommit på att jag kan en massa företagshemligheter som jag inte får sprida. Jag fick en lista över vad som är företagets hemligheter (jag har tagit bort några uppenbara som jag håller med om, som mål och budget och sånt).
1. Var vi har skaffat/köpt länkar ifrån.
(Jag kan kolla upp vilken sajt som helst i Yahoo Site Explorer och se var dom har fått länkar ifrån.)
2. Hur vi har rekryterat och lärt upp medarbetare inklusive frilansare.
(Det finns tusen SEO-guider på nätet som man kan läsa fritt, och frilansare finns på sajter likt elance.com. Får jag aldrig mer använda elance.com på ett annat jobb?)
3. Hur vi mäter vår ranking i sökmotorerna.
(Det finns program för det, jag kan kolla vilken sajt jag vill i hela världen med allmänt tillgängliga metoder. Får jag kolla rankingen manuellt på nästa jobb?)
4. Hur vi bär oss åt för att skaffa länkar.
(Är det en företagshemlighet att känna till att man kan e-posta en annan webmaster för att fråga om man får köpa en länk?)Jag hävdar att detta inte är företagshemligheter då det är helt grundläggande saker som alla som sysslar med SEO känner till eller lätt kan ta reda på.
Min chef griper efter halmstrån och pratar en massa skit. Det tycker i alla fall jag, vad tycker ni?
16 maj, 2011 kl. 18:48 #122677Richie72
DeltagareOm du är med i facket skulle jag ta kontakt med dem.
Sen tror jag att du kan be din chef fara och flyga med sina påhitt. Så länge du inte kontaktar deras kunder kan han inte begära att du ska glömma vad du lärt dig. Du har fått en värdefull utbildning med dig och den bör du ta vara på.Be att få allt han önskar skriftligt, sen kan du låta en jurist ta en titt på det.
16 maj, 2011 kl. 23:20 #122687Parvelito
DeltagareJag tror inte att du behöver bry dig alls om dessa saker. Det som är företagshemligheter måste uppnå en verkshöjd, dit hör t.ex. att använda kod som man gjort egna verktyg utav, kopiera kundregistret eller interna dokument. Men det man har i huvudet kan aldrig din tidigare arbetsgivare bestämma över. Hur i all världen skulle vår värld se ut då?
Seniora medarbetare med decennier i en bransch har hög lön därför att de kan sin sak. Om din före detta chef skulle ha rätt skulle man bli mindre och mindre värd ju mer erfarenhet man har.
Är du med i facket tycker jag att du skall bussa dem på exchefen, annars kan du nog lugnt förklara att du mest ser det där som en förolämpning och provokation, och att du inte kan genomgå lobotomi för att de ger dig sparken. Skriv under inga omständligheter under något mer, och förklara för dem att varje inskränkning som en tidigare arbetsgivare vill göra i en före detta anställds möjligheter att söka ett annat jobb medför skyldighet att betala full lön, inkl semesterersättning.
18 maj, 2011 kl. 00:46 #122733Prix
DeltagareNicki; Efter du pratat med facket vilket jag antar att du gör så berätta vad dem säger och hur ni skall gå tillväga. Om du inte är med i facket så vet jag att du kan få gratis juristrådgivning (en viss mängd) som du kan ta hjälp av, vet du inte var så säg till då jag kan skicka nummer osv. till dig.
Om du skall gå med på din Chefs krav om ovanstådnde punkter hade jag krävt, enligt underskrivet kontrakt, att du skall få utbetald lön (100%). Detta finns ju på papper så du borde i vilket fall kunna kräva det men då måste du även rätta dig efter det andra.
Sen att han vill skydda företagets mål & budget är ju bara det konstigt. Normalt brukar de väl vara ganska offentligt. Målen är ju i regel att gå om konkurenter och budgeten är en plan över hur pengarna skall disponeras. Om man nu valt att dispoerna pengarna på något specifikt för att man tror det kommer bli en avgörande faktor i framtiden så kanske detta skulle hållas hemligt. Men målet brukar ju de flesta avsölja såvida det inte är att blåsa sina kunder. Eller har jag fel för mig?Men som sagt, intressant fråga så håll oss uppdaterade!
18 maj, 2011 kl. 17:46 #122763GregerA
DeltagareJag instämmer med föregående – är du med i facket så prata med någon av deras jurister. Annars kan det kanske vara värt att lägga pengar på en konsultation hos en fristående jurist.
Därutöver kan jag delge dig min tolkning – men inga garantier för att den är korrekt eller fullständig …
Så som jag förstått det så gäller inte en konkurrensklausul om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Säger du upp dig själv, eller blir uppsagd av personliga skäl (t.ex misskötsel) så skall arbetsgivaren garantera 60% av lönen under den tid klausulen gäller. Dvs har du inget jobb, eller ett lägre betalt jobb, så skall arbetsgivaren stå för mellanskillnaden upp till 60%.
Konkurrensklausule är till just för att du inte skall kunna nyttja din kunskap omedelbart i en konkurrerande verksamhet. Man räknar med att när det gått t.ex ett år är din kunskap inte längre färskvara och du utgör ett mindre hot.
Så snacket om att konkurrensklausulen inte gäller, men att du skulle vara förbjuden att nyttja viss kunskap låter inte rätt.
Visserligen kan det vara så att man ibland har skrivit under ett sekretessavtal, och ett sådant kan i princip göras livsvarigt. Dock tror jag inte att det anses skäligt med ett sådant avtal såvida du inte jobbat med mycket speciella saker och sitter på kunskap som endast ett fåtal inom ditt företag känner till, eller extremt känslig information om era kunder (t.ex militära hemligheter).
Men om det gäller s.a.s vanlig information om var man köper sina produkter, vilka marginaler man har, etc, tvivlar jag starkt på att det skulle hålla i en tvist. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.