Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Examensarbete
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Student.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2011 kl. 11:33 #96029
Student
DeltagareHej!
Jag går en utbildning innom försäljning och marknadsföring. Utbildningen är inriktad på b2b, alltså försäljning mellan företag.
Sitter nu på sista månaden och skriver mitt examensarbete. Syftet med examensarbetet är satt till att identifiera de faktorer som påverkar företagskunders köpsbeteende via internet.
Jag har ringt runt till en del företag och ställt frågor och tänkte att jag kanske kunde ställa frågorna här också. Så om nu har tid och är intresserade så är det följande frågor som jag har andvänt i mina undersökningar:1. Handlar du/ditt företag något via internet? om nej, varför?
2. Hur ofta handlar du på internet?
3. Finns det någon prisgräns eller typ av produkt som du vill ha personlig kontakt innan du köper? Alltså inte vill köpa på internet.
4. Föredrar du/ditt företag att handla via internet eller med personlig kontakt tex telefon?
5. Finns det någon/några speciela typer av produkter som du/ditt företag föredrar att handla via internet?
Lägg gärna till lite kort information om ditt företag .
Det är alltså hur ni gör som företag jag undersöker inte privata köp.
Jag uppskattar verkligen alla svar jag får då det ahr varit ganska svårt att få svar från många företag.
Finns det nått mer ni tycker jag borde tänka på så lägg till det i svaret med.
Om ni svarar här eller i privat medelande spelar ingen roll.Tack på förhand!
MVH Jonathan Axell
19 maj, 2011 kl. 11:51 #122789Parvelito
Deltagare1: Ja
2: Så gott som varje dag
3: Produkter jag inte kan så mycket om, och som man köper en gång och aldrig mer, är skönt om man kan köpa i butik.
4: Jag föredrar Internet, det går snabbare då.
5: Standardprodukter som man köper ofta är enklast att ta via nätetE-handelsföretag med 1 person engagerad.
20 maj, 2011 kl. 08:36 #122868Student
DeltagareTack för svaret Parvelito, de uppskattas!
Kom igen nu ni andra var inte blyga!20 maj, 2011 kl. 08:57 #122872GregerA
Deltagare1: Ja
2: Dagligen
3: Inventarier typ möbler, mattor, färg, brukar också försöka titta på t.ex bildskärmar och mobiltelefoner i verkligheten innan jag köper.
4: Jag föredrar Internet, det går snabbare då. Behöver jag personlig kontakt så kontaktar jag leverantören.
5: Vi handlar det mesta via nätet på ett eller annat sätt, dvs inte alltid via webshop, men via mail åtminstone. Söker mycket specialprodukter, ersättare mm via nätet.
E-handelsföretag med 6 personer engagerade (~4 heltidstjänster).
21 maj, 2011 kl. 06:42 #122905Seke
Deltagare1. Handlar du/ditt företag något via internet? om nej, varför?
Ja, naturligtvis!
Dagligen via mail, flera gånger i veckan via webbtjänster.
3. Finns det någon prisgräns eller typ av produkt som du vill ha personlig kontakt innan du köper? Alltså inte vill köpa på internet.
Sådant man inte köpt tidigare och som kostar tiotusentals kronor och uppåt (maskiner, bilar, lokaler…) är ju trevligt att stifta bekantskap med först.
4. Föredrar du/ditt företag att handla via internet eller med personlig kontakt tex telefon?
Personlig kontakt via mail är oftast bättre – då finns också allt dokumenterat till skillnad mot via telefon. Vid återkommande inköp av kända produkter (typ försäljningsvaror, förpackningsmaterial, papper och liknande) är det oftast bäst via webbutik, under förutsättning att leverantören har en bra sådan.
5. Finns det någon/några speciela typer av produkter som du/ditt företag föredrar att handla via internet?
Se fråga 4.
Vi är ett handelsföretag i branschen råvaror och utrustning för ölbryggning med snart 20 år på nacken. Försäljning både b2b och b2c – lagervaror via webbutik och beställningsvaror via mail/telefon. 8 personer är engagerade (~6 heltidstjänster).
23 maj, 2011 kl. 08:20 #122995Student
DeltagareTack så mycket för era svar GregerA och Seke! De uppskattas och är till stor hjälp!
Men jag behöver fortfarande några till så kom igen nu!23 maj, 2011 kl. 08:52 #123001pyhobby
Ja2. Hur ofta handlar du på internet?
Några gånger i veckan3. Finns det någon prisgräns eller typ av produkt som du vill ha personlig kontakt innan du köper? Alltså inte vill köpa på internet.
Inköp av kamera, skrivare etc. produkter där jag behöver få lite extra hjälp. Då handlar det inte om priset egentligen, mer mitt tekniska kunnande som behöver lite uppdatering:)4. Föredrar du/ditt företag att handla via internet eller med personlig kontakt tex telefon?
Vi föredrar att göra våra inköp via webbutiker, hellre det än beställningar via mejl eller telefon där det är större risk för misstag.5. Finns det någon/några speciela typer av produkter som du/ditt företag föredrar att handla via internet?
Så mycket som möjligt, det enda vi inte köpt via nätet är kamera samt material till att bygga hyllsystem.Lägg gärna till lite kort information om ditt företag.
Vi driver en scrapbookingbutik och en butik som säljer flugbindningsmaterial. Jag och min sambo driver det tillsammans. Vi har haft vår äldsta webbutik i drygt två år nu och innan dess sålde vi våra produkter via Tradera.
Lycka till med ditt exarbete!
23 maj, 2011 kl. 08:54 #123003Macondax
Ja!
Dagligen via e-handelslösningar eller email.
Sällanköp där beställningsbeloppet rusar iväg (10 000:- och uppåt). Kunskapskrävande produkter där man vill diskutera frågor med en säljare/tekniker.
Det beror helt på vilka produkter det handlar om. Produkter som köps in med hög frekvens går helt via internet i den mån som det finns en e-handel. Andra produkter kan gå via telefon, för att kontrollera lagerstatus, uppdateringar etc.
Nej, vi handlar allt som går att handla över nätet.
Vi (jag) är ett e-handelsföretag som jobbar med tillbehör till lätta och tunga lastbilar. Företaget startades 2007, och jobbar med försäljning till både privatpersoner och företag (samt kommuner, myndigheter etc). Jag är själv bakom bolaget.
23 maj, 2011 kl. 12:08 #123011Student
DeltagareTackar tackar för svaren Pyhoddy och Macondax!
Fler?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.