Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Acceptera villkor
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
teddyjohan.
-
FörfattareInlägg
-
3 augusti, 2011 kl. 12:04 #96275
Bergenzaun
DeltagareNär man beställer varor över Internet måste man i de flesta fall acceptera företagets affärsvillkor genom att klicka i en checkbox. Några företag erbjuder också att beställa genom klassisk beställningssedel, där man får kryssa för en liknande ruta på pappret.
Nu till min fråga: Hur är det när man ringer in en beställning? Hur skiljer detta sig och hur godkänns villkoren?Någon som vet mer om detta?
3 augusti, 2011 kl. 14:00 #124989Skatan
DeltagareSkall det vara hållbart juridiskt måste man spela in samtalet/överenskommelsen. Vilket man också måste berätta att man gör.
3 augusti, 2011 kl. 14:04 #124990Bergenzaun
DeltagareAlltså, om jag ringer till exempel Ellos och beställer ett par skor och en tröja så frågar de inte om jag godkänner deras affärsvillkor, men om jag beställer dem via ellos.se så måste jag kryssa i checkboxen för att godkänna. Menar du att det måste ställas en kontrollfråga hos telefonisten? Det gör det aldrig!
Vad är skillnaden?3 augusti, 2011 kl. 15:02 #124992GregerA
DeltagareSå länge villkoren är publicerade på hemsida, i kataloger etc så gäller de.
Det här med att klicka i en ruta är nog mest nåt vi importerat från USA, där de ju brukar kräva en underskrift och 10 initialer om man t.ex hyr bil.
11 augusti, 2011 kl. 10:15 #125238teddyjohan
DeltagareDet beror lite på omständigheterna. Ett avtal över telefon behöver absolut inte spelas in för att vara giltigt, men det är ju annars omöjligt att bevisa. För konsumenter är ju reglerna dock till konsumentens fördel och alla tjänar på tydlighet.
Man brukar säga att hänvisade villkor gäller, men gäller ”mindre” beroende pÃ¥ hur hänvisade de är. Med andra ord, om man kryssar för en ruta vid en internet-beställning hänvisar man ju som regel till villkoren med en länk. De ingÃ¥r inte i själva avtalet (samma dokument) men gäller likväl som om de vore en delnav avtalet. Att hänvisa till villkoren pÃ¥ hemsidan vid telefon-order fungerar det ocksÃ¥, tekniskt sett, men distansen gör att du fÃ¥r svÃ¥rare att hävda villkoren. Att bara hänvisa till ”villkoren” utan att visa var de finns gäller ocksÃ¥, men är extremt svÃ¥rt att hävda.
Konkret kan man se det som att desto närmare avtalets slutande som villkoren kommer desto klarare blir läget. Poängen är ju att avtalet är ett ömsesidigt löfte som bÃ¥da parter ska vara med pÃ¥ och bÃ¥da ska känna till spelets regler. Den som skriver avtalet, eller ”äger” villkoren, har dock ett övertag juridiskt sett och därför tolkar man som regel till fördel för den som ingÃ¥r avtalet. Det är dÃ¥ ”distansen” kommer i frÃ¥ga.
Därför läser man ofta upp avtalet, samt nyckelpunkter i avtalet, berättar i samtalet var villkoren finns och spelar in samtalet. Personligen skulle jag inte bekymra mig om att spela in – en bättre lösning är att ha för vana att alltid, alltid, alltid skicka ett bekräftelsemail med villkor och viktiga uppgifter. Även vid telefonorder. DÃ¥ undviker du ocksÃ¥ att nÃ¥got missuppfattas i ordern.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.