Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Angående Moms!
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
alle78.
-
FörfattareInlägg
-
8 augusti, 2011 kl. 21:36 #96296
alle78
DeltagareHej Allesmmans!
Har lite frågor vad gäller momsen!
Gjorde ett kostnadsförslag på följande produkt (se nedan).
Leveransavgifter : 101,18 SEK exkl. moms
Totalsumma produkter och tjänster : 94,62 SEK exkl. moms
Totalt : 195,81 SEK exkl. moms
MOMS 19,6% : 38,38 SEK
Att betala exkl. moms : 234,19 SEKDet står att momsen som företaget tar ligger på 19,6% och slutpriset blir 234,19SEK exkl. moms?
På 234,19SEK så är momsen inräknat men varför står det fortfarande EXKL. Moms?
Ska jag lägga på ytterligare 25% moms på 234,19SEK?
Förstår inte riktigt i moms djungeln :confused:
Är oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig ?
Mvh
/A
9 augusti, 2011 kl. 07:46 #125139Jacob B
DeltagareDet ska helt enkelt stå ”inkl moms” på sista raden. Jag skulle korrigera det i mitt svar till anbudsgivaren för att undvika framtida dispyt.
Med tanke på momssatsen handlar du från annat land? Tänk på att du som momsreggad i Sverige kan handla utan moms inom EU.
27 augusti, 2011 kl. 11:17 #125863alle78
DeltagareTack för ditt svar Jacob!
Då e jag inte helt ute och cyklar
Kommer att importera från ett land som är utanför EU och just den produkt jag är intresserad av finns tyvärr inte någonstans inom EU om jag inte väljer via företaget pixmania-pro, inte värt alls med tanke på vad dom tar för ”arvode”!
Har även pratat med tullverket och enligt dom så slipper man tullavgifter om värdet inte överstiger 1400:-.
Men jag glömde fråga dom vad dom egentligen menar med ”ombud” när varorna har kommit fram till sverige? Behöver man vara på plats vid import tillfället personligen varje gång man importerar?
Min tanke kring hela iden är ju att när kund beställer så kommer import företaget att skicka varan direkt till kunden så då spricker hela idén.
Är det någon som är bra på hur man gör en kostnads kalkyl?
Finns det något på nätet man kan använda sig av?
Mvh
//A
27 augusti, 2011 kl. 19:18 #125873bloggus
Deltagare”Ombud” är oftast transportföretaget som sköter förtullning, dvs. UPS, DHL, TNT eller liknande.
Det är enkelt. Som svenskt företag skall du betala/redovisa moms och eventuell tull när du importerar varor. Varor skall skickas till dig, varpå du skall skicka det vidare till kund. Om man skickar direkt till kund så är det att försöka kringå momsbetalning och kan anses brottsligt. Skulle kunden få betala moms och tull, vilket tullen kan kräva, skulle de inte bli glada med dig som säljare heller.
Förutom det skall du vid import betala avgifter för återvinningsavgifter till olika organisationer: http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/2497-betalar-du-atervinningsavgifter-enligt-gaellande-regler.html
30 augusti, 2011 kl. 16:00 #125928alle78
DeltagareTack Bloggus för ditt svar!
Självklart vill jag bara göra rätt för mig och vill absolut inte kringgå någonting som ska till staten.
Men det måste väl finnas några företag i detta avlånga land som sysslar med import och som skickar direkt till kund vid beställning från ett land utanför EU????
Hur har andra gjort?
Mvh
//Alonso
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.