Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › AngĂ„ende Moms!
- Detta Àmne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 Är, 1 mÄnad sedan av
alle78.
-
FörfattareInlÀgg
-
8 augusti, 2011 kl. 21:36 #96296
alle78
DeltagareHej Allesmmans!
Har lite frÄgor vad gÀller momsen!
Gjorde ett kostnadsförslag pÄ följande produkt (se nedan).
Leveransavgifter : 101,18 SEK exkl. moms
Totalsumma produkter och tjÀnster : 94,62 SEK exkl. moms
Totalt : 195,81 SEK exkl. moms
MOMS 19,6% : 38,38 SEK
Att betala exkl. moms : 234,19 SEKDet stÄr att momsen som företaget tar ligger pÄ 19,6% och slutpriset blir 234,19SEK exkl. moms?
PÄ 234,19SEK sÄ Àr momsen inrÀknat men varför stÄr det fortfarande EXKL. Moms?
Ska jag lÀgga pÄ ytterligare 25% moms pÄ 234,19SEK?
FörstÄr inte riktigt i moms djungeln :confused:
Ăr oerhört tacksam om nĂ„gon kunde hjĂ€lpa mig ?
Mvh
/A
9 augusti, 2011 kl. 07:46 #125139Jacob B
DeltagareDet ska helt enkelt stĂ„ ”inkl moms” pĂ„ sista raden. Jag skulle korrigera det i mitt svar till anbudsgivaren för att undvika framtida dispyt.
Med tanke pÄ momssatsen handlar du frÄn annat land? TÀnk pÄ att du som momsreggad i Sverige kan handla utan moms inom EU.
27 augusti, 2011 kl. 11:17 #125863alle78
DeltagareTack för ditt svar Jacob!
DĂ„ e jag inte helt ute och cyklar
Kommer att importera frĂ„n ett land som Ă€r utanför EU och just den produkt jag Ă€r intresserad av finns tyvĂ€rr inte nĂ„gonstans inom EU om jag inte vĂ€ljer via företaget pixmania-pro, inte vĂ€rt alls med tanke pĂ„ vad dom tar för ”arvode”!
Har Àven pratat med tullverket och enligt dom sÄ slipper man tullavgifter om vÀrdet inte överstiger 1400:-.
Men jag glömde frĂ„ga dom vad dom egentligen menar med ”ombud” nĂ€r varorna har kommit fram till sverige? Behöver man vara pĂ„ plats vid import tillfĂ€llet personligen varje gĂ„ng man importerar?
Min tanke kring hela iden Àr ju att nÀr kund bestÀller sÄ kommer import företaget att skicka varan direkt till kunden sÄ dÄ spricker hela idén.
Ăr det nĂ„gon som Ă€r bra pĂ„ hur man gör en kostnads kalkyl?
Finns det nÄgot pÄ nÀtet man kan anvÀnda sig av?
Mvh
//A
27 augusti, 2011 kl. 19:18 #125873bloggus
Deltagare”Ombud” Ă€r oftast transportföretaget som sköter förtullning, dvs. UPS, DHL, TNT eller liknande.
Det Àr enkelt. Som svenskt företag skall du betala/redovisa moms och eventuell tull nÀr du importerar varor. Varor skall skickas till dig, varpÄ du skall skicka det vidare till kund. Om man skickar direkt till kund sÄ Àr det att försöka kringÄ momsbetalning och kan anses brottsligt. Skulle kunden fÄ betala moms och tull, vilket tullen kan krÀva, skulle de inte bli glada med dig som sÀljare heller.
Förutom det skall du vid import betala avgifter för Ätervinningsavgifter till olika organisationer: http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/2497-betalar-du-atervinningsavgifter-enligt-gaellande-regler.html
30 augusti, 2011 kl. 16:00 #125928alle78
DeltagareTack Bloggus för ditt svar!
SjÀlvklart vill jag bara göra rÀtt för mig och vill absolut inte kringgÄ nÄgonting som ska till staten.
Men det mÄste vÀl finnas nÄgra företag i detta avlÄnga land som sysslar med import och som skickar direkt till kund vid bestÀllning frÄn ett land utanför EU????
Hur har andra gjort?
Mvh
//Alonso
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.