Plus Forum E-handelsforumet Logistik Lagerhantering e-butik+fysisk butik ???

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96352
    Caroline
    Deltagare

    Behöver lite råd ang. lagerhantering till butik och e-butik.
    Tänkte slippa koppla ihop systemen i inledningsskedet, är för övrigt osäker på om det funkar med min väldigt enkla kassaapparat…

    Hur ska man göra för att smidigt sköta lagret? Kan ju inte springa och ändra i lagersaldot efter varje butikskund..
    Köper ju heller inte in så många ex av varje produkt så det är inte mycket att “dela” mellan lagren heller..

    Har ni nåt tips? :confused:

    #125685
    danielandersson
    Deltagare

    Om man inte kopplar ihop och inte vill manuellt uppdatera hela tiden.. hur skulle det kunna fungera? ;)

    Antingen sker det med automatik eller så görs det manuellt, inte mycket att välja på

    #125687
    Lubic
    Deltagare

    Vi själva har löst det genom att vi knappar in kontantordern i vårt adminsystem som i sin tur räknar ner vårt lager. Denna order skriver vi ut som en specifikation över köpta varor till kunden. Vi knappar sedan in summan i vår kassaapparat (varugrupp istället för artikel) och sätter ihop dessa två kvitton och ger kunden. Det blir alltså lite mer knappade än om systemen satt ihop och “pratade” med varandra, men vi har tyvärr inte kommit så långt med våra system. Det är dock inte så mycket mer jobb och går relativt snabbt att utföra.

    #125690
    Richie72
    Deltagare

    Jag tycker du ska kolla på Specter, jag har skrivit en tråd om Specter här: http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/2528-utvaerdering-specter-i-kombination-med-textalk.html

    Det är ett väldigt bra system men har lite kvar för att bli optimerat för ren e-handel men jag tror för kassa/e-handel kombination att det är väldigt bra. Systemet är stabilt, kundtjänst är bra- fel superbra, du köper bara de tjänster du behöver.

    Det verkar också som de har en hel del kassa+ehandel kunder idag som är rätt stora.

    Värt att kolla närmare på.

    #125693
    Caroline
    Deltagare

    @lunarmys 22847 wrote:

    Om man inte kopplar ihop och inte vill manuellt uppdatera hela tiden.. hur skulle det kunna fungera? ;)

    Antingen sker det med automatik eller så görs det manuellt, inte mycket att välja på

    :p Jaja, jag förstår vad du menar… Menar bara att det borde ju finnas fler som har det så här som kanske har något praktiskt tips. Typ ha 1 artikel i fysiska butikens lager och resten i webbshopen, eller tvärt om? Ja, någon “relativt” smidig lösning helt enkelt. (Schuterman delar ju tydligen lager mellan webbshopen och fysiska butiken.. kanske ska fråga dom om tips:D)

    Är som sagt lite osäker på detta med specter, har ju ingen PC-kassa utan enklaste versionen av kassa.. inga streckkoder utan man slår in summan och varugrupp bara. Har svårt att tro att det skulle funka. Har tagit över kassan som är uppbunden på något år till så att byta är inte aktuellt i nuläget.

    #125694
    Parvelito
    Deltagare

    Det är svårt att få realtidsuppdateringar om man inte kopplar ihop systemen, så vill du inte koppla ihop dem så får man köra någon slags fattigmans lagerbatchkörning där man efter dagens slut räknar bort det som sålts fysiskt i butiken från webbutikens saldo.

    Men då kommer vi ju till det lilla problemet med att man med ett sådant (stenålders) kassaregister inte har en aning om vad man har sålt…

    Jag skulle väl låta det vara så länge och försöka uppdatera webshopen manuellt till att börja med för att ha i åtanke att om något år få till en mer komplett lösning med streckkoder och möjlighet att koppla ihop lagersaldona, om inte i realtid så kanske med en automatisk körning några gånger per dag.

    #125706
    Caroline
    Deltagare

    @Parvelito 22856 wrote:

    Det är svårt att få realtidsuppdateringar om man inte kopplar ihop systemen, så vill du inte koppla ihop dem så får man köra någon slags fattigmans lagerbatchkörning där man efter dagens slut räknar bort det som sålts fysiskt i butiken från webbutikens saldo.

    Men då kommer vi ju till det lilla problemet med att man med ett sådant (stenålders) kassaregister inte har en aning om vad man har sålt…

    Jag skulle väl låta det vara så länge och försöka uppdatera webshopen manuellt till att börja med för att ha i åtanke att om något år få till en mer komplett lösning med streckkoder och möjlighet att koppla ihop lagersaldona, om inte i realtid så kanske med en automatisk körning några gånger per dag.

    Ja, det är verkligen inte optimalt med den här fattigmansstilen som jag och Schuterman kör :D. Tyvärr tänkte jag inte ens på det här problemet när jag skulle ta över systemet. Har ju ännu inte startat upp fys.butiken så jag får väl testa ett tag. Är det ohållbart får jag väl hitta på nåt.

    #125707
    myon
    Deltagare

    Antar att du prismärker dina varor och om du då har en två-raders märkare kan du sätta in ett artikelnummer på varorna.
    Så fort du säljer en vara skriver du ner artikelnumret på en lista vid kassan och gör en avstämning när dagen är slut.
    Då behöver du inte manuellt gå och inventera i butiken.
    Lite extra arbete men det kan ju vara en lösning.

    #125708
    Lubic
    Deltagare

    Du har inte möjlighet att göra på “vårt” sätt, att knappa ut produkterna i webbutikssystemet och sedan göra en försäljning i kassaapparaten med varugrupper? Du har då alltså inget lager i själva kassasystemet utan bara i ditt webbutikssystem.
    På detta sätt så är lagret för webbutiken alltid uppdaterat samt att kunden får en specifikation över vad de har köpt, fast kassasystemet inte innehåller några artiklar.

    #125712
    Caroline
    Deltagare

    @Lubic 22871 wrote:

    Du har inte möjlighet att göra på “vårt” sätt, att knappa ut produkterna i webbutikssystemet och sedan göra en försäljning i kassaapparaten med varugrupper? Du har då alltså inget lager i själva kassasystemet utan bara i ditt webbutikssystem.
    På detta sätt så är lagret för webbutiken alltid uppdaterat samt att kunden får en specifikation över vad de har köpt, fast kassasystemet inte innehåller några artiklar.

    Jag tror inte att det är blir så praktiskt eftersom jag inte kommer ha någon dator på butiksplanet utan bara på kontoret en trappa ner…:confused:
    Detta är ju något som helst inte kunden ska märka av. Möjligen kan jag testa Myons lösning, verkar ju relativt smidigt ändå. Dessutom kan jag ju då justera lagersaldot i webbshopen allt eftersom under dagen. Det är väl i julruschen det kan bli lite jobbigt..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.