Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fri frakt, smÄordertillÀgg osv

Visar 10 inlÀgg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
    Tomas
    Deltagare

Favorit i repris i alla fall i mitt huvud brukar jag fundera en del pÄ det hÀr med frakt. Om vi bortser frÄn lojaliteten hos oss ehandlare som av lojalitet till varandra vill bibehÄlla att vi debiterar kunden fraktavgift, gÀrna vad det kostar sÄ vill jag veta hur ni tror att kunder reagerar pÄ, eller ni sjÀlva som kunder vid följande fall, dÀr alla alternativ skyltas tydligt lite överallt i shopen sÄ man som kund ser det pÄ en gÄng:

A. ”Vi levererar alltid fraktfritt” men vĂ€l i kassan möts man av en ”smĂ„orderavgift” pĂ„ 49:- för order under 500:-

B. ”Vi levererar alltid fraktfritt över 500:-” ingen smĂ„orderavgift.

C. Enhetsfrakt, alltid 49:- oavsett orderstorlek.

SjĂ€lv har jag svĂ„rt att som ehandlare förstĂ„ hur man vĂ€ljer att tillĂ€mpa A. SĂ€rskilt i ett specifikt fall dĂ€r jag jĂ€mför en butik och ser att de i produktpriserna lagt pĂ„ sĂ„ att ocksĂ„ en vara för ca 200:- har de egentligen redan lagt pĂ„ en fraktkostnad, men alltsĂ„ inbakad i priset. Vill kunden bestĂ€lla inte 1 utan kanske tvĂ„ eller fler börjar det bli dyrt jĂ€mfört med flertalet ”konkurrenter” som istĂ€llet debiterar frakt och har ett lĂ€gre/normalt produktpris.

Tja, vill bara höra lite synpunkter pÄ det hÀr.

Parvelito
    Deltagare

Av de alternativ du rÀknar upp Àr B nÄgot som gör mig positiv, A Àr nÄgot som jag blir rÀtt tjurig pÄ. C Àr neutralt.

SjÀlv anvÀnder jag mig av alternativ B, men numera med 19kr istÀllet för 49kr. Detta för att sÄ smÄningom kunna gÄ över till alternativ D: Alltid fraktfritt pÄ allt, utan smÄorderavgift. Möjligen med en passus att ordrar under x kr expedieras ej dÀr x kan vara 50kr.

kalsonger
    Deltagare

Jag anvÀnder mig av alternativ C. Ska anvÀnda mig av alternativ B ocksÄ nÀr min webshop Àr utbyggd för att klara av den tjÀnsten. Alternativ A Àr en tjÀnst som jag inte skulle anvÀnda mig av.

Joel
    Deltagare

”SmĂ„orderavgift” eller ”Vi tar inte emot bestĂ€llningar under XXX kr” har jag aldrig förstĂ„tt mig pĂ„. Det senare sĂ„g jag senast hos Gardenhome idag nĂ€r jag tjuvkikade lite pĂ„ Katrins kassa.

Alla ordrar Ă€r bra ordrar! Det Ă€r inte sĂ€llan en kund ”testar webbshoppen” genom att bestĂ€lla nĂ„got litet först och sedan efter en tid kommer Ă„ter med en rejĂ€l bestĂ€llning.

Faktum Àr att vi kan gÄr +/- 0 med 49 kr i enhetsfrakt mycket tack vare att vi skickar mÄnga smÄ bestÀllningar. De kostar 49 kr för kunden men kanske 17 kr att skicka (med Posten Varubrev) och vi fÄr pÄ sÄ sÀtt ner vÄr snittkostnad (för frakt) per order.

Katrin Lundgren
    Deltagare

Det beror mkt pÄ vilken bransch du Àr i, hos mig kom smÄorderkunder inte tillbaka för att annat Àn lÀgga lika smÄ orders. Det de gör dÄ, Àr endast att dra upp omsÀttningen, men de kostar lika mycket att hantera som en stor order i och med att jag kör tredjepart. Hade du börjat rÀkna din tid som jag tvingas göra kanske du sett det annorlunda :-) De Àr alltsÄ för mig rena förlustorders

Katrin Lundgren
    Deltagare

Ja, sedan kör vi B och C i vÄra butiker och Àven D, alltid fraktfritt i doftljusbutiken

Joel
    Deltagare

Helt klart olika frÄn bransch till bransch! Och framförallt, ett problem om man kör 3pl och betalar en fast avgift per packad order.

För oss som har ett eget lager och det (nÀstan alltid) finns lite extra tid över för vÄr anstÀllde packare sÄ gör det inget om vi fÄr packa 5-6 st 0-100 kronors bestÀllningar extra per dag :) Att vi dessutom tjÀnar pengar pÄ dem gör ju packandet Ànnu roligare.

Sedan kan jag se det som en bra service ut mot kunden ocksÄ, att som kund inte behöva reflektera över hur mycket man behöver handla för att kunna gÄ till kassan. TÀnk om du gick in pÄ ICA för att köpa lite skithuspapper och du kommer ut med en hel bal, för att du inte fick handla för mindre Àn 150 kr.

Katrin Lundgren
    Deltagare

@Joel 23532 wrote:

Sedan kan jag se det som en bra service ut mot kunden ocksÄ, att som kund inte behöva reflektera över hur mycket man behöver handla för att kunna gÄ till kassan. TÀnk om du gick in pÄ ICA för att köpa lite skithuspapper och du kommer ut med en hel bal, för att du inte fick handla för mindre Àn 150 kr.

Det hÄller jag med om, men att exvis i doftljusbutiken tillÄta kunden att handla ett vÀrmeljus för 9 kr, skulle aldrig fungera, eller en fröpÄse för 12
    Jag har kikat pÄ hur mÄnga vi har som kommer till kassan och handlat för mindre Àn 150 kr, och de kan rÀknas pÄ ena handens fingrar pÄ ett halvÄr ( det var dÄ vi införde det), sÄ dÄ fungerar det. Hade det varit mÄnga fler hade man fÄtt fundera ett varv till

Joel
    Deltagare

Jag förstÄr varför men jag tycker fortfarande att det Àr att flytta över problemet pÄ kunden.

Egentligen Àr ju dÄ problemet att ni tar för lite betalt i frakt för att kunna tÀcka era kostnader (oavsett orderns storlek).

Men jag ska inte tjata mer, det Ă€r ju helt och hĂ„llet ditt beslut om du vill sĂ€ga nej till dessa ”tuggummikunder”, som tanten i kiosken brukade kalla mig som barn :)

Katrin Lundgren
    Deltagare

Joel vi mÄste inte alltid vara överens, vi kan enas om att vara oense :-)
    Jag kan hÄlla med dig till viss del, vi har för stora kostnader pÄ varje order helt enkelt, och dÄ mÄste man fundera över hur man löser det. Vi har löst det sÄ, det Àr inte optimalt men det Àr det minst dÄliga för vÄr del :-)

Visar 10 inlÀgg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.