Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Skaffa leverantörer till dina produkter
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
CKL.
-
FörfattareInlägg
-
25 september, 2011 kl. 18:16 #96517
CKL
DeltagareHej!
Hur ser inköp från leverantöerr/grossister oftast ut? Beställer man via offert eller ringer man och förhandlar?
Jag har ingen erfarenhet inom området och behöver tips på bra sätt att börja när det gäller att knyta avtal med grossister/leverantörer.
Hur gör ni om man tänker vad som är ekonomiskt fördelaktigast?
Mycket tacksam för feedback.
Mvh
25 september, 2011 kl. 18:47 #127619Per Nilsson
DeltagareDet är lite beroende på vad det är för produkter som du ska köpa. En del grossister har olika pristabeller där olika återförsäljare ligger beroende på hur stora eller små de är.
Oftast har grossisterna ett fast pris för varje typ av ÅF. Dock så ska du självklart försöka förhandla dig till ett bättre pris om du kan. Tänk bara på att även grossister ska ha sin beskärda del av kakan.
25 september, 2011 kl. 19:08 #127624Jimmy Ostrom
DeltagareVi mailar till eller beställer på våra leverantörers hemsidor till 90% idag.
Sen har vi en mall där dom måste fylla i leveranstid, då brukar det bli tex: omgående eller 1 vecka eller 3 veckor eller 3-4 veckor.
Dom leverantörer som vi kan ladda ner en lagerlista från deras FTP server (eller via vår egna som dom kan ladda upp sina lagerlistor på) kommer inte behöva skriva leveranstid i framtiden då vi har koll på detta genom deras lagerslistor.
Målet är i framtiden att vårt ADMIN system (hemsidan) själv beställer varor till oss som den känner av att vi inte har hemma i lager och mailar detta till respektive leverantör. Finns ingen anledning att jag ska behöva göra detta anser jag när man kan få det på automatik.
När man ska skapa en kontakt med nya leverantörer så maila jag till alla.
Nu har vi några år på nacken, men vi skickar med en kravlista till alla leverantörer på en par punkter som vi anser är viktiga för att vårat sammarbete ska flytta på så smidigt som möjligt, men det är svårt att ha detta om man är ny.
Men mail gillar jag perosnligen bäst (trodde aldrig att jag skulle skriva detta:eek:).
26 september, 2011 kl. 17:23 #127668Plastskivor
DeltagareVanligen har leverantören en bruttoprislista och sedan får man förhandla om procentsatser.
T.ex. har jag en produkt för fönstertätning som också kan köpas på Clas Ohlson för butikspris 99:- dvs 79,20 exmoms. Jag köper från samma leverantör. Bruttopriset är 62,74. Jag har 15% rabatt på detta.Skulle vara svårt för mej att förtjäna ett levebröd på att sälja denna produkt och kriga mot Jula, Biltema och Classe, men jag köper extremt lite från den leverantören och då blir mitt inpris så kasst.
Skulle jag höja volymerna hos den leverantören skulle jag kunna förhandla till mig bättre rabatt.
Andra leverantörer som jag köper mer av har jag bättre rabattsatser hos såklart.
Du kommen nog att märka att det är svårt att snacka sig till bra rabatter. Du mäts på vad du verkligen presterar i form av inköpsvolymer och att du sköter dina betalningar och inte överbelastar leverantörens säljare med frågor, strul och reklamationer som de tycker är onödiga (oavsett om du tycker de är nödvändiga eller om du tycker att leverantören gjort fel).
30 september, 2011 kl. 10:09 #127910CKL
Deltagare@Plastskivor 25013 wrote:
Vanligen har leverantören en bruttoprislista och sedan får man förhandla om procentsatser.
T.ex. har jag en produkt för fönstertätning som också kan köpas på Clas Ohlson för butikspris 99:- dvs 79,20 exmoms. Jag köper från samma leverantör. Bruttopriset är 62,74. Jag har 15% rabatt på detta.Skulle vara svårt för mej att förtjäna ett levebröd på att sälja denna produkt och kriga mot Jula, Biltema och Classe, men jag köper extremt lite från den leverantören och då blir mitt inpris så kasst.
Skulle jag höja volymerna hos den leverantören skulle jag kunna förhandla till mig bättre rabatt.
Andra leverantörer som jag köper mer av har jag bättre rabattsatser hos såklart.
Du kommen nog att märka att det är svårt att snacka sig till bra rabatter. Du mäts på vad du verkligen presterar i form av inköpsvolymer och att du sköter dina betalningar och inte överbelastar leverantörens säljare med frågor, strul och reklamationer som de tycker är onödiga (oavsett om du tycker de är nödvändiga eller om du tycker att leverantören gjort fel).
Har gjort lite research och det verkar stämma. Tack för din input. Mvh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.