Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Transportrisken
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
Bigfishbowl.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2011 kl. 18:27 #96567
Bigfishbowl
DeltagareÄr det inte så att köparen står för transportrisken? Då kan ju varan gå sönder, och då kan du (väl?) inte byta den. Du betalar ju oftast efter köpet, och då är det väl säljaren som står för transportrisken så länge varan ej är betald. Om den då blir förstörd under frakten, kan du då skicka tillbaka den till avsändaren? Och om den är sönder, gäller inte Distansköplagen? Du har ju annars fjorton dagars ångerätt.
Kan någon reda ut detta problem åt mig?
4 oktober, 2011 kl. 18:42 #128113GregerA
DeltagareTransportrisk och betalning har egentligen ingenting med varandra att göra.
Enligt Konsumentköplagen och Distanshandelslaen så är det alltid säljaren som ansvarar för varan till köparen tagit emot den. Detta förutsätter då att köparen är konsument och finns inom EU. Man kan inte avtala villkor som är sämre för konsumenten än vad lagen säger.
I de flesta övriga fall gäller Köplagen, som dock är dispositiv i stora delar, och man kan därför avtala annat. Om inget annat är avtalat så gäller för transportköp att säljaren ansvarar för varan tills den överlämnats till transportören, om köparen finns på annan ort. Finns köparen på samma ort som säljaren så ansvarar säljaren tills varan nått köparen.
Det är alltså viktigt vid handel mellan företag att man anger i sina villkor vad som gäller.
Vid internationella transporter använder man Incoterms för att ange var ansvaret övergår från säljare till köpare; ExWorks när varan lämnar fabriken/lagret, FOB när varan lastats på fartyget, … etc
4 oktober, 2011 kl. 18:46 #128114Bigfishbowl
Deltagare@GregerA 25503 wrote:
Transportrisk och betalning har egentligen ingenting med varandra att göra.
Enligt Konsumentköplagen och Distanshandelslaen så är det alltid säljaren som ansvarar för varan till köparen tagit emot den. Detta förutsätter då att köparen är konsument och finns inom EU. Man kan inte avtala villkor som är sämre för konsumenten än vad lagen säger.
I de flesta övriga fall gäller Köplagen, som dock är dispositiv i stora delar, och man kan därför avtala annat. Om inget annat är avtalat så gäller för transportköp att säljaren ansvarar för varan tills den överlämnats till transportören, om köparen finns på annan ort. Finns köparen på samma ort som säljaren så ansvarar säljaren tills varan nått köparen.
Det är alltså viktigt vid handel mellan företag att man anger i sina villkor vad som gäller.
Vid internationella transporter använder man Incoterms för att ange var ansvaret övergår från säljare till köpare; ExWorks när varan lämnar fabriken/lagret, FOB när varan lastats på fartyget, … etc
Är det samma sak mellan ett företag och en privatperson?
4 oktober, 2011 kl. 19:02 #128116GregerA
DeltagareMellan företag och privatperson (konsument) så gäller Konsumentköplagen och Distanshandelslagen, dvs du kan inte avtala bort risken.
4 oktober, 2011 kl. 19:07 #128117Bigfishbowl
Deltagare@GregerA 25507 wrote:
Mellan företag och privatperson (konsument) så gäller Konsumentköplagen och Distanshandelslagen, dvs du kan inte avtala bort risken.
Okej, men tack för svaret.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.