Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › MĂ€ngdrabatt pĂ„ shoppar?
- Detta Àmne har 24 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 Är sedan av
Plastskivor.
-
FörfattareInlÀgg
-
12 oktober, 2011 kl. 08:21 #96621
Plastskivor
DeltagareHar en tanke om att starta flera olika shoppar för olika segment och geografiska marknader.
Mina förutsÀttningar för att leverera ser lite olika ut pÄ olika stÀllen sÄ jag tÀnker mej att man kan ha en shop som riktar sig till en viss stad/region dÀr utbud och villkor Àr lite annorlunda Àn pÄ andra hÄll.Sedan kan man fylla dessa sajter, som ska ha olika domÀner, med en massa content som man korslÀnkar o.s.v. sÄ att google blir snÀll mot mej.
Men jag vill ju inte ha multiplikator-effekt pÄ kostnadssidan; dvs hyra för shoppen samt installationskostnader och fasta avgifter för kortbetalning och faktureringstjÀnster.
Hur löser man detta och med vem?
Jag har t.ex. haft diskussion om olika domĂ€ner med nuvarande leverantör och dĂ„ fĂ„tt svaret att âdĂ„ fĂ„r du köpa en butik tillâ och det tycker jag inte var sĂ„ kreativt.
Alla butiker mÄste se ut som att det finns en kassa (fast den egentliga lösningen kan sÄklart vara att köp avslutas i en gemensam kassa).
12 oktober, 2011 kl. 08:26 #128463bloggus
Deltagare@Plastskivor 25904 wrote:
Sedan kan man fylla dessa sajter, som ska ha olika domÀner, med en massa content som man korslÀnkar o.s.v. sÄ att google blir snÀll mot mej.
Google bryr sig inte
Kanske svar pÄ annat Àmne, men jag bara reagerade pÄ ett av sakerna i ditt inlÀgg.
Har du flertalet sidor pÄ samma IP-serier och korslÀnkar mellan dessa fÄr du inga födelar, bÀttre lÀnkkraft, med Google. Antar att du menar att du vill fÄ ut positiva effekter frÄn SEO nÀr du korslÀnkar, men dÄ gÀller det att sidorna ligger inte bara pÄ olika IP, men helst pÄ olika IP-nÀt.
12 oktober, 2011 kl. 08:40 #128465Katrin Lundgren
DeltagareMÄnga leverantörer har s.k. multishoppar som Àr det du efterfrÄgar. Priset brukar dÄ vara ca hÀlften mot en normal butik. Men som blogus sÀger sÄ har du ingen seo effekt av detta eftersom de brukar ligga pÄ samm ip nÀt. Det löser bara den tekniska biten med flera butiker, inte seoeffekten du Àr ute efter
12 oktober, 2011 kl. 09:26 #128468danielandersson
DeltagareĂr vĂ€l ”bara” att hitta en multishop som man kan host’a sjĂ€lv och host’a hos nĂ„gon som kan fixa IP-adresser pĂ„ olika nĂ€t?
Kodmyran har vÀl stöd för detta? GleSYS borde t ex kunna hjÀlpa till med IP-adresser frÄn olika nÀt.
Klart!
12 oktober, 2011 kl. 09:50 #128470Katrin Lundgren
DeltagareVisst kan man, och stöd finns för det hos oss, men nu pratade jag allmÀnt
och alla leverantörer har det inte. Sedan Àr det som alltid en prisfrÄga om man anser det vara vÀrt det.
12 oktober, 2011 kl. 11:26 #128471Dan
DeltagareVikten av hosting pÄ olika ip-adresser har vÀl sjÀlvaste Matt Cutts dissat i en av sina bloggposter tidigare i Är?
SÄ det skulle jag sÀga Àr BS
12 oktober, 2011 kl. 11:44 #128473bloggus
Deltagare@Dan 25916 wrote:
Vikten av hosting pÄ olika ip-adresser har vÀl sjÀlvaste Matt Cutts dissat i en av sina bloggposter tidigare i Är?
SÄ det skulle jag sÀga Àr BS
Kan du skicka en referens, dÄ jag mÄste ha missat det?
12 oktober, 2011 kl. 12:07 #128475tonys
Deltagare12 oktober, 2011 kl. 13:05 #128478bloggus
Deltagare@tonys 25920 wrote:
http://www.mattcutts.com/blog/myth-busting-virtual-hosts-vs-dedicated-ip-addresses/
kanske?
TyvÀrr inte, detta har endasta att göra om man ligger pÄ ett dedikerat IP eller delat IP pÄ ett webbhotell. SÀger ingen om lÀnkning och dess effekter.
12 oktober, 2011 kl. 14:47 #128480Plastskivor
DeltagareJag har brutit mot Ätskilliga no-no nÀr det gÀller SEO och jag tycker att jag klarar mej hyfsat ÀndÄ.
Men min frÄgestÀllning gÀller inte primÀrt SEO utan hur man undviker att kostnaderna skenar ivÀg om man har X shoppar. Jag tÀnker dÄ pÄ butikshyra, installationskostnader och fasta avgifter för betallösningar.
NÀr man köper in fysiska varor kan kan ju alltid deala till sig ett bÀttre styckpris om man bestÀller mycket pÄ ett brÀde. Det borde ju finnas Àn bÀttre förutsÀttningar för det nÀr det gÀller digitala produkter/tjÀnster.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.