Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Filstorlek på produktbilder

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96633
    martinkiland
    Deltagare

    Just nu kör jag alla nya produktbilder i upplösningen 1000 x 600 px. Men vilken maximal filstorlek är att rekommendera? När man säljer inredning vill man ju få bra kvalitet på bilderna också.

    Är uppemot 500-550 kb per bild för mycket? Vad burkar ni andra köra på?

    #128571
    Parvelito
    Deltagare

    Jag försöker hålla mig under 250kb, eftersom folks hastigheter på bredbandet inte är vad de borde vara. Många har kabel-TV via bredband, man är flera datorer uppkopplade och delar på en ADSL-anslutning, eller så använder man mobilt bredband. Man gör flera saker samtidigt som tar bandbredd, t.ex. fildelar eller lyssnar på spotify. Sedan kanske man dessutom har ett trådlöst nätverk hemma med lite halvkass täckning som ytterligare sätter ned hastigheten.

    Jag påstår inte att jag har rätt, men det är min “policy” och jag ser fram emot att höra hur andra gör.

    #128573
    danielandersson
    Deltagare

    Vi har ingen policy på filstorlek, men en bild på 1024×1024 (som är storleken vi satsar på) hamnar sällan över 2-300 kB.

    Hellre för stora bilder som tar lång tid att ladda, än små som är snabba (OM utseendet spelar roll)

    #128575
    martinkiland
    Deltagare

    Har kollat runt lite på några större aktörer och det varierar kraftigt. Sportamore och Junkyard har bilder som ofta överstiger 500 kb medans andra aktörers bilder inte verkade överstiga 100 kb.

    Parvelito: På förstorade bilder eller på miniatyrbilder?

    lunarmys: Håller med dig. Stora och bra bilder är superviktigt! Men filstorleken beror ju rätt mycket på hur bilden är tagen. Är det mycket vitt runt omkring produkten blir storleken lägre, är det en detaljbild inzoomad exempelvis mitt på en matta blir filstorleken inte allt för sällan upp mot en 1 mb i 1000 x 600 px om jag inte drar ner kvaliteten.

    #128576
    Parvelito
    Deltagare

    @martinkiland 26031 wrote:

    Parvelito: På förstorade bilder eller på miniatyrbilder?

    På förstorade bilder, miniatyrer är MYCKET mindre.

    #128577
    danielandersson
    Deltagare

    @martinkiland 26031 wrote:

    lunarmys: Håller med dig. Stora och bra bilder är superviktigt! Men filstorleken beror ju rätt mycket på hur bilden är tagen. Är det mycket vitt runt omkring produkten blir storleken lägre, är det en detaljbild inzoomad exempelvis mitt på en matta blir filstorleken inte allt för sällan upp mot en 1 mb i 1000 x 600 px om jag inte drar ner kvaliteten.

    Kör du PNG då eller hur lyckas du få dem så extremt stora?

    Kör du JPG så borde det väl räcka med en kvalité på 60-70

    #128578
    martinkiland
    Deltagare

    @lunarmys 26033 wrote:

    Kör du PNG då eller hur lyckas du få dem så extremt stora?

    Kör du JPG så borde det väl räcka med en kvalité på 60-70

    Jag kör jpeg. 1 mb är alltså på kvalitet 100. Jag brukar ligga på 85% kvalitet och då får jag ner dessa bilder till 400-500 kb.

    Men man kanske kan gå ner ännu mer utan att tappa allt för mycket bildkvalitet?

    #128579
    danielandersson
    Deltagare

    @martinkiland 26034 wrote:

    Jag kör jpeg. 1 mb är alltså på kvalitet 100. Jag brukar ligga på 85% kvalitet och då får jag ner dessa bilder till 400-500 kb.

    Men man kanske kan gå ner ännu mer utan att tappa allt för mycket bildkvalitet?

    Du kan nog lätt gå ner till 60-70 utan att kunderna märker någon skillnad.

    Testa dig fram :)

    #128644
    Andreas
    Deltagare

    Ha en liten bild som laddas snabbt på produktsidan och klickar man på den så zoomas den upp till 100%. Den bilden kan direkt börja laddas in när besökaren besöker produkten.

    Det som stör mig är att konkurrenter stjäl mina redigerade produktbilder!

    #128656
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Andreas 26101 wrote:

    Ha en liten bild som laddas snabbt på produktsidan och klickar man på den så zoomas den upp till 100%. Den bilden kan direkt börja laddas in när besökaren besöker produkten.

    Det som stör mig är att konkurrenter stjäl mina redigerade produktbilder!

    Du som använder Prestashop kan ju lätt lägga in vattenmärken på bilderna. Det har jag gjort.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.