Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Affiliate- rewardsajter och bedrägeri

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Katrin Lundgren
    Deltagare

I förra veckan rĂ¥kade jag ut för mitt livs första bedrägeri. Har varit med om tvĂ¥ försök som stoppats tidigare

En order som sĂ¥g totalt normal ut, som gick igenom Klarnas koll och där kunden sedan ringer och meddelar att hon aldrig beställt varorna. De gĂ¥r direkt i retur till mig och kunden meddelar senare i veckan att ordrar lagts i hennes namn med hennes personnr pĂ¥ andra sajter. I dag när jag sitter och kollar analytics sĂ¥ ser jag att ordern gĂ¥tt via ett affiliateprogram och kommer frĂ¥n en s.k. rewardsajt. I det här fallet en sajt där kunderna fĂ¥r biobiljetter när de handlat för visst mycket hos affiliatesajterna. Det var inte varorna man var ute efter utan nĂ¥gra sketna biobiljetter genom falskbeställningar. Affiliatesajten är meddelad och sĂ¥ fĂ¥r vi se vad de gör.

Behöver jag säga att jag gick i taket och frĂ¥n och med nu slängs alla rewardsajter av frĂ¥n vĂ¥ra affiliateprogram. Kan vara nĂ¥got att hĂ¥lla ögonen pĂ¥ för er som kör affiliate.

danielandersson
    Deltagare

Tyvärr är detta ingen nyhet, har rĂ¥kat ut för det nĂ¥gra gĂ¥nger :-/

Vi har nu avslutat alla samarbeten med rabatt-siter av alla de slag.

Katrin Lundgren
    Deltagare

Det beror nog mycket pĂ¥ att vi inte direkt har varor som lockar bedragare som gör att vi varit förskonade hitills

Jonny Elofsson
    Deltagare

Yes, mer affiliatetrĂ¥dar här i forumet. Tack för det! =)

Vi hade ju ett kort samtal Katrin om ditt fall och du beslutade att stänga sĂ¥ kallade reward- och incentivesajter hos oss. Jag frĂ¥gade dig i samband med detta om det inte över huvud taget kom nĂ¥got positivt frĂ¥n dessa sajter, nya kunder t ex. Ditt svar var helt enkelt att det inte var värt att tillĂ¥ta den här typen av marknadsföring.

Jag förstĂ¥r dig, det är inga konstigheter. Det vore däremot intressant att fĂ¥ andras synpunkter, finns det nĂ¥gon som analyserat trafiken frĂ¥n den här typen av sajter och kan säga att den är positiv?

Vanligt är ju att t ex affiliateannonsörer som har gratiserbjudanden (t ex tidningsprenumerationer) blockerar dessa sajter för det kommer bara massa skräp. Men som e-handlare har jag svĂ¥rt att se att det positiva inte väger upp det negativa. Eller?

Jag väntar fortfarande pĂ¥ en positiv trĂ¥d om affiliatemarknadsföring här i forumet… ;)

danielandersson
    Deltagare

I vĂ¥rt fall har varken trafik eller ordrar minskat sedan vi stängde av rewardsidorna.

VĂ¥r gissning har alltid varit att folk sett fältet ”Rabattkod” hos oss och sedan gjort en sökning.

Och ja, dĂ¥ betalar vi kanske ännu en gĂ¥ng för en order, vilket är lagom skoj :-/

Katrin Lundgren
    Deltagare

Jag ser inga fördelar alls med rewardsajter. Rabattsajter finns kanske nĂ¥gon liten fördel, har inte grundligt analyserat dem hos mig men det är knappast direkt köptrogna kunder du fĂ¥r den vägen sĂ¥ jag är skeptisk till dessa ocksĂ¥, och ska göra en grundlig analys när jag fĂ¥r lite tid över

danielandersson
    Deltagare

Oj, menade rabattsajter. Rewardsidor har alltid varit nekade (vad vi vet)

Parvelito
    Deltagare

@Jonny Elofsson 26469 wrote:

Jag väntar fortfarande pĂ¥ en positiv trĂ¥d om affiliatemarknadsföring här i forumet… ;)

Börja dĂ¥ tänk i termer som att göra det enkelt. Ju fler kockar som lägger sig i hur man kokar soppan gör den inte bättre.

E-handlare har en rätt komplex bild ändĂ¥ att försöka stĂ¥ ansvarig för gentemot kund med produkten, betallösningen och transporten utöver sin egen service. Som tack för det förväntar man sig att man fĂ¥r en kund. Men om kunden kommer via en rabattsajt, en rewardsajt eller nĂ¥got annat som kunden känner är dennes motpart sĂ¥ fĂ¥r man ju inte ens det. Kunden handlade för att fĂ¥ en biobiljett, inte för att mitt företag sĂ¥g intressant ut. Att sedan försöka bygga en bra relation till den kunden för att finansiera affilliate-kostnaden för den första ordern är tufft.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.