Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja varor som man inte har?
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av
Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
27 oktober, 2011 kl. 15:56 #96716
jariramo
DeltagareHej
Jag har en webshop för endast återförsäljare där jag säljer
egendesignade kort.Nu har jag en kund som fått inloggning men har inte beställt
något däremot har hon kopierat bilderna av mina varor
och har dom till försäljning på sin shop för privatpersoner.
(hon har även mycket lägre priser än vad andra tar).Frågan är: Får hon göra så?
Mvh Jari
27 oktober, 2011 kl. 16:05 #129296Prix
DeltagareKort sagt nej – Jag hade ringt henne, och bett henne ta bort bilderna. Hon får ju lov att tillverka produkterna såvida du inte har någon patent men inte marknadsföra dem med dina bilder. Tar hon inte bort så kontakta jurist.
Har du utskrivet copyright på sidan?
27 oktober, 2011 kl. 16:22 #129299basse1985
DeltagarePatent?Vad skulle han ha patent på?
Hon kan inte ta dina egendesignade kort och sälja dem som sina egna.
27 oktober, 2011 kl. 16:23 #129300jariramo
DeltagareÅh, det är jag som inte kunde förklara mig.
Jag utgår ifrån att hon väntar in beställningar för att
sedan beställa från mig eller,,,
Men nu börjar jag fundera på din teori.
´
ps.
Det är också märkligt att hon säljer dom i paket på 2 stycken.
Jag säljer bara i 5 pack./Jari
27 oktober, 2011 kl. 17:12 #129305Sandblom
DeltagareRing och fråga henne?
27 oktober, 2011 kl. 17:15 #129306pete
DeltagareMan behöver inte ha någon copyright notis på sidan såvitt jag vet, ens egna bilder är alltid ens egna.
Du får nog förklara dig bättre, är inte hela idéen att dina ÅF ska sälja dina produkter? Du säger ju själv att du inte säljer till privatpersoner? Om det endast handlar om att du vill att dom tar bort dina copyrightade bilder, så är det väl bara att be henne göra det?
27 oktober, 2011 kl. 17:27 #129308Prix
DeltagarePatent var generellt, inte specifikt för detta fallet.
Man behöver inte ha copyright men det underlättar vid en diskussion. Mina leverantörer kräver att jag har copyright på min sida utskrivet då jag använder deras bilder.
Men hur fungerar din verksamhet? Hon håller låga priser, men du måste väl ha lägre om hon ska köpa in av dig? Är det att hon prisdumpar din produkt som du oroar dig för?
27 oktober, 2011 kl. 17:49 #129310jariramo
DeltagareVi försöker så här i stället.
Har hon rätt att använda sig av mina bilder när hon inte har beställt/köpt varor? Det är framför allt det jag vill veta.
Ni har rätt – skall kontakta henne.
Förstår mig inte alls på hennes affärside. Säg att hon får in en beställning på 2 st kort. Men av mig blir hon tvungen att beställa 5 st.
Tänk sedan om jag tagit kortet ur sortimentet!Och förlåt, jag är sämst på att förklara mig.
Hälsn Jari27 oktober, 2011 kl. 17:51 #129311Parvelito
Deltagare@jariramo 26849 wrote:
Har hon rätt att använda sig av mina bilder när hon inte har beställt/köpt varor? Det är framför allt det jag vill veta.
Det bestämmer du som är upphovsrättsinnehavare av dina bilder. Det kan faktiskt vara så att någon köpt 10.000 varor av dig, men det ger ingen automatisk och självklar rätt att använda bilderna.
27 oktober, 2011 kl. 18:48 #129317Jimmy Ostrom
DeltagareJa men det är väl ditt arbete som tillverkare/säljare att kommunicera med dina återförsäljare om en vara utgått eller inte.
Vill du inte att dina bilder ska användas så ska du heller inte sälja till andra butiker.
Hade du varit en leverantör till mej och jag inte fått använda dina bilder på produkter som jag köper av dig och säljer på min hemsida så hade jag kastat ut dig som leverantör snabbare än snabbast!
@jariramo 26849 wrote:
Förstår mig inte alls på hennes affärside. Säg att hon får in en beställning på 2st kort. Men av mig blir hon tvungen att beställa 5 st.
Tänk sedan om jag tagit kortet ur sortimentet! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.