Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Webcam på lagret?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Joel
    Deltagare

Hej!

Jag har sett att några amerikanska och engelska webbshoppar har webcams uppsatta på sina kontor/lager som de sedan streamar ut på sin hemsida så att besökarna ”live” kan se när just deras order (kanske) packas.

Jag tycker att det är en riktigt rolig grej som jag tror många av våra kunder skulle uppskatta, länka vidare och ”buzza” om. Jag vet inte om det ger så mycket mervärde egentligen men en kul och annorlunda grej som jag inte sett någon annan svensk webbshop köra med.

Med det sagt funderar vi därför på att sätta upp sådana, som några timmar om dygnet (t.ex tidstyrt 09-15) streamar en bild från vårt kontor och en annan bild från lagret där pack&plock sker.

Finns det några fallgropar med detta? Självklart förstår jag att personalen måste vara medveten om det och tycka att det är OK, men finns det någon annan laglig/olaglig aspekt på det hela?

Vad tycker ni, bra eller dålig idé?

/Joel

Dan
    Deltagare

Har varit sugen på det själv men också komplettera med en rovio (styrbar robot som filmar o kör runt på lagret styrd av kunderna)

Dock faller det på att jag inte vill att de ska se när vi är oseriösa eller gör dumma saker (som vi självklar aldrig gör dock)

Joel
    Deltagare

@Dan 27009 wrote:

Dock faller det på att jag inte vill att de ska se när vi är oseriösa eller gör dumma saker (som vi självklar aldrig gör dock)

Självklart ska det finnas en panikknapp som man kan trycka på för att frysa bilden ett par minuter när saker som inte kunder bör se, sker :rolleyes:

fotofyndet
    Deltagare

Rolig grej, helt klart. Kan inte se att det ska finnas några lagliga aspekter med det där, förutsatt som sagt att du kommer överens med personalen om det. Och kanske kommer ihåg att informera prao-elever och liknande också.

Tror dock att vi ska vänta med något liknande, det är lite för många småkillar som springer omkring i pyjamas eller i kalsipperna på det här kontoret för att det skulle se riktigt bra ut.

(Jag har kontor och lager i hemmet, för den som inte visste det. Vägg i vägg med min snart 5-årige sons rum)

fotofyndet
    Deltagare

@Joel 27010 wrote:

Självklart ska det finnas en panikknapp som man kan trycka på för att frysa bilden ett par minuter när saker som inte kunder bör se, sker :rolleyes:

Typ när du leker som_al_isk pirat och läser besvärjelser över reportrar på den statliga propagandaradion? ;)

Joel
    Deltagare

@fotofyndet 27014 wrote:

Typ när du leker som_al_isk pirat och läser besvärjelser över reportrar på den statliga propagandaradion? ;)

Precis Christer :D

Tomas
    Deltagare

För er är det ju en kanonidé. Självklart ingår det då i anställningsavtalet att bära uniform på jobbet. Veckorna innan och under särskilda högtider som Halloween, Jul osv är ju temat spikat. Övrig tid ser ni till att visa upp en blandning av er maskeradgarderob.

Ni har väl rätt många vänner redan på facebook och en lämplig målgrupp för sånt tror jag.

Krydda det med roliga erbjudanden som man bara kan ta del av via er live feed, kan bli en bra snackis tror jag.

Dan pratar om en styrbar kamera, enkelt fixat, en head cam på lagerpersonalen och en chatfunktion eller liknande så kan kunderna styra er som de vill, kika på saker. Lagerbutik får en helt ny innebörd med en kameraförsedd personal shopper:rolleyes:

Parvelito
    Deltagare

Jag tycker kanske inte att det är en helt lysande idé eftersom jag som anställd skulle känna mig rätt så övervakad, och det är i längden psykiskt påfrestande. Just det där att man läggs ut på nätet och vem som helst kan se, spela in och använda i alla möjliga och omöjliga sammanhang är viktigt att tänka till runt.

Tigern
    Deltagare

Jag håller nog med Parvelito här. Men det är en kul idé. Varför inte bygga vidare på tanken med beställ innan kl.. för leverans samma dag. Sen visar ni film från lagret sista timmen innan dagens stängning. Det kan vara kul för den som beställer halv fem att se hur deras order plockas och packas. Då behöver inte personalen känna sig övervakad hela arbetspasset heller utan bara sista timmen eller halvtimmen…

Tomas
    Deltagare

Självklart får man ta hänsyn till obehaget att visa upp sig, men vissa tider och vid särskilda tillfällen kanske och sen får man ju ta i beaktande att man kan maskera sig hyfsat också:rolleyes:

d2312011211011bd1.jpg

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.