Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Lite orolig över kvitton – Kollad av Skatteverket?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96801
    Bluesboy
    Deltagare

    Hej!

    Jag driver webbutik och bokför enligt lag osv.
    Däremot hade jag dumt nog då jag startade upp hösten 2010 inte riktigt förstått vikten av att hålla koll på alla kvitton.
    Detta medför att det är ett gäng inköp med stora valörer som jag inte har pappersunderstöd för i bokföringen.
    Jag har bokfört dessa i alla fall eftersom ekonomin inte skulle gå ihop annars.

    Nu när det närmar sig mitt första bokslut och min första deklaration (förlängde bokföringsåret) är jag lite orolig över skatteverkets koll.

    Är det vanligt att man som e-handlare med webbutik blir granskad av skatteverket?

    Att de kräver att se alla kvitton, att de kollar upp kontoutdrag och hela biten?
    Eller brukar det bara vara att lämna in siffrorna, betala in skatt och moms och så hör man inte mer?

    Någon med erfarenhet och vetskap?

    Tacksam för svar!

    #130144
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi har aldrig blivit kollade och har drivit webbutik sedan 2005, fram till halvårsskiftet 07 som EF, efter det som AB. Men det är en del här på forumet som blivit kollade så visst förekommer det.

    Har du kontaktat alla leverantörerna och kollat om det inte går att få en kopia på kvitto/kontantfaktura? Så minskar du åtminstone ner antalet så gott det går.

    #130148
    Bluesboy
    Deltagare

    Tack för svar!
    Jag jobbar på att komplettera med de kvitton och fakturor som går att få tag i.
    De som blivit kollade, hur går det till?
    Fullständig kontroll eller slumpvist valda poster som ska redovisas osv?

    #130149
    Parvelito
    Deltagare

    En kontroll kan vara allt ifrån att de vill se de 20 största utgiftsposterna under en period, till att de kommer och går igenom allt, inkl öresavrundningen. Ju mer exemplarisk din bokföring är i övrigt, desto mindre betydelse har sådana här fel eftersom de har lättare att acceptera din förklaring om du i övrigt har god ordning på grejerna.

    #130170
    Sonja
    Deltagare

    Ja, vi har haft Skatteverkets granskning och de gick igenom varenda grej som är köpt i företaget från ca 300 kr och uppåt.

    #130584
    WebWatch
    Medlem

    Har också blivit granskad många gånger. Har flera gånger fått skicka in kvitton på de 20 största utgiftsposterna osv…

    Har man bara koll på pappren är det inget problem, tar tid att skicka in osv bara.
    Det kommer ju oftast när man har som minst tid över tyvärr…

    Själv bokför jag aldrig något jag inte har papper och kvitto på..

    Tommy

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.