Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Göra egna inlänkssidor

Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96829
    LittleBloom
    Deltagare

    Vi säljer barnkläder och är ganska beroende av att komma bra på google sökningar, konkurrensen är hård och köpta länkar kostar en hel del.

    Men är det ur seo perspektiv någon ide att lägga upp egna mindre hemsidor med 5 – 10 sidor där varje sida innehåller ett bloggliknade inlägg specialskrivet för valt sökord.

    Eller är det ingen ide om alla länkar från den gjorda sidan hamnar på samma målsida?

    Hur bygger man annars upp egna inlänkar förrutom länkarkiv etc som inte ger den kraft det behövs för att rejta högt på google på ex barnkläder?

    #130449
    lukasbrisman
    Deltagare

    Hej!

    Alla länkar räknas givetvis, och länkar från relevanta sidor ger mer resultat. Många som arbetar med SEO gör sina egna “satellitsidor”.

    Dock skulle jag rekommendera dig att ta ett omtag om din on-page SEO innan du börjar bygga med länkar. Finns mkt förbättringspotential i din butik som jag ser det.

    Använd gärna följande verktyg: http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/

    #130456
    Plastskivor
    Deltagare

    Jag använder Blogger. Då kostar satelliten inte en spänn utöver domänregistreringen.

    T.ex. denna sida Bygga uterum, inglasningar, pensionärskuvöser
    Skulle förmodligen ge mer om jag tog mej tid att underhålla och uppdatera satelliterna, men dygnet har ju bara 24h.

    #130457
    JockeA
    Deltagare

    @LittleBloom 28090 wrote:

    Men är det ur seo perspektiv någon ide att lägga upp egna mindre hemsidor med 5 – 10 sidor där varje sida innehåller ett bloggliknade inlägg specialskrivet för valt sökord.

    Om jag förstår det rätt så frågar du om det är värt att skapa externa hemsidor med andra domännamn, som sedan länkar till din hemsida?

    Om så är fallet klassas det som black hat SEOvilken sökmotorerna givetvis gör allt vad de kan för att motverka. Dagens sökmotorer är extremt “smarta” med avancerade algoritmer som lätt upptäcker sånt. Misstänker de att du tar till fula knep kan du svartlistas och då får blir det svårt att komma tillbaka. Det är ganska misstänksamt om det helt plötsligt börjar poppa upp nya hemsidor som länkar till din sida. Man kan ju försöka göra det på ett snyggt sätt, men tänk till både en, två och tre gånger innan du försöker överlista sökmotorerna. De har redan tänkt på de lösningar du kommer fram till.

    Håll dig till white hat SEO istället för ett bättre resultat långsiktigt! Med det sagt är jag själv en SEO-n00b, men jag lyssnar på andra som har många års erfarenhet.

    Försök hitta sökord som inte har så hård konkurrens först. Det kanske inte är så många som söker på “iphone 4s julskal”, men då är det förmodligen mindre konkurrens där så att du kan rankas högt för de sökorden. När du rankas högt för det sökordet är du lite mer “populär” av Google och då blir det något lättare att rankas högre på andra sökord osv…

    EDIT: Nu blandade jag ihop två trådar. Du säljer inga iPhone-skal. Men mitt svar är relevant iaf :)

    #130459
    hakedq
    Deltagare

    @JockeA 28112 wrote:

    Om jag förstår det rätt så frågar du om det är värt att skapa externa hemsidor med andra domännamn, som sedan länkar till din hemsida?

    Om så är fallet klassas det som black hat SEOvilken sökmotorerna givetvis gör allt vad de kan för att motverka. Dagens sökmotorer är extremt “smarta” med avancerade algoritmer som lätt upptäcker sånt. Misstänker de att du tar till fula knep kan du svartlistas och då får blir det svårt att komma tillbaka. Det är ganska misstänksamt om det helt plötsligt börjar poppa upp nya hemsidor som länkar till din sida. Man kan ju försöka göra det på ett snyggt sätt, men tänk till både en, två och tre gånger innan du försöker överlista sökmotorerna. De har redan tänkt på de lösningar du kommer fram till.

    Håll dig till white hat SEO istället för ett bättre resultat långsiktigt! Med det sagt är jag själv en SEO-n00b, men jag lyssnar på andra som har många års erfarenhet.

    Försök hitta sökord som inte har så hård konkurrens först. Det kanske inte är så många som söker på “iphone 4s julskal”, men då är det förmodligen mindre konkurrens där så att du kan rankas högt för de sökorden. När du rankas högt för det sökordet är du lite mer “populär” av Google och då blir det något lättare att rankas högre på andra sökord osv…

    EDIT: Nu blandade jag ihop två trådar. Du säljer inga iPhone-skal. Men mitt svar är relevant iaf :)

    Att det skulle vara black hat SEO att skapa satellitsidor som länkar till huvudsidan var något nytt.. Möjligtvis om du gör det automatiserat och/eller på ett stort antal sidor men annars är det en bra metod för att få inlänkar och kan vara praktiskt att ha ett gäng sajter när man gör flervägs länkbyten med andra. Fast länkbyten är väl också black hat i så fall..

    Är inte din signatur här lite Black Hat också egentligen, det är ju en länk du själv har skapat på en extern sida som inte uppkommit naturligt.

    Vem i SEO-branschen med många års erfarenhet avråder från att jobba med satellitsidor?

    #130469
    JockeA
    Deltagare

    @hakedq 28114 wrote:

    Att det skulle vara black hat SEO att skapa satellitsidor som länkar till huvudsidan var något nytt.. Möjligtvis om du gör det automatiserat och/eller på ett stort antal sidor men annars är det en bra metod för att få inlänkar och kan vara praktiskt att ha ett gäng sajter när man gör flervägs länkbyten med andra. Fast länkbyten är väl också black hat i så fall..

    Är inte din signatur här lite Black Hat också egentligen, det är ju en länk du själv har skapat på en extern sida som inte uppkommit naturligt.

    Vem i SEO-branschen med många års erfarenhet avråder från att jobba med satellitsidor?

    Då var det nog jag som missförstod.

    Länken i signaturen är väl på gränsen, man vad jag har förstått av exempelvis Jill Whalen så är det ingen problem så länge man inte göra det för mycket (som med allting egentligen). Detta forum är det enda stället där jag länkar till vår e-butik på det sättet.

    #130470
    lukasbrisman
    Deltagare

    Så länge satellitsidan erbjuder ett mervärde för besökaren och inte bara är spam så är det väl lugnt. Tänk alltid på värdet för besökaren och inte bara på länken.

    Exempel: En satellitsida som handlar om “vad man skall tänka på när man köper barnkläder”. Att vissa tygtyper kan irritera, att man skall välja en större storlek för att barnen växer snabbt, bla bla bla. Sådant har ju värde.

    Notera att jag inte kan ett skit om barnkläder :P

    #130662
    #130678
    Mystica
    Deltagare

    @JockeA 28112 wrote:

    Om jag förstår det rätt så frågar du om det är värt att skapa externa hemsidor med andra domännamn, som sedan länkar till din hemsida?

    Om så är fallet klassas det som black hat SEOvilken sökmotorerna givetvis gör allt vad de kan för att motverka. Dagens sökmotorer är extremt “smarta” med avancerade algoritmer som lätt upptäcker sånt. Misstänker de att du tar till fula knep kan du svartlistas och då får blir det svårt att komma tillbaka. Det är ganska misstänksamt om det helt plötsligt börjar poppa upp nya hemsidor som länkar till din sida. Man kan ju försöka göra det på ett snyggt sätt, men tänk till både en, två och tre gånger innan du försöker överlista sökmotorerna. De har redan tänkt på de lösningar du kommer fram till.

    Håll dig till white hat SEO istället för ett bättre resultat långsiktigt! Med det sagt är jag själv en SEO-n00b, men jag lyssnar på andra som har många års erfarenhet.

    Försök hitta sökord som inte har så hård konkurrens först. Det kanske inte är så många som söker på “iphone 4s julskal”, men då är det förmodligen mindre konkurrens där så att du kan rankas högt för de sökorden. När du rankas högt för det sökordet är du lite mer “populär” av Google och då blir det något lättare att rankas högre på andra sökord osv…

    EDIT: Nu blandade jag ihop två trådar. Du säljer inga iPhone-skal. Men mitt svar är relevant iaf :)

    Blackhat SEO brukar till de största fallen vara relaterat till automatisering. Dvs använda program som skickar ut Mängder med tillbakalänkar till dig på diverse olika sätt så som på sociala nätverk, 2.0 sidor, blogg kommentarer, formums profiler m.m. Att manuelt sitta och göra saker räknas sällan som blackhat. Det finns program som kan ge dig över 100.000 tillbaka länkar på några timmar och om google upptäcker sådant så kan du garanterat få ligga i lilla sandlådan ett bra tag.:p

    #130981
    SEO-Anders
    Deltagare

    @LittleBloom 28090 wrote:

    Men är det ur seo perspektiv någon ide att lägga upp egna mindre hemsidor med 5 – 10 sidor där varje sida innehåller ett bloggliknade inlägg specialskrivet för valt sökord.

    Eller är det ingen ide om alla länkar från den gjorda sidan hamnar på samma målsida?

    Hur bygger man annars upp egna inlänkar förrutom länkarkiv etc som inte ger den kraft det behövs för att rejta högt på google på ex barnkläder[/URL]?

    Det är en bra idé. Men se till att du äger alla resurser själv. Att utnyttja gratisbloggar är en dålig idé. Jag kan ge dig lite råd och skulle jag göra det du föreslår så skulle jag lägga upp det såhär.

    Köp ett gäng nyckelordsdomäner för de sök du vill synas på. Du kommer att behöva många webbplatser för att kunna ranka bra på “Barnkläder”. Hur många är svårt att säga, men 25-50st eller mer lär behövas, det viktiga är att sätta fart och investera i nya resurser. Bygg 5st på en månad, det är en bra start. Placera domänerna på olika webbhotell så du får olika geo-IPnummer. Se till så de har C-panel eller att du på ett enkelt sätt kan skapa “Add on”-domäner. Du bygger upp 5st konton och så bygger du fler webbplatser (Add-on) på samma konton efter hand.

    Köp domäner hos olika registrarer. Använd .se, .com, .net – och skydda dina whois-uppgifter med whois-privacy (gäller för com, net, org) så det inte syns att alla webbplatser ägs av en och samma person/företag.

    Bygg sedan en webbplats i taget. Använd WordPress och ha inte samma teman på sajterna. Köp in texter. Gärna 1500 ord per startsida om ämnet. Ge sidorna liv med blogginlägg då och då. Länka till din egen webbplats på bilder, det är minst “spammigt”. Satelliterna ska aldrig länka till varann!

    När du är klar med din första sida så skapar du en strategi för lagom länktillväxt på alla sätt du kan. Länka mixat! Bildlänkar, exakt länktext/inexakt länktext osv. Både nofollow och dofollow.

    Tänk långsiktigt och bygg många webbplatser. Du bör bygga länkar till satelliterna hela tiden. På ett år har du säkert fått bra resultat.

    Annars kan man slippa allt besvär och betala ett skickligt SEO-företag några tusen per ord och månad och ägna sig åt att förbättra sin shop och kundrelationer :) men visst är det intressant att göra det själv!

    ang BlackHat. Att skapa profillänkar på ett forum en gång manuellt eller 100 000 gånger automatiserat är inte BlackHat. Det är bara väldigt olämpligt och slöseri med tid. Att hacka gamla wordpressbloggar och pressa in länkar är BlackHat. Inte vidare lämplig metod det heller.

    Hoppas du fick lite hjälp på traven!

    Mvh Anders

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.