Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Förvirring – Konsumentlagen – vad är KÖPARENS ansvar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96862
    fashion
    Deltagare

    Konsumentköplagen förklarar inte tydligt köparens ansvar och inte heller vad som betraktas som fel i varan. Min erfarenhet är att kunderna se allt som fel i varan och inte förstår sitt eget ansvar.

    Det finns produkter som inte går att se ett fabrikationsfel i förväg, men det finns mängder av produkter som går ju att se om det finns något fel innan man skickar produkten till kunden.

    Om man nu säljer ett smycke och kontrollerar alla delar inklusive stenarna som i allmänhet är limmade på metallen, kunden använder produkten och sedan ringer och säger att en sten, “utan någon anledning” lossnade, att guldet har bleknat, etc, ska man som säljare acceptera returen som reklamation, till trots att alla stenar fans med och allt fungerade perfekt vid leveransen?

    Vi har även en sida med skötselråd, där vi ger information på hur man ska göra för att undvika att delar av en produkter går sönder eller tappas bort i onödan. Själva kontrollerar vi produkterna manuellt och allt som skickas från oss är alltid utan fel. Det är ett ganska omfattande “extra jobb” för varje produkt, men vi gör det för att se till att vi inte får reklamation, något som är mycket tidskrävande när det händer.

    För att vara kort: när man skickar en produkt utan fel och vi hänvisar till skötselrådet, hur blir det då när kunden reklamerar en produkt och säger att “den gick sönder av sig själv” Vad är kundens ansvar i en sådan situation? Konsumentköplagen tar enbart fram säljarens ansvar, men ingenting om köparens ansvar, har köparen inget ansvar?

    Har någon förstått detta med 2 år på sig för att reklamera ett fel? Som kund tolkar jag detta som att jag kan köpa en T-shirt, väska, what ever, och använda den tills den går sönder(inom två år) och sedan reklamera produkten samtidigt som jag kräver en ny produkt eller ersättning, ska det vara så?

    Är det någon som vet hur detta fungerar och vad vi som säljare har rätt till?

    #131396
    GregerA
    Deltagare

    Jag håller med om att lagen är ensidig, men det är väl också den politiska meningen med den. Konsumenten är en svag stackare som måste skyddas mot resursstarka kapitalistiska företag. :rolleyes:

    När det gäller två års reklamationsrätt så gäller den inte för alla fel, utan för s.k ursprungliga fel. D.v.s det måste alltså ha varit något fel på varan från början som nu visar sig. Nu är jag inte expert på mode, men jag skulle kunna tänka mig att om tillverkaren använt ett sämre tyg än de borde, så att den slits onormalt mycket vid normal användning och skötsel, så kan det anses vara ett ursprungligt fel. Det dåliga tyget fanns ju i varan vid leverans.
    Värt att notera är att det är konsumenten som skall bevisa att felet förelåg – och det är i många fall i praktiken omöjligt. Vilken konsument kan lägga ner 10.000-tals kronor på laboratorieanalyser för att bevisa någonting?

    Om konsumenten reklamerar inom sex månader efter köpet så anses felet alltid ursprungligt, om inte du som säljare kan bevisa motsatsen – t.ex att plagget tvättats för varmt.

    De rättigheter du har som säljare är väl egentligen bara att få betalt för det du sålt. 😮 … och som jag skriver ovan att när det gått över sex månader så måste din kund bevisa vad som var fel från början.

    #131397
    Parvelito
    Deltagare

    Så länge man inte kan visa på att kunden verkligen varit ovarsam mot produkten, t.ex. genom att det finns klämskador på den efter att den klämts i bildörren eller spår av annat våld, så har kunden rätt. Jag tycker det är rimligt att kräva att limmet håller fast stenen i två år, nästan vad jag än utsätter ett smycke för, och att guldfärgen skall vara guldfärg hela tiden är inte heller ett så konstigt krav.

    Köparens ansvar för smycken stannar vid att inte klämma det hårt, doppa det i syra, se om det smälter i gaslågan etc. När det kommer till sådant som väskor så bör naturligtvis inte väskan tyngas ned av för mycket prylar eller användas som sittunderlag, men visst är det rimligt att den kan användas som väska dagligen i två år utan att gå sönder.

    #131420
    fashion
    Deltagare

    Tack för ert svar:)

    När det gäller billiga bijouterier är det så att guld är plätering och det finns olika grander på plätering också och det påverkar även priset så klart. Sedan är det så att pläteringens yta påverkas negativt om man använder parfym och/eller andra medel som löser upp den skyddande lackytan ovanpå pläteringen. Till tros information verkar som att några kunder struntar i skötselrådet och då uppstår problem. Man får alltid samma svar från alla kunder som gör en reklamation dvs. ” jag har inte gjort någonting, jag har bara använt en gång, jag använder inte parfym” etc.

    När det gäller stenar är det så att man använder lim i stället för att stenarna fästs med metalltaggar och även dyra smycken finns det risk att stenarna lossnar vid hårda stötningar eller att man tappar dem på golvet eller liknande. För att undvika att detta händer har vi givit råd och förslag på hur man ska hantera bijouterier på rätt sätt så att man inte får problem, men om kunden inte följer instruktionerna vad ska man göra med lagen, är jag som säljare ansvarig ändå, har användaren inget ansvar alls? Det låter så om man läser konsumentköplagen.

    Är det att försämra för kunden om man ber kunden att följa skötselrådet för att undvika prematura slitage och att produkten går sönder i onödan? Vi ber även kunden att själv kontrollera varorna innan användningen så att det inte blir fel, detta kan inte vara att begära för mycket eller försämra för kunden, eller ?

    Som sagt, det är enkla produkter där man lätt kan se om det skulle vara fel i varan, det krävs inte speciella kunskaper eller något extra, och kunden bör kunna vara ansvarig för att göra en egen kontroll och följa skötselrådet. Gör kunden inte det vem blir ansvarig för eventuella fel som kan uppstå oavsett hur många dager eller månader kunden har använt produkten?

    #131422
    Ms. Therese
    Deltagare

    Onormalt slitage inom två år kan reklameras el. som sagt produktionsfel. I vårat fall får vi oftast kompensation från vår leverantör. De kanske inte står för frakten som blir men den lilla summan står vi hellre för än att hålla på och bråka med kunderna samt lägga tid och energi på en tvist. Är det en återkommande kund med många problem kan man ju dock börja fundera över hur man ska behandla situationen i fråga.

    #131423
    Parvelito
    Deltagare

    @fashion 29183 wrote:

    men om kunden inte följer instruktionerna vad ska man göra med lagen, är jag som säljare ansvarig ändå, har användaren inget ansvar alls? Det låter så om man läser konsumentköplagen.

    Nej, kunden har inget ansvar. Kunden har köpt något för att använda det, du som säljare ansvarar för att det kan användas så.

    Om det här verkligen är ett stort problem för dig så föreslår jag att du ser över sortimentet eller prissättningen. Kanske tycker kunderna att de har betalat för en bättre kvalitet än de har fått?

    Särskilda skötselråd fungerar inte, utan kunden förväntas kunna använda ett smycke utan att läsa några instruktioner. Jag vet att stenar kan lossna från smycken i ädelmetaller också, men har de skett inom 2-3 år från det att man köpte smycket har jag aldrig varit med om att guldsmeden som sålt det inte har reparerat kostnadsfritt.

    #131425
    GregerA
    Deltagare

    Jag håller inte helt med Parvelito :)

    Citerar från Konsumentverkets hemsida:

    Sexmånadersregeln
    För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

    Så efter sex månader är det konsumenten som skall bevisa att felet fanns vid leverans – i alla fall strikt juridiskt.

    #131426
    Parvelito
    Deltagare

    @GregerA 29189 wrote:

    JSå efter sex månader är det konsumenten som skall bevisa att felet fanns vid leverans – i alla fall strikt juridiskt.

    Kör hårt med det om man har många reklamationer, och ens omdömen på nätet kommer snart att likna ett klotterplank där åttaåringar lärt sig skriva fula ord :D

    #131427
    Ms. Therese
    Deltagare

    @GregerA 29189 wrote:

    Jag håller inte helt med Parvelito :)

    Citerar från Konsumentverkets hemsida:

    Sexmånadersregeln
    För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

    Så efter sex månader är det konsumenten som skall bevisa att felet fanns vid leverans – i alla fall strikt juridiskt.

    Tummen upp;)

    #131428
    GregerA
    Deltagare

    @Parvelito 29190 wrote:

    Kör hårt med det om man har många reklamationer, och ens omdömen på nätet kommer snart att likna ett klotterplank där åttaåringar lärt sig skriva fula ord :D

    Därav brasklappen “strikt juridiskt” :D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.