Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Avgifter Sepa resp. Cross border payment
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Jacob B. 
- 
		FörfattareInlägg
- 

30 november, 2011 kl. 10:43 #96900Jacob B DeltagareJag blir lite vimmelkantig av alla termer och eu-direktiv så jag tänkte höra om någon har kolla på detta. När vi tar emot en betalning betalar vi hos banken 50 kr (!) i avgift vid utlandsbetalning (cross border payment?) och 2 kr vid Europabetalning (Sepa). Är det korrekt att vi ska betala den högre avgiften även om betalningen kommer från annat EU-land? Det gäller betalningar i Euro samt i DKK. Har jag fått om bakfoten att något eu-direktiv reglerar detta? 30 november, 2011 kl. 10:50 #131349GregerA DeltagareJag håller med om att det är lite virrigt, men vad jag förstått är det så här: SEPA-betalning skall vara i EUR eller SEK, normal (ej express) och parterna delar på kostnaderna. Annars riskerar den att klassas som utlandsbetalning, och då kostar det mer. Edit: glömde att mottagarens kontonummer också måste anges som IBAN + BIC för att det skall vara en SEPA. 30 november, 2011 kl. 14:22 #131373Jacob B DeltagareSkönt att höra att det inte bara var jag som fann det rörigt. Tack för ditt svar, Greger! 
 Steg 2 i detta blir att be danska Svea föra över pengarna enligt SEPA…30 november, 2011 kl. 14:58 #131377bloggus Deltagare@Jacob B 29129 wrote: Steg 2 i detta blir att be danska Svea föra över pengarna enligt SEPA… Det kan du inte göra mellan Danmark och Sverige, vad jag tror. I och med att ingen av länderna har Euro valuta, sÃ¥ gÃ¥r det inte. Min bank tar 90 kr och jag tyckte det var surt att fÃ¥ över min lön varje pÃ¥nad pÃ¥ det sättet och betala de pengarna. 30 november, 2011 kl. 16:03 #131384GregerA DeltagareJag tror att Bloggus har rätt. Det mÃ¥ste nog vara EUR<->EUR eller EUR<->lokal valuta. Men du kanske kan be dem betala ut i EUR? 30 november, 2011 kl. 19:53 #131405Jacob B DeltagareÃ…hÃ¥, det lÃ¥ter som att det inte är meningen att jag ska slippa den här växande kostnaden. Kan bli Ã¥tskilliga tusenlappar pÃ¥ ett Ã¥r. Jag hör med Svea om de kan betala ut i EUR eller om de har nÃ¥gon annan lösning. Ã…terkommer i trÃ¥den om jag fÃ¥r fatt pÃ¥ nÃ¥got med substans. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.