Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Produktfilmning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97042
    danielandersson
    Deltagare

    Letar efter en lösning där vi kan sätta en produkt på ett bord, trycka på en knapp som sätter igång snurrandet av bordet samtidigt som det filmas.

    När den snurrat 360 grader, så ska den sluta filma och skicka iväg filmen till någon server i närheten (som processar).

    Vi trodde att Packshot Creator kunde funka, men den gör inte riktigt det (utan är främst för fotografering samt 360-fotografering, inte filmande). Det finns speciallösningar, men dessa känns inte smidiga (pris har vi inte ens kommit till än..).

    Vet att vi kan skicka iväg produkterna för filmning (som snackades om i annan tråd), men eftersom vi har så många produkter samt behöver dummies osv så känns det enklare/smidigt att göra det in-house.

    Så.. tips?

    #133001
    nobynator
    Deltagare

    Även jag är intresserad utav en sådan manick 😎

    #133003
    GregerA
    Deltagare

    En sådan manick kommer snart som byggsats hos Electrokit … :rolleyes: … eller ja, det låter i alla fall inte jättekomplicerat att få till. En stegmotor som roterar en lagom stor platta, ett relä som styr kameran … eller man kanske kan styra on/off via nåt USB-kommando.

    Låter som ett lagom exjobb för nån högskolestuderande.

    #133005
    Majsan
    Deltagare

    Jag lovar att jag beställer en direkt :)

    #133014
    bell
    Deltagare

    Jag känner inte till någon färdig lösning men om du vill bygga eget, så skippa steget att slå på / av kameran och filma hela tiden istället.

    Börja sen leta efter program för video capture på datorn och se hur mycket du kan mixtra i de. Kanske Final Cut Pro eller Avid fixar att göra capture enligt s.k. EDL (edit decision list) som du kan knåpa ihop beroende på hur lång tid det tar för plattan att snurra ett varv osv.

    Tiden för byte av produkt blir isåfall också filmad och det innebär förmodligen att du nånstans får klicka play på dator och platta samtidigt.

    Alternativt så filmar du alltihop samtidigt som du gör en capture och klipper i filmen efteråt (och inte under capture).

    Mycket capture men hoppas mina idéer går fram.

    /Bell

    #133015
    Magnus
    Deltagare

    En enkel lösning vore att ett mindre runt “kinesmatbord” som man snurrar runt i lämplig takt.
    Belysning med några videolampor och filmning med hjälp av digital videokamera.
    Det borde kunna utvecklas med hjälp av en motor på rullbordet och direktkoppling med videokameran till datorn.

    – Ska försöka hålla utkik efter ett snurrande bord (med hjälpmotor) till o börja med hos mina leverantörer :)

    Det vore bra med något liknande bord som finns i artikeln här:
    http://www.ljustalt.se/tag/produktbord/

    #133020
    danielandersson
    Deltagare

    Att bygga något eget går ju alltid, men det blir ingen smidig lösning.

    Tanken är att nästan vem som helst ska kunna gå dit, lägga dit produkt, trycka på EN knapp (inte två och försöka time’a) och så filmar den i X antal sekunder och sen är det klart.

    Ska inte behöva klippa och efterarbeta filmen, för det drar bara upp priset (eller ja, tiden).

    Vi kan väl ändå inte vara ensamma om detta behov? :)

    #133021
    Andreas
    Deltagare

    Jag ställer en motfråga, varför en film istället för en 3d modell som man själv kan rotera?

    Jag anser att en film är rätt jobbig att hänga med i och även rätt tråkig för konsumenten. En 3d modell som man kan snurra på och själv bestämma betraktningsvinkel m.m. ger kunden en trevligare upplevelse där kunden själv får bestämma vad den ser.

    #133022
    Mikkel79
    Deltagare

    @Andreas 30993 wrote:

    Jag ställer en motfråga, varför en film istället för en 3d modell som man själv kan rotera?

    Jag anser att en film är rätt jobbig att hänga med i och även rätt tråkig för konsumenten. En 3d modell som man kan snurra på och själv bestämma betraktningsvinkel m.m. ger kunden en trevligare upplevelse där kunden själv får bestämma vad den ser.

    Er faktisk mere etterbehandling med 3D bilder enn video, viss du skal gjøre det ordentlig. Man trenger rundt 20 bilder for en bra 3D versjon, og alle disse bildene burde man klippe bort skygger, bakgrunn etc på. Prisen vi fikk hos noen selskaper lå på rundt $1 per bilde….

    Vi kom ihvertfall fram til det å lage god video går raskere enn å lage 3D bilder av et produkt.

    Klarte ikke finne alle de versjonene vi fikk samples på, men på de under er heller ikke produktet helt centrert i midten, noe som ikke er helt enkelt med klokker faktisk. Men lett å se forskjell på behandlet/ubehandlet ihvertfall.

    Uten noe spesiell behandling
    http://www.urkompagniet.dk/360/sample20.html

    Behandlet (ikke beste vi fikk, men fant ikke den i farten)
    http://www.urkompagniet.dk/360/sample20_2.html

    #133023
    Lina.Nilsson
    Deltagare

    När man börjar titta på prisbilden så känns det ganska skönt att man är vän med en produktfotograf som gör allt arbete som en tjänst. Men 360 fotografering är ju helt klart intressant för vissa produkter!

    Men stjäl inte de bilderna mycket utrymme på webbhotellet? Och dem kräver ju Flash, visst att många använder Flash men det finns ju även många som valt att stänga av den funktionen in sina datorer.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.