Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Egenutvecklad E-butik eller FÃĪrdigt system (magento)?
- Detta ÃĪmne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast fÃķr 13 ÃĨr, 8 mÃĨnader sedan av
sanmic.
-
FÃķrfattareInlÃĪgg
-
18 januari, 2012 kl. 00:27 #97180
Iceman
DeltagareHar drivit ehandel sedan 2006, och totalt drivit 3 butiker under ÃĨren.
Har provat pÃĨ ett par utav de mest ”kÃĪnda” hyrlÃķsningarna i Sverige, men tyvÃĪrr aldrig blivit helt nÃķjd med dessa. Mycket pÃĨ grund utav att de saknar speciella och unika funktioner som vi behÃķver.Nu skall vi inom ett par mÃĨnader lansera en ny butik, och jag har kommit fram till 2 olika val nÃĪr det handlar om att vÃĪlja plattform.
1. Magento
En egendesignad magentobutik pÃĨ deras community version.
Finns en hel drÃķs med olika funktioner som man kan anvÃĪnda sig av, resten kan man lÃĪgga in som plug-ins, vissa gratis, och vissa mot en kostnad.
Dock saknar community versionen funktioner sÃĨ som RÃĪttighetsstyrning fÃķr olika anvÃĪndare dÃĪr varje anvÃĪndare har tillgÃĨng till fÃķrutbestÃĪmda delar av back-end. Detta finns i deras Enterprise version, men kÃĪnner ej motiverad till att lÃĪgga ner USD 13 000 / ÃĨr fÃķr detta. Sedan ÃĪr ju Magento ett vÃĪldigt komplext system som krÃĪver vÃĪldigt mycket av servern, en dedikerad server ÃĪr ett mÃĨste men det kÃĪnns som att de flesta magentobutiker jag sett hittils ÃĪndÃĨ inte ÃĪr tillrÃĪckligt snabba!2. En helt egenutvecklad butik
Man kodar en helt egen utvecklat system. FÃķrdelarna ÃĪr mÃĨnga, men bland annat kan man gÃķra sitt system exakt sÃĨ som man vill, dÃĨ man vet vad man behÃķver och inte behÃķver. Givetvis tar detta lÃĪngre tid och kostar mer pengar ÃĪn det fÃķrsta alternativet, men det kan mÃķjligtvis vara vÃĪrt fÃķr framtiden.Oavsett vilket alternativ vi vÃĪljer, kommer vi ej utfÃķra jobbet sjÃĪlva utan kommer lÃĪgga arbetet pÃĨ en webbfirma. Jag fÃķrstÃĨr ÃĪven att det andra alternativet kommer kosta mer, men detta kan vara vÃĪrt…
Jag vet att vissa hÃĪr pÃĨ forumet har en egenutveckad butik (nÃĪmner inga namn
), och skulle uppskatta ifall ni dela med er av er erfarenhet… Vad ska man tÃĪnka pÃĨ innan man bestÃĪmmer sig fÃķr ett sÃĨ pass stort jobb? KÃĪnns som att det krÃĪvs otrolig planering sÃĨ man fÃĨr till det bra!
Eller ÃĪr det bÃĪttre med Magento? Vad sÃĪger ni som anvÃĪnder Magentobutiker?
18 januari, 2012 kl. 07:52 #134450Katrin Lundgren
DeltagareJag sÃĪger att det beror nog helt pÃĨ vilka de speciella funktionerna du behÃķver ÃĪr vilket som ÃĪr bÃĪsta valet, ÃĪven vilken tid du har att lÃĪgga pÃĨ projektet samt vad du ÃĪr beredd att betala.
Magento ÃĪr bra, men ÃĪr som du sjÃĪlv sÃĪger vÃĪldigt tung och kan vara jobbig. OM det ÃĪr vÃĪldigt speciella funktioner sÃĨ kan det vara svÃĨrt att gÃķra dem och anpassa Magento utan att annat gÃĨr sÃķnder pÃĨ vÃĪgen, dÃĪremot om det ÃĪr funktioner som redan finns i Magento sÃĨ ÃĪr det ett bra alternativ.
Att gÃķra sin egen plattform tar vÃĪldigt lÃĨg tid om man ska fÃĨ den verkligt bra, och man kommer att komma pÃĨ ÃĪn mer saker man vill ha pÃĨ vÃĪgen garanterat. SÃĨ att lansera en helt ny plattform om ett par mÃĨnader tror jag du ska glÃķmma om du ska koda helt frÃĨn scratch. Priset pÃĨ att gÃķra det frÃĨn scratch kan ocksÃĨ vara avskrÃĪckande men det beror ju helt pÃĨ din situation. DÃĪremot sÃĨ kommer du ju att fÃĨ en helt skrÃĪddarsydd lÃķsning och det ÃĪr jÃĪttebra. Dock skulle jag nog inte gjort det innan jag vet om shoppen jag ska lansera fungerar. Man kan ha vÃĪrldens bÃĪsta plattform, men sÃĪljer man inget i shoppen ÃĪr det rÃĪtt bortkastade pengar….
Om det bara ÃĪr behÃķrsstyrning av rÃĪttighet du saknar sÃĨ tror jag du kikat pÃĨ fel hyrlÃķsningar, fÃķr det finns hos en del av dem, dock kanske inte de mest kÃĪnda eller billigaste varianterna. DÃĪrmed inte sagt att de ÃĪr de bÃĪsta alternativen, men det ÃĪr nog vad jag skulle valt fÃķr en nystartad butik. NÃĪr jag sedan ser att den genererar inkomst sÃĨ skulle jag byggt eget.
18 januari, 2012 kl. 13:30 #134473Iceman
DeltagareJag har kikat igenom de flesta hyrlÃķsningar som ÃĪr bra, och tyvÃĪrr saknar alla en del utav den funktionaliteten som vi efterfrÃĨgar. Det huvudsakliga problemet med hyrlÃķsningar ÃĪr ju den, att leverantÃķren av plattformen inte kan tillgodose alla kunders ÃķnskemÃĨl utan fÃĨr lÃĪgga in de funktioner som ÃĪr mest populÃĪrast. Sen gÃĨr det givetvis att man ber leverantÃķren att koda in den extra funktionaliteten som man saknar, dock kostar detta rÃĪtt sÃĨ mycket och dÃĨ kÃĪnns det bÃĪttre att lÃĪgga den summan pÃĨ ett eget system istÃĪllet.
18 januari, 2012 kl. 14:04 #134476Jimmy Ostrom
DeltagareHade det inte varit enklast om du skriver ner vilka funktioner ni vill ha eller ÃĪr det hemligt?
@Iceman 32603 wrote:
Jag har kikat igenom de flesta hyrlÃķsningar som ÃĪr bra, och tyvÃĪrr saknar alla en del utav den funktionaliteten som vi efterfrÃĨgar. Det huvudsakliga problemet med hyrlÃķsningar ÃĪr ju den, att leverantÃķren av plattformen inte kan tillgodose alla kunders ÃķnskemÃĨl utan fÃĨr lÃĪgga in de funktioner som ÃĪr mest populÃĪrast. Sen gÃĨr det givetvis att man ber leverantÃķren att koda in den extra funktionaliteten som man saknar, dock kostar detta rÃĪtt sÃĨ mycket och dÃĨ kÃĪnns det bÃĪttre att lÃĪgga den summan pÃĨ ett eget system istÃĪllet.
18 januari, 2012 kl. 14:05 #134477Jimmy Ostrom
DeltagareSant!Sant!Sant!
@Kodmyran 32579 wrote:
Man kan ha vÃĪrldens bÃĪsta plattform, men sÃĪljer man inget i shoppen ÃĪr det rÃĪtt bortkastade pengar….
18 januari, 2012 kl. 15:10 #134479Andreas
DeltagareVarfÃķr inte Prestashop, snabbt, enkelt och lÃĪtt att bygga ut med det du Ãķnskar?
18 januari, 2012 kl. 15:18 #134483Iceman
Deltagare@Jimmy ÃstrÃķm 32606 wrote:
Hade det inte varit enklast om du skriver ner vilka funktioner ni vill ha eller ÃĪr det hemligt?
Det ÃĪr absolut ej hemligt
Men listan ÃĪr sÃĨ pass lÃĨng att jag inte tycker det ÃĪr vÃĪrt skriva upp alla punkter.
Andreas wrote:VarfÃķr inte Prestashop, snabbt, enkelt och lÃĪtt att bygga ut med det du Ãķnskar?Prestashop saknar en del utav den funktionaliteten vi Ãķnskar oss, t ex en bra eBay koppling direkt till systemets back-end. Annars ÃĪr det ett bra system, dock inte lika utbrett som Magento
18 januari, 2012 kl. 15:25 #134485bloggus
Deltagare@Iceman 32613 wrote:
Prestashop saknar en del utav den funktionaliteten vi Ãķnskar oss, t ex en bra eBay koppling direkt till systemets back-end. Annars ÃĪr det ett bra system, dock inte lika utbrett som Magento
18 januari, 2012 kl. 15:37 #134486Iceman
Deltagare@bloggus 32615 wrote:
Har kikat pÃĨ den modulen nÃĨgon mÃĨnad sedan, och fÃĨtt den ÃĪven uppvisad via en demo av dem. TyvÃĪrr sÃĨ ÃĪr den rÃĪtt sÃĨ ”tunn”, och vi skulle hellre vilja ha nÃĨgot som ÃĪr mer likt detta: http://m2epro.ess-ua.com
Har ÃĪven testat Prestashop en del, och kÃĪnner att om det nu ska vara OS sÃĨ ÃĪr Magento det bÃĪsta alternativet.
18 januari, 2012 kl. 15:48 #134487Andreas
Deltagare -
FÃķrfattareInlÃĪgg
- Du mÃĨste vara inloggad fÃķr att svara pÃĨ detta ÃĪmne.