Startsida Forum E-handelsforumet Logistik SpÄrbara brev?

Visar 9 inlÀgg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
    AromaJohanna
    Deltagare

Jag hĂ„ller pĂ„ att starta upp en nĂ€tbutik för att sĂ€lja frön av olika sorters chilipeppar, tomater och lite annat bl a en del ovanliga och exklusiva chilifrön och undrar över om det inte finns möjlighet till spĂ„rbara brev frĂ„n Posten eller nĂ„gon annan? Fröna vĂ€ger ju inte mycket sĂ„ det blir smĂ„ lĂ€tta brev men jag har hört mycket dĂ„ligt om Posten sista tiden om brev o paket som försvinner pĂ„ vĂ€gen (och möjligheten att bli blĂ„st av kunder) sĂ„ jag Ă€r lite orolig över detta, jag hĂ„ller ju pĂ„ att starta upp och börjar i liten skala, har ej registrerat företag Ă€n (men tĂ€nkte göra det senare nĂ€r jag ser att jag sĂ€ljer tillrĂ€ckligt mycket) sĂ„ om nĂ„gra sĂ„na brev vĂ€rda nĂ„gra hundra kr st försvinner dĂ„ och dĂ„ sĂ„ vore det ju dĂ„ligt för mig…
    Tycker att det Àr mÀrkligt att Posten i Sverige inte verkar ha detta om man inte betalar rek (vilket Àr för dyrt), jag har ofta sett att det Àr nÄgot som man automatiskt fÄr hos en del försÀljare pÄ E-bay i USA.

Dan
    Deltagare

Rek, skicka lĂ€tt… PseudospĂ„rning med varubrev.

sÄ ja det finns men Àr det lönt? Detta Àr inget stort problem, speciellt inte i din nisch. Brev som försvinner Àr under procenten för oss och det inkluderar bedragare, kunder som skriver fel och postslarv.

Vi har 600sek som grĂ€ns för spĂ„rbarhet…

AromaJohanna
    Deltagare

Ok tack för svaret!
    Ja, just det, frĂ„gan om det Ă€r lönt.. Skicka lĂ€tt dĂ„ i sĂ„ fall men jag mĂ„ste hĂ„lla nere fraktkostnaderna sĂ„ det Ă€r inte lönt förrĂ€n man kommer upp i ett antal hundra kr kanske, vet inte vad jag ska sĂ€tta för grĂ€ns men jag blir nog tvungen att skicka som vanliga brev med Posten för det mesta…

Dan
    Deltagare

Gör en kalkyl pÄ dina marginaler och snittorder, snittfrakt och olika nivÄer pÄ svinn sÄ ser du att du kan ta rÀtt hög svinnprocent innan det lönar sig att spÄra. Speciellt om du skickar lÀtta o billiga produkter med lÄg produktkosnad och lÄg snittorder.

AromaJohanna
    Deltagare

Ok.. Tack för tipset! :)

Parvelito
    Deltagare

SpÄrbart i all Àra, men det hÀr med att hÀmta saker hos sitt postombud vs att fÄ det i brevlÄdan Àr en promenadseger för alternativet att fÄ det direkt i brevlÄdan.

Även om Posten har det bĂ€sta ombudsnĂ€tet generellt sett, sĂ„ Ă€r det ingalunda roligt att komma efter jobbet och stĂ€lla sig i den rĂ€tt sĂ„ lĂ„nga kön till specialkassan dĂ€r post, lotter, V75, Lotto, Oddset, tipset, konsertbiljetter, cigaretter och korvförsĂ€ljning samsas. LĂ€ngst fram kan man ge sig fasen pĂ„ att det stĂ„r nĂ„gon och dividerar med en ovan expedit om huruvida tulldeklarationen och adressen pĂ„ ett 12kg-paket till Afghanistan skall fyllas i pĂ„ arabiska, svenska eller engelska. Det Ă€r förmodligen sĂ„ att det inte Ă€r sĂ„ mĂ„nga som kan lĂ€sa annat Ă€n arabiska dĂ€r, men pĂ„ vĂ€gen dit skall det passera lĂ€nder det troligen inte Ă€r sĂ„ mĂ„nga som kan arabiska.

Spelstopp nĂ€rmar sig, nĂ„gra nervösa Oddsetspelare som tror att Örebro skall slĂ„ Gif Sundsvall med 4-1 börjar stampa lite oroligt med fötterna. Mamman med de tvĂ„ gnĂ€lliga och hungriga barnen hon hĂ€mtat frĂ„n dagis vill hem och laga mat. Pappan som hade hoppats hinna hĂ€mta paketet innan dagis stĂ€nger tittar oroligt pĂ„ klockan och spanar samtidigt efter parkeringsvakter eftersom han stĂ„r vĂ€ldigt olagligt. Elof, 81 muttrar. Han har handlat pĂ„ Konsum hela sitt liv, men nu fick han gĂ„ till kapitalismens högborg ICA för att hĂ€mta nĂ„gra stödbandage som landstinget skickat honom. Framför honom stĂ„r Julia 9 Ă„r tillsammans med sin mamma och skall hĂ€mta ett paket som Julias farfar skickat till henne. TyvĂ€rr har Julia ingen egen legitimation, och om det kommer den ovana expediten att brĂ„ka i fem minuter innan köns samlade stirrande blickar fĂ„r honom att inse det orimliga i att avkrĂ€va en nioĂ„ring en legitimation.

Och hemma hittade din kund sina fröer i brevlÄdan, glatt ovetandes om dramat som samtidigt utspelade sig pÄ ortens postombud.

AromaJohanna
    Deltagare

Ja, bra poÀng dÀr, Parvelito. Visst Àr det skönt att fÄ det direkt hem i brevlÄdan, det Àr ju det snabbaste och enklaste sÀttet för kunden.
    Hoppas bara det inte dyker upp kunder som har satt i system att lÄtsas som att brevet aldrig kom fram. NÄgot svinn kan det vÀl bli att nÄgot enstaka brev försvinner pÄ vÀgen men inte för mycket bara hoppas jag.

@Parvelito 41382 wrote:

SpÄrbart i all Àra, men det hÀr med att hÀmta saker hos sitt postombud vs att fÄ det i brevlÄdan Àr en promenadseger för alternativet att fÄ det direkt i brevlÄdan.

Även om Posten har det bĂ€sta ombudsnĂ€tet generellt sett, sĂ„ Ă€r det ingalunda roligt att komma efter jobbet och stĂ€lla sig i den rĂ€tt sĂ„ lĂ„nga kön till specialkassan dĂ€r post, lotter, V75, Lotto, Oddset, tipset, konsertbiljetter, cigaretter och korvförsĂ€ljning samsas. LĂ€ngst fram kan man ge sig fasen pĂ„ att det stĂ„r nĂ„gon och dividerar med en ovan expedit om huruvida tulldeklarationen och adressen pĂ„ ett 12kg-paket till Afghanistan skall fyllas i pĂ„ arabiska, svenska eller engelska. Det Ă€r förmodligen sĂ„ att det inte Ă€r sĂ„ mĂ„nga som kan lĂ€sa annat Ă€n arabiska dĂ€r, men pĂ„ vĂ€gen dit skall det passera lĂ€nder det troligen inte Ă€r sĂ„ mĂ„nga som kan arabiska.

Spelstopp nĂ€rmar sig, nĂ„gra nervösa Oddsetspelare som tror att Örebro skall slĂ„ Gif Sundsvall med 4-1 börjar stampa lite oroligt med fötterna. Mamman med de tvĂ„ gnĂ€lliga och hungriga barnen hon hĂ€mtat frĂ„n dagis vill hem och laga mat. Pappan som hade hoppats hinna hĂ€mta paketet innan dagis stĂ€nger tittar oroligt pĂ„ klockan och spanar samtidigt efter parkeringsvakter eftersom han stĂ„r vĂ€ldigt olagligt. Elof, 81 muttrar. Han har handlat pĂ„ Konsum hela sitt liv, men nu fick han gĂ„ till kapitalismens högborg ICA för att hĂ€mta nĂ„gra stödbandage som landstinget skickat honom. Framför honom stĂ„r Julia 9 Ă„r tillsammans med sin mamma och skall hĂ€mta ett paket som Julias farfar skickat till henne. TyvĂ€rr har Julia ingen egen legitimation, och om det kommer den ovana expediten att brĂ„ka i fem minuter innan köns samlade stirrande blickar fĂ„r honom att inse det orimliga i att avkrĂ€va en nioĂ„ring en legitimation.

Och hemma hittade din kund sina fröer i brevlÄdan, glatt ovetandes om dramat som samtidigt utspelade sig pÄ ortens postombud.

fantastiskt!

Joel
    Deltagare

Jag tycker att Parvelito lyfter fram ett av Postens absolut bÀsta argument, som mÄnga tyvÀrr glömmer bort bland prisjÀmförelser och kvalitetstest.

Servicen att fÄ smÄ paket utdelade direkt i brevlÄdan utan att det kostar en krona extra Àr vÀrt sÄ otroligt mycket för mÄnga kunder. Det Àr (tyvÀrr) ingen annan speditör som kan erbjuda detta (rikstÀckande) i Sverige idag.

Huruvida denna service kommer att finnas kvar (och isĂ„fall vad den kostar) om ett par Ă„r Ă„terstĂ„r vĂ€l att se…

Visar 9 inlÀgg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.