Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hotet från Kina

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98100
    sanderson
    Deltagare

    Nu måste jag bara skriva här för att jag inte längre kan vara
    tyst. Jag har drivit e-handel sedan 2006 inom konfektion. Det är tuff konkurrens men jag hade nog aldrig trott att jag skulle behöva konkurrera
    med Kina. Vad som nu sker är att Kinesiska företag startar webbutiker här
    i Sverige. Det dom gör är att ta bilder på märken som är copyright skyddade
    lägger ut på webbutiken tillverkar kopior och säljer till konsumenter. Jag har själv fått mina bilder kopierade. Min bransch är redan hårt drabbad av att Svenska konsumenter vill handla billigt och därför hellre beställer direkt från
    Kina. Min bransch är hårt drabbad men det kommer att drabba fler branscher. Detta är ett hot mot Svenska företag och Svensk handel som vi så väl behöver för att kunna skapa jobb. Jag kan inte acceptera denna konkurrens
    som inte ens är laglig. Visst ska vi ha konkurrens men ska inte det vara på
    lika villkor. Dessa Kinesiska företag betalar ingenting här i Sverige. Ingen moms
    ingen skatt ingenting.

    #145151
    Parvelito
    Deltagare

    Det där har existerat rätt länge, inom många branscher (gissa hur många förfalskade dataminnen det sålts t.ex.), och det enda som hjälper är att vi får en tullkontroll värd namnet.

    I många fall är det dessutom svenskar som ligger bakom, och fastän jag i vissa fall tagit reda på personerna bakom med namn, personnummer och adress i Sverige, i ett fall till och med bifogat en utskriven bild på deras fashionabla villa från Google Streetview, i en anmälan till Skatteverket så händer inte ett jävla dugg. De fortsätter sin verksamhet (omsättning på tiotals miljoner årligen) och under tiden stiger den svenska arbetslösheten.

    #145153
    Per Nilsson
    Deltagare

    Välkommen till den globala ekonomin :)

    Alla branscher är hårt drabbade av detta. På Tradera finns det en uppsjö med piratkopierade knivar, jag skulle vilja påstå att cirka 98 procent av “märkesknivarna” på Tradera är piratkopior.

    I min bransch är kvalitet A och O därför avslöjar sig en piratkopia snabbt då dessa knivar alltid är tillverkade i undermålig kvalitet. Tyvärr solkas varumärket ner då folk ibland inte förstår att de har köpt en piratkopia och inte en märkeskniv. Det är just därför som det uppkommer rykten och diskussioner om ett knivmärke. Folk tror helt sonika att det är en originalkniv de har köpt och är därför grymt besvikna på den stackars knivtillverkaren.

    Nu ska man dock skilja på kinesiska tillverkare och kinesiska pirattillverkare.

    Tradera är tyvärr helt omöjliga med att ha med att göra, de vill inte stävja svartimport och piratkopior, de vill tjäna pengar. Jag har till och med funderat på att polisanmäla Tradera för att de upplåter sin sajt till handel med illegala varor. Hur det nu skulle gå till rent praktiskt vet jag inte. Men det är förjävligt att lejonparten av Traderas knivförsäljning består av piratkopior.

    #145154
    sanderson
    Deltagare

    För mig är det mycket märkligt att man helt öppet lägger ut bilder som är copyright
    skyddade. Bryter mot lagen helt öppet och ingen bryr sig.

    #145158
    JohanK
    Deltagare

    @sanderson 44292 wrote:

    För mig är det mycket märkligt att man helt öppet lägger ut bilder som är copyright
    skyddade. Bryter mot lagen helt öppet och ingen bryr sig.

    problemet lär väl vara att det är svårt att göra något, tror inte den kinesiska butiksägaren skulle bry sig ett skit om det kom ett mail angående hans brott mot immateriella upphovsrätten.
    sidorna ligger säkert på kinesiska servrar som man inte kan stänga ner, och om det skulle ske så startar de bara upp igen.

    har inte dessa problem i min bransch än så länge tack och lov.

    Önskar er drabbade att ni kommer på något att göra och lycka till!

    /Johan

    #145161
    fotofyndet
    Deltagare

    En polisanmälan mot Tradera tror jag skulle kunna vara en bra start på att bilda opinion mot det här. Folk som handlar direkt från kinesiska företag i Kina kommer vi inte åt innan vi, som Berra säger, får tullkontroll. Men att svenskar sitter här i Sverige och säljer prylar som betalas till svenska bankkonton genom en handelsplats som Tradera är inte acceptabelt.

    Så, vad säger vi, en polisanmälan mot Tradera och en pressrelease till Mynewsdesk?

    #145162
    sanderson
    Deltagare

    Eftersom det är djungelnslag som gäller så är det upp till konsumenten
    och bestämma om dom vill ha Svenska företag eller inte.

    #145167
    sanderson
    Deltagare

    Jag har haft kunder som kontaktat mig att dom hittat mina produkter på tradera till under
    halva priset. Ja det finns inget som är så enkelt att kopiera en bild sy upp så likt så möjligt sälja utan mellanhänder utan moms och utan att betala sociala avgifter och skatter. Säljer man bara tillräckligt mycket så räcker det med att man får in 10:- per plagg. Detta är då inte endast försäljning i Sverige utan runt om i hela världen.
    Klagar någon så lägger man ner och sätter upp igen i ett annat namn. Kör så länge det går och blir miljadär på köpet. Helt lagligt eftersom ingen bryr sig. F-skattesedel behövs inte heller ingen bryr sig om man har det eller inte. Så länge man kan köpa billigt så gäller inga lagar. Är det så man ska tolka denna typ av verksamhet.

    #145182
    Skatan
    Deltagare

    Att driva process mot bildstöld är vardag. Finns till och med advokater som gör detta utan löpande kostnad utan endast tar del av eventuellt skadestånd (Läs bildombudsmannen.se)

    Likväl om du är upphovsrättsman till de kläder som du nämner så kan du göra likadant.

    Om du inte är upphovsman utan bara importör – då tycker jag du skall ta dig en funderar på din affärsmodell.

    #145231
    PalMik
    Deltagare

    Finns det verkligen ingen del av Tradera som jobbar med att plocka bort piratkopior? På ebay finns det möjlighet att stänga ner säljare om man besitter varumärket man vill försvara på ett relativt enkelt sätt. Poppar såklart upp nya säljare igen men med en dedikerade piratjägare kan man klara sig ganska bra. Detta är såklart nåt som tillverkaren ska ta hand om och inte ÅF.

    Låter extremt konstigt om Tradera tillåter det, räcker ju 3-4 mellanstora tillverkare går samman så kan det bli riktigt dyrt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 127 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.