Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › EAN-kod / Streckkod?
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Stefan72. 
- 
		FörfattareInlägg
- 

21 maj, 2012 kl. 14:07 #98155ramo_and DeltagareHej, Vi skall börja märka alla vÃ¥ra varor med EAN-kod / Streckkod. Men frÃ¥gan är dÃ¥ hur gÃ¥r man tillväga för att göra detta? Hur skapar man streckkoderna sÃ¥ att dom blir unika? Kan man göra detta själv eller mÃ¥ste man göra det via nÃ¥t företag? 21 maj, 2012 kl. 14:33 #145935Jimmys DeltagareOm de ska vara unika sÃ¥ behöver du nog ett abonnemang hos GS1, eller liknande. Men jag är inte hundra dÃ¥ jag aldrig köpt ean-koder själv… 21 maj, 2012 kl. 14:37 #145936ramo_and Deltagare@escola 45120 wrote: Om de ska vara unika sÃ¥ behöver du nog ett abonnemang hos GS1, eller liknande. Men jag är inte hundra dÃ¥ jag aldrig köpt ean-koder själv… Ja man mÃ¥ste väl ha en unik kod för varje produkt? Annars kommer ju inte vÃ¥ra Ã¥terförsäljare kunna scanna i dem i sitt system när de fÃ¥r leverans t ex. 21 maj, 2012 kl. 14:55 #145938Samsonetti DeltagareEn streckkod kan egentligen innehÃ¥lla vilken text- eller sifferkombination som helst tror jag. Det finns mjukvara som omvandlar ditt artikelnummer till en streckkod. Vi lekte runt lite med det där och man kan skriva sitt namn i streckkod om man nu skulle vilja det. VÃ¥ra artikelnummer innehÃ¥ller bÃ¥de siffror, bokstäver och bindestreck men streckkoden ser sen ut som vilken streckkod som helst. Vi använder en mjukvara som heter Aulux Barcode Label Maker och en etikettskrivare som heter Zebra GK420t. BÃ¥da fungerar mycket bra men tyvärr sÃ¥ verkar hela den här världen vara windowsanpassad och sitter man pÃ¥ mac-datorer sÃ¥ blir det jobbigt. 
 Skrivaren använder vi ocksÃ¥ till pacsoft-etiketterna.21 maj, 2012 kl. 15:14 #145939Jimmys Deltagare@ramo_and 45121 wrote: Ja man mÃ¥ste väl ha en unik kod för varje produkt? Annars kommer ju inte vÃ¥ra Ã¥terförsäljare kunna scanna i dem i sitt system när de fÃ¥r leverans t ex. Man mÃ¥ste ju inte ha en unik kod, men om man inte vill att koden ska krocka med nÃ¥gon annans kod sÃ¥ behöver du ju ha Ã¥tkomst till nÃ¥got register som hÃ¥ller reda pÃ¥ att en kod är unik. Det är väl där GS1 kommer in… 21 maj, 2012 kl. 15:29 #145943Richie72 Deltagare@ramo_and 45118 wrote: Hej, Vi skall börja märka alla vÃ¥ra varor med EAN-kod / Streckkod. Men frÃ¥gan är dÃ¥ hur gÃ¥r man tillväga för att göra detta? Hur skapar man streckkoderna sÃ¥ att dom blir unika? Kan man göra detta själv eller mÃ¥ste man göra det via nÃ¥t företag? Hej Ramo 
 Du gör detta hos gs1 sweden. Du hittar all information där. GS1 Sweden – GS1 Sweden
 Det är lite att läsa in sig på men sedan är det väldigt enkelt när du väl fattar grejen. Du skapar ett eget konto så får du en sifferserie som är din egen. Därefter döper du alla dina produkter till egna nummer, varje variant måste ha ett eget nummer. Vi har till exempel en strumpa som finns i sex storlekar, fyra färger, två bredder. Då måste varje ex ha ett eget nummer, (36/37, färg blå, bredd REGULAR).Tror också det finns någon tråd på forumet om detta om du söker på ean-kod eller gs1 sweden. /Richard 4 april, 2013 kl. 13:46 #162465ramo_and Deltagare@Richie72 45127 wrote: Hej Ramo 
 Du gör detta hos gs1 sweden. Du hittar all information där. GS1 Sweden – GS1 Sweden
 Det är lite att läsa in sig pÃ¥ men sedan är det väldigt enkelt när du väl fattar grejen. Du skapar ett eget konto sÃ¥ fÃ¥r du en sifferserie som är din egen. Därefter döper du alla dina produkter till egna nummer, varje variant mÃ¥ste ha ett eget nummer. Vi har till exempel en strumpa som finns i sex storlekar, fyra färger, tvÃ¥ bredder. DÃ¥ mÃ¥ste varje ex ha ett eget nummer, (36/37, färg blÃ¥, bredd REGULAR).Tror ocksÃ¥ det finns nÃ¥gon trÃ¥d pÃ¥ forumet om detta om du söker pÃ¥ ean-kod eller gs1 sweden. /Richard MÃ¥ste man göra det hos GS1 eller finns det nÃ¥got gratisalternativ? 4 april, 2013 kl. 16:15 #162469Dan DeltagareDet finns inget gratisalternativ vad jag vet. Man reggar en serie pÃ¥ GS1, sen skapar man sina koder där, vilket är ganska lätt. Ett alternativ är att köra koder som ej är EAN utan bara hitta pÃ¥ lite egna inom EAN, UPC eller liknande, vilket funkar sÃ¥länge de inte krockar med nÃ¥gon annans registrerade serier. 5 april, 2013 kl. 08:24 #162495ramo_and Deltagare@Dan 63011 wrote: Det finns inget gratisalternativ vad jag vet. Man reggar en serie pÃ¥ GS1, sen skapar man sina koder där, vilket är ganska lätt. Ett alternativ är att köra koder som ej är EAN utan bara hitta pÃ¥ lite egna inom EAN, UPC eller liknande, vilket funkar sÃ¥länge de inte krockar med nÃ¥gon annans registrerade serier. Oki. Vart skaffar man bäst själva streckkoden sen? Finns det gratisalternativ för det? 5 april, 2013 kl. 10:39 #162500Jimmys Deltagare@ramo_and 63039 wrote: Oki. Vart skaffar man bäst själva streckkoden sen? Finns det gratisalternativ för det? Ja, det finns flera, här kommer ett exempel… 
 Free Online Barcode Generator: Create Barcodes for Free!
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.