Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › LĂ„nga leveranstider med allt utom Posten?
- Detta Àmne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 Är sedan av
FredrikGust.
-
FörfattareInlÀgg
-
21 maj, 2012 kl. 21:31 #98159
FredrikGust
DeltagareHur Àr det egentligen med DHL, Schenker och andra alternativ förutom Posten vad gÀller leveranstiderna?
Min erfarenhet Àr att Posten klarar av att leverera alla paket inom tvÄ dagar.
Vi fÄr vissa paket frÄn SkÄne och senaste sÀndningen skickades pÄ mÄndagen den 14:e frÄn SkÄne och anlÀnde hÀr först idag, den 21:a. NÀr man dessutom hinner fÄ slut pÄ nÄgra produkter i lagret just för att mina prylar ligger pÄ nÄgon lastbil nÄgonstans blir varje extra dag en kÀlla till frustration.
Kör DHL paketen till norra Sverige via Afrika?
Hur lÄng Àr leveranstiden för er med andra Àn Posten?
22 maj, 2012 kl. 05:04 #146011
ParvelitoDeltagareErfarenheten Ă€r att DHL Ă€r bra med undantag för den fjĂ€rdedel av Sverige som servas av deras station i LuleĂ„. Jag tror de distribuerar paketen dĂ€r med renar…
22 maj, 2012 kl. 07:03 #146022
GregerADeltagareJag vet en kollega som gjort en jĂ€mförelsle med Posten, DHL och Schenker under ett antal veckor, och pĂ„ nĂ„gra hundra försĂ€ndelser. Resultatet blev att det var ytterst marginella skillnader i leveranstider. DHL och Schenker utlovar sĂ€mre leveranstider pĂ„ mĂ„nga orter Ă€n vad de faktiskt presterar. Hos Posten Ă€r det lite mer tvĂ€rtom – de lovar bĂ€ttre Ă€n de hĂ„ller.
Men om man dyker ner och analyserar det pÄ postnummernivÄ sÄ kan man sÀkert hitta omrÄden dÀr en av dem sticker ut pÄ ena eller andra sÀttet.
22 maj, 2012 kl. 07:57 #146027Qarillion
DeltagareDÀr vi huserar fÄr jag nog sÀga att posten fungerar ganska dÄligt.
Iallafall vad det gÀller hÀmtningar. Vi har de senaste veckorna fÄtt ringa vid 16-16.30 tiden för att frÄga om det kommer nÄgon hÀmtning idag.
Allt som oftast fÄr den som svarar inte tag pÄ Göteborgskontoret vilket innebÀr att man fÄr sitta och vÀnta och hoppas istÀllet. GANSKA FRUSTRERANDE.
Jag tror sÀkert att posten fungerar bra pÄ mÄnga stÀllen, men förtroendet hÀr i göteborg Àr pÄ vÀg nerÄt.
Vi blev Àven nekade ersÀttning för en pall som dom slarvat bort som dom inte hittade. Vi fick skicka om pallen till kunden och vips, 20 dagar försenad kom den fram till kunden.
DÄ fanns den helt plötsligt och nu kunde vi fÄ ersÀttning för vÄra fraktkostnader iallafall. Allt arbete som vi lagt ner och timmar för att försöka fÄ iordning pÄ detta och för att inte sÀga förtroendet nÀr man fÄr brev om att dom inte kan hitta den och att vi inte kan bevisa att den verkligen skickats och dÀrav blir nekade ersÀttning för den. Otroligt dÄligt tycker jag nÀr det ÀndÄ i efterhand bevisats att den faktiskt kom fram tillslut.
NÀ, fÄr sÀga att DHL fungerar bra mycket bÀttre för oss!
22 maj, 2012 kl. 09:07 #146030bloggus
DeltagareMin erfarenhet att DHL Àr inte sÀmst, men att alla gör misstag.
Har vĂ€ntat pĂ„ ett paket frĂ„n Posten som kom in i landet förra mĂ„ndagen. Det har varit alla möjliga fel. Det började med att chaffisen tyckte vĂ€l att han inte hade lust att köra ut den och markerade paketet som ”att man kunde inte leverar det och meddeland ehar lĂ€mnats”. Nja, inget meddelande och hela dagen var vi pĂ„ plats och ser bilarna pĂ„ gatan. Dessutom var vaktmĂ€staren vid vĂ„r entrĂ© och arbetade dĂ€r hela dagen och sĂ„g ingen postbil alls. Sedan dess har paketet bollats internt hos postĂ„keriet och pĂ„ terminaler. Nu ser det ut som om man kommer fĂ„ hĂ€mta ut sitt DPD-paket pĂ„ hemköp. Visst lyckat det dĂ€r!
Det Àr sÄ med de flesta företag att om nÄgon avviker frÄn det vanliga flödet, sÄ har man inga bra rutiner, kundtjÀnsten kan inte hjÀlpa mm.
Bara igĂ„r blev jag kopplad hos Posten till en person pĂ„ postĂ„keriet hela dagen, för att i slutet av dagen fĂ„ veta att ingen svarar pĂ„ grund av att personen inte arbetat dĂ€r i 5 mĂ„nader …
22 maj, 2012 kl. 10:25 #146031Plastskivor
Deltagare@Qarillion 45219 wrote:
Vi blev Àven nekade ersÀttning för en pall som dom slarvat bort som dom inte hittade. Vi fick skicka om pallen till kunden och vips, 20 dagar försenad kom den fram till kunden.
Schenker i Karlstad slarvade bort en pall för mig och det var ju bara att vÀnta 30d innan man kunde skicka om.
Hade jag gjort det efter halva tiden sÄ nog fan hade palljÀkeln kommit fram.Har vi nÄgon vÀrmlÀnning pÄ forumet sÄ Äk gÀrna runt till alla chefer pÄ Schenker i Karlstad och kolla för jag kan garantera att nÄn av dem har sin altan inglasad med 4mm Plexiglas.
22 maj, 2012 kl. 10:46 #146032nmn
Deltagare@Qarillion 45219 wrote:
Pallar med Posten Àr inte försÀkrade, vill du kunna fÄ ersÀttning fÄr du teckna separat transportförsÀkring.
22 maj, 2012 kl. 10:57 #146034Tomas
Deltagare@Plastskivor 45225 wrote:
Har vi nÄgon vÀrmlÀnning pÄ forumet sÄ Äk gÀrna runt till alla chefer pÄ Schenker i Karlstad och kolla för jag kan garantera att nÄn av dem har sin altan inglasad med 4mm Plexiglas.
Och i SkellefteĂ„ har troligen en chaufför pĂ„ det lokala DHL-Ă„keriet ett rökskĂ„p med tillbehör för drygt 8000:-….
22 maj, 2012 kl. 11:07 #146035Nicklas
DeltagareJag har skickat mycket smÄtt med DHL och det funkar mycket bra det försvinner inget för oss, en nackdel med dem Àr att de suger pÄ hÄlla hÀmtningstider de kan komma allt frÄn kl: 13 till 17 med nuvarande chaufför.
22 maj, 2012 kl. 18:33 #146070FredrikGust
DeltagareServicen man fÄr hos DHL nÀr försÀndelsen vÀl ska levereras funkar dÀremot helt perfekt. De ringer alltid innan de kommer sÄ jag fÄr tag i prylarna.
Har aldrig missat ett paket Àven om man varit pÄ sprÄng och kunnat möta upp bilen. Det finns fördelar med samma Äkare som levererar!
Det var ju bara det dÀr med att fÄ paketen till Norrbotten som var svÄrt.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.