Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra på kassa eller bankkonto?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98266
    libra
    Deltagare

    Hejsan!
    Jag är nybörjare och har precis skaffat BLebokföring. Ska skriva in min första verifikation och då ska man välja mellan olika konton, bla kassa, plusgiro, företagskonto, övriga bankkonton m.m. Jag behöver hjälp med vad jag ska välja där. Jag har inget företagskonto och inget plus-el bankgiro utan jag har köpt in en del varor via mitt visakort som är kopplat till mitt vanliga bankkonto (lönekonto) och en del varor via mitt mastercard (kredit)
    En fråga till hade jag ju: ska jag bokföra frakten för sig? Alltså frakten från leverantören.

    #147184
    fotofyndet
    Deltagare

    Mitt råd är att dela upp dina och företagets utgifter så gott det går. Skaffa ett eget bankkonto och kort som du bara använder till företaget, annars kommer du att ägna timmar åt att försöka leta fel.

    Just i det här fallet som du redan har handlat med ditt Visa så ska du bokföra det på bankkonto 1930. Kassa 1910 använder du när du får kontanter eller tar kontanter och betalar inköp. Hur du bokför kreditkortsköpen vet jag inte, men det borde vara någon form av kortfristig skuld.

    Om du bokför frakten på 4010 med varorna eller inte gör du som du vill. Vi lägger alla frakter på 4011 istället, bara för att kunna se hur stor del av inköpskostnaderna som är frakt. Kan vara bra att kunna särredovisa ibland och så mycket jobbigare redovisning blir det ju inte.

    #147187
    C.Fors
    Deltagare

    Fotofyndet: Varför inte bokföra alla köp som gjorts av privata kort som skulder till privatpersonen? Hur kan man använda 1930 när företagets kassa inte har använts? Blir det inte bättre att visa exakt hur mycket företaget är skyldig privatpersonen?

    Men helt klart bäst är att ha ett konto och kort endast till företaget. Det håller jag med om.

    #147189
    fotofyndet
    Deltagare

    @C.Fors 46544 wrote:

    Fotofyndet: Varför inte bokföra alla köp som gjorts av privata kort som skulder till privatpersonen? Hur kan man använda 1930 när företagets kassa inte har använts? Blir det inte bättre att visa exakt hur mycket företaget är skyldig privatpersonen?

    Men helt klart bäst är att ha ett konto och kort endast till företaget. Det håller jag med om.

    Det har du rätt i C.Fors, jag läste inte att det var de första verifikaten så att man kan anta att det inte har kommit in några pengar ännu. Förutom det så tycker jag att man ska använda 1930 för alla transaktioner som har med bank att göra, inte gå omvägen via skuld till privatpersonen.

    #147190
    FredrikGust
    Deltagare

    @libra 46537 wrote:

    Jag har inget företagskonto och inget plus-el bankgiro utan jag har köpt in en del varor via mitt visakort som är kopplat till mitt vanliga bankkonto (lönekonto) och en del varor via mitt mastercard (kredit)

    När man börjar med bokföring kan det vara nog så krångligt att få det att stämma med debet och kredit på alla ställen, så det första jag skulle göra innan du börjar bokföra är att du skaffar ett till konto som du använder för alla transaktioner som har med företaget att göra. Det behöver inte vara ett företagskonto om du har enskild firma. Bara det är ett konto som bara har med företagets pengar att göra.

    Jag skulle nog ha försökt hålla bokföringen så enkel som möjligt och fixat in en grundplåt pengar på kontot och transaktioner som matchar dessa inköp. Annars går det ju också att som föregående inlägg skriver bokföra som en skuld till privatperson.

    Om du är osäker på bokföring och företagsekonomi är mitt tips att du läser in företagsekonomi A och B via distans på gymnasienivå via kommunens studiesamordnare. Det går ju också att bara köpa boken till företagsekonomi B för att få en bra grund att stå på.

    #147232
    C.Fors
    Deltagare

    @fotofyndet 46547 wrote:

    Det har du rätt i C.Fors, jag läste inte att det var de första verifikaten så att man kan anta att det inte har kommit in några pengar ännu. Förutom det så tycker jag att man ska använda 1930 för alla transaktioner som har med bank att göra, inte gå omvägen via skuld till privatpersonen.

    Nu kanske jag tänker galet, men blir inte det missvisande att använda 1930 oavsett om det är privata pengar via bank eller företagets pengar via bank. Hur särskiljer man dem åt om man gjort som ts?

    #147268
    libra
    Deltagare

    Okej. Ska se om detta blir rätt:
    Jag har använt knappt tretusen kronor på mitt mastercard för inköp av varor:
    700 kr för kartonger
    1900 kr för varor
    Kartongerna säljer jag ju inte men ska de bokföras ändå som inköp?

    Jag ska alltså göra en insättning till “företagskontot” (separat avsett eget konto)på dessa summor. Eller? Och sätta det som debet? och sen bokföra summorna igen som inköp fast som kredit istället för debet.

    Kan jag använda konto 2350 (skulder till kreditinstitut) då?
    Eller 2390 övriga låneskulder
    eller 2900 övriga skulder

    Tänker jag rätt?

    #147312
    fotofyndet
    Deltagare

    @C.Fors 46592 wrote:

    Nu kanske jag tänker galet, men blir inte det missvisande att använda 1930 oavsett om det är privata pengar via bank eller företagets pengar via bank. Hur särskiljer man dem åt om man gjort som ts?

    Jo det har du helt rätt i, privata pengar ska konteras som egen insättning.

    Såhär hade jag gjort, rätt eller fel…

    2018 Egen insättning 875:-
    2641 Ingående moms sv 175:-
    5440 Förbrukningsemballage 700:-

    Eftersom ditt Mastercard är ditt privata så hade jag gjort likadant med prylarna du köpt med det också. Tror du får ett tidsödande jobb om du ska försöka dra av kostnader och ränta för den skulden om du även använder kortet privat. Det blir nog som att klippa en gris, mycket jobb för ingenting.

    Men grundtipset kvarstår, försök separera din ekonomi från firmans så gott det går.

    #147316
    C.Fors
    Deltagare

    @fotofyndet 46679 wrote:

    Jo det har du helt rätt i, privata pengar ska konteras som egen insättning.

    Såhär hade jag gjort, rätt eller fel…

    2018 Egen insättning 875:-
    2641 Ingående moms sv 175:-
    5440 Förbrukningsemballage 700:-

    Eftersom ditt Mastercard är ditt privata så hade jag gjort likadant med prylarna du köpt med det också. Tror du får ett tidsödande jobb om du ska försöka dra av kostnader och ränta för den skulden om du även använder kortet privat. Det blir nog som att klippa en gris, mycket jobb för ingenting.

    Men grundtipset kvarstår, försök separera din ekonomi från firmans så gott det går.

    Nu håller jag helt med. :)

    #147317
    fotofyndet
    Deltagare

    @C.Fors 46683 wrote:

    Nu håller jag helt med. :)

    Låter bra det. Samtidigt ska jag säga att bilda AB var det bästa jag har gjort, så det får väl bli nästa tips från coachen :D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.