Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bo utomlands, verksamhet i Sverige – praktiska erfarenheter?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    mephisto73
    Deltagare

Ponera att man flyttar utomlands men inte vill avveckla sin verksamhet i Sverige (distansförsäljning), vad är det mest lämpliga arrangemanget, juridiskt, praktiskt och skattemässigt?

Någon som har erfarenhet av detta eller av annan anledning besitter kunskaper om det hela?

T.ex. om man startar en filial i Sverige, måste det då finnas någon anställd? Vad är kraven?

Jimmy Ostrom
    Deltagare

Det bästa är att sälja företaget till mig:eek:

Nej bara skoja:rolleyes:.

Ska du bli utländsk medborgare eller?

Annars så ska du inte göra det så avancerat.

Ut med packning och logistik på 3PL företag och posten via boxadress där dom kan scanna in och lägga i en dropbox mapp eller annat.

Jag ska själv bosätta mig utomlands i 6 månader i vinter med hela familjen (Spanien). Man ska inte göra det så avancerat för allt kan ändå hända, man kanske inte trivs eller annat…..

@mephisto73 48327 wrote:

Ponera att man flyttar utomlands men inte vill avveckla sin verksamhet i Sverige (distansförsäljning), vad är det mest lämpliga arrangemanget, juridiskt, praktiskt och skattemässigt?

Någon som har erfarenhet av detta eller av annan anledning besitter kunskaper om det hela?

T.ex. om man startar en filial i Sverige, måste det då finnas någon anställd? Vad är kraven?

mephisto73
    Deltagare

Jo, men jag tänker mer permanent, då kommer jag att ta ut lön från företaget medan jag bor och betalar skatt i ett annat land.

Alltså jag misstänker att företaget måste betala skatt i sverige, men hur blir det med den del som går till min ”lön”?

Och hur arrangerar man det? LTD i utlandet och en AB fillial i Sverige?

PalMik
    Deltagare

Jag är ingen expert, men bor ej i Sverige men inom EES;

Ta inte ut lön från det svenska företaget. Fakturera marknadspris för faktiskt arbete du gör från ett företag du grundat i landet där du bor till det svenska företaget. Sen skattar du på vinst/lön för det företaget i landet du bor. Ha inget ägande mellan bolagen om syftet enbart är att få betalt för ditt arbete.

Se till att ditt svenska bolag har nån form av driftställe i Sverige och gärna också nån anställd, om så bara på deltid. Att t.ex. skicka paket från ett svenskt driftställe är fint, lite osäker på 3pl men det borde inte vara nån skillnad.

Du skattar på vinsten i ditt svenska AB i Sverige som förut, förmodligen har landet du bor i dubbelbeskattningsavtal med Sverige så du behöver i värsta fall bara betala den eventuella ytterligare skatt du betalt i landet för samma vinst från ett inhemskt bolag.

Som sagt ingen expert, men det viktiga för mig är att allt är så enkelt som möjligt och att:

Lön relaterad till mitt arbete skattas i landet jag bor/arbetar
    Vinst härledd till verksamhet i ett visst land skattas i det landet.

Sen kan man säkert skatteplanera och hej och hå, men är man som mig vill man mest vara säker på att alt är ”oki”.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.