Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › NĂ¥got skumt med Adwords priser
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 Ă¥r, 2 mĂ¥nader sedan av
norrkemi.
-
FörfattareInlägg
-
15 juli, 2012 kl. 17:38 #98454
dgraves
DeltagareHej!
Har kört Adwords nu ett tag och börjar se ett jobbigt mönster.
Det börjar med att jag startar ett konto och lägger in en kupong pĂ¥ 800kr, trafik kommer direkt och allt är frid och fröjd.
Men sĂ¥ fort krediten börjar sina, sĂ¥ fyller jag pĂ¥ med riktiga pengar. Sist gĂ¥ng fyllde jag pĂ¥ med 1500kr. Klicken ökar inte utan hĂ¥ller ungefär samma dagsantal som tidigare, men priserna stiger för varje dag. Jag betalar idag nästan 3 gĂ¥nger sĂ¥ mycket för lika mĂ¥nga klick som jag gjorde förra veckan. Jag har inte ökat sökorden och konkurrensen är densamma.
Har nĂ¥gon annan märkt nĂ¥t, och vad kan det vara?
15 juli, 2012 kl. 19:19 #148805karlin
DeltagareDet beror pĂ¥ att din click through ratio är dĂ¥lig, med andra ord är det fĂ¥ som klickar pĂ¥ dina annonser.
Om inte mĂ¥nga klickar sĂ¥ blir det dyrare…15 juli, 2012 kl. 21:18 #148812danielandersson
DeltagareSe till sĂ¥ att du endast bjuder pĂ¥ relevanta nyckelord och skriv bra texter/annonser, sĂ¥ bör det ordna sig.
15 juli, 2012 kl. 22:20 #148817MonsterM
Deltagare@karlin 48346 wrote:
Det beror pĂ¥ att din click through ratio är dĂ¥lig, med andra ord är det fĂ¥ som klickar pĂ¥ dina annonser.
Om inte mĂ¥nga klickar sĂ¥ blir det dyrare…Och att fĂ¥ klickar kan bero att konkurrensen har ökat. Vi märker av rätt fort om Ikea eller nĂ¥gon annan möbelförsäljare kör en drive.
16 juli, 2012 kl. 11:51 #148821dgraves
Deltagare@karlin 48346 wrote:
Det beror pĂ¥ att din click through ratio är dĂ¥lig, med andra ord är det fĂ¥ som klickar pĂ¥ dina annonser.
Om inte mĂ¥nga klickar sĂ¥ blir det dyrare…AlltsĂ¥ jag har cirka 10 sökord för tillfället och min sämsta CPR är 8%. Har flera sökord pĂ¥ 14-15% ocksĂ¥. Det är väl hur bra som helst?
@lunarmys 48353 wrote:
Se till sĂ¥ att du endast bjuder pĂ¥ relevanta nyckelord och skriv bra texter/annonser, sĂ¥ bör det ordna sig.
Jag har endast helt relevanta sökord. StĂ¥r att snittpriset ska vara 2-3kr per klick men sĂ¥ kan det flyga iväg bara.
@MonsterM 48358 wrote:
Och att fĂ¥ klickar kan bero att konkurrensen har ökat. Vi märker av rätt fort om Ikea eller nĂ¥gon annan möbelförsäljare kör en drive.
Men jag fĂ¥r inte mindre klick än innan. Jag fĂ¥r precis lika mycket, pĂ¥ en vecka skiljer det sig ungefär 10% frĂ¥n en toppendag till en dĂ¥lig dag. Inga ändrade sökord. Ingen ökad konkurrens. Bara dubbelt sĂ¥ höga räkningar i Adwords.
Men det verkar som att det inte är ett mönster som andra har märkt av, sĂ¥ det är nog bara jag som har dĂ¥lig koll
Tack för alla svar. Nu kan jag pusta ut lite
16 juli, 2012 kl. 12:16 #148822Parvelito
DeltagareDu kan ju helt enkelt sänka maxpriset för vad du är beredd att betala för ett klick, och se vad som händer dĂ¥.
16 juli, 2012 kl. 12:20 #148823Lufox
DeltagareStäll in CPC priset manuellt och öka/sänk när du ser ”Gen. Positionen” gĂ¥r under 3,0
21 juli, 2012 kl. 19:45 #149070dgraves
Deltagare@Parvelito 48363 wrote:
Du kan ju helt enkelt sänka maxpriset för vad du är beredd att betala för ett klick, och se vad som händer dĂ¥.
@Lufox 48364 wrote:
Ställ in CPC priset manuellt och öka/sänk när du ser ”Gen. Positionen” gĂ¥r under 3,0
Tack för tipsen! Det fungerade faktiskt skitbra! Har kvar samma goda position och fick ned dagspriset med cirka 60-70%.
21 juli, 2012 kl. 20:19 #149071mephisto73
DeltagareIbland fĂ¥r man känslan av att Google helt enkelt sätter klickpriset till max oavsett konkurrensen pĂ¥ nyckelordet. Bristen pĂ¥ transparans är ett problem, och Googles godtycklighet är ett annat, nĂ¥got som alla som fĂ¥tt konton avstängda hos Google kan intyga.
25 juli, 2012 kl. 23:20 #149229dgraves
DeltagareJag hĂ¥ller med dig mephisto.
Blev tyvärr avstängd igĂ¥r. De anser att min produkt inte är ”lämplig” och det finns nu inget jag kan göra.
Funderar pĂ¥ att starta ett nytt adwords-konto, men frĂ¥gan är, vad kan hända? Jag bryr mig inte om jag blir avstängd frĂ¥n adwords, men har deras annonseringsteam befogenhet nog att stänga ned min sida alternativt sluta indexera den?
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.