Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Sälja utanför Sveriges gränser (Finland), men inte aktivt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98461
    DavidWigg
    Deltagare

    Jag säljer bara inom Sverige i dag. Men har också fått förfrågningar från vårt grannland Finland. Jag har tänkt tanken att börja sälja till Norden men inte hunnit sätta mig in i alla regler och paragrafer.

    Men hur är det om jag inte riktar mig till tex Finland aktivt? Att det går att beställa till finsk adress men jag marknadsför inte mig där eller liknande utan kunden själv tar initiativet.

    Är det bara att köra på som vanligt då?

    Det gäller livsmedlet som finns i min signatur.

    #148858
    Parvelito
    Deltagare

    Ja, det är innanför EU, så det är bara att dundra på. Druvsocker är ju ingen kontroversiell produkt med några regleringar heller (till skillnad från t.ex. tobak/snus, alkohol, vapen & läkemedel).

    #148859
    DavidWigg
    Deltagare

    @Parvelito 48404 wrote:

    Ja, det är innanför EU, så det är bara att dundra på. Druvsocker är ju ingen kontroversiell produkt med några regleringar heller (till skillnad från t.ex. tobak/snus, alkohol, vapen & läkemedel).

    Om man flaggar med det på sidan, ändras spelreglerna då? Om jag tex visar upp en text där det står “Nu går det att beställa från Suomi”, ungefär så :)

    #148860
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, det som händer är att om du säljer till Finland för mer än 35.000€ så skall du momsregistrera dig i Finland.

    #148861
    DavidWigg
    Deltagare

    @Parvelito 48406 wrote:

    Nej, det som händer är att om du säljer till Finland för mer än 35.000€ så skall du momsregistrera dig i Finland.

    Tack, just den omsättningen är inte beräknad, inte än i alla fall ;)

    #148865
    Richie72
    Deltagare

    Klart du ska sälja till Finland. Tre snabba tips
    1. Finnar älskar direktbetalning via bank
    2. Finnar förstår generellt sett engelska rätt dåligt och vill inte ha det på svenska så en bra översättning är viktigt
    3. Google translate fungerar extremt dåligt till Finland så du bör ha kontakt med någon som kan översätta finska mail till svenska och tvärtom.

    Lycka till!

    #149072
    Liniver
    Deltagare

    Jag tror du får ändra din titel under Om oss. VD är väl bara för aktiebolag?

    #149075
    DavidWigg
    Deltagare

    @Liniver 48637 wrote:

    Jag tror du får ändra din titel under Om oss. VD är väl bara för aktiebolag?

    Tack :) Det ska fixas.

    #149076
    Per Nilsson
    Deltagare

    @DavidWigg 48640 wrote:

    Tack :) Det ska fixas.

    Äsch, klart att du är Direktör :)

    #149079
    GregerA
    Deltagare

    VD är i.o.f.s ingen skyddad titel, så det går att använda den. Men det är lätt att associera den med AB.

    Disponent vore väl nåt … ;)

    Annars vet jag mindre företagare som gentemot sina kunder inte använder titeln VD utan har ett visitkort som det står försäljningschef på. Det är för att kunden inte skall känna sig allt för underlägsen.

    OnT: Ja, det är bara att sälja på till Finland precis som i Sverige. Det är först när du når tröskeln för moms som det blir lite annorlunda.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.