Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Olika alternativ för Faktura – en djungel!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98473
    precis en san
    Deltagare

    Har under lång tid haft som ambition att jag ska införa valmöjligheten Faktura på min webshop, men jag har inte kommit till skott. Med jämna mellanrum sätter jag mig dock ner och räknar och försöker få en överblick på de olika alternativen, men himmel vilken djungel det är. Här har jag gjort uträkningar utifrån vad de olika företagen erbjudit mig. Vad säger ni? Har ni några tips?

    FAKTURA
    Klarna
    Klarna vid förval betalar ut efter 14 dagar. Du får själv fixa fakturan.
    2,95% + 11,90 kr/faktura.
    299 kr/månad 3588 kr/år
    995 kr startavgift
    24 månader bindning

    ex vid köp 1000 kr 29,50 kr + 11,90 kr = 41,40 kr
    ex vid köp 300 kr 8,85 kr + 11,90 kr = 20,75

    Handelsbanken
    Pengar efter 5 dagar Själv fixa fakturan el 5 kr/faktura
    2,15% + 12 kr/ faktura
    0 kr i anslutningsavgift
    0 kr i månadsavgift
    12 månaders bindningstid

    ex vid köp 1000 kr 21,50 kr + 12 kr = 33,50 kr
    ex vid köp 300 kr 6,45 kr + 12 kr = 18,45 kr

    SVEA
    Pengar dagen efter
    2,25% + 13 kr/faktura
    bindning för mig 1 år
    0 kr i anslutningsavgift
    195 kr/mån 2340 kr/år

    ex vid köp 1000 kr 22,50 kr + 13,00 = 35,50 kr
    ex vid köp 300 kr 6,75 kr + 13 kr = 19,75 kr

    PayEx
    17 dagar innan jag får pengarna. De fixar fakturan
    2,58% + 9,70 kr/faktura
    395 kr/mån = 4740 kr/år
    0 kr startavgift
    12 månaders bindningstid

    ex vid köp 1000 kr – 25,80 kr – 9,70 kr = 35,50 kr
    ex vid köp 300 kr – 7,74 kr – 9,70 kr = 17,44

    precis en sån

    #148922
    Anton A
    Deltagare

    @precis en sån 48476 wrote:

    Har under lång tid haft som ambition att jag ska införa valmöjligheten Faktura på min webshop, men jag har inte kommit till skott. Med jämna mellanrum sätter jag mig dock ner och räknar och försöker få en överblick på de olika alternativen, men himmel vilken djungel det är. Här har jag gjort uträkningar utifrån vad de olika företagen erbjudit mig. Vad säger ni? Har ni några tips?

    FAKTURA
    Klarna
    Klarna vid förval betalar ut efter 14 dagar. Du får själv fixa fakturan.
    2,95% + 11,90 kr/faktura.
    299 kr/månad 3588 kr/år
    995 kr startavgift
    24 månader bindning

    ex vid köp 1000 kr 29,50 kr + 11,90 kr = 41,40 kr
    ex vid köp 300 kr 8,85 kr + 11,90 kr = 20,75

    Handelsbanken
    Pengar efter 5 dagar Själv fixa fakturan el 5 kr/faktura
    2,15% + 12 kr/ faktura
    0 kr i anslutningsavgift
    0 kr i månadsavgift
    12 månaders bindningstid

    ex vid köp 1000 kr 21,50 kr + 12 kr = 33,50 kr
    ex vid köp 300 kr 6,45 kr + 12 kr = 18,45 kr

    SVEA
    Pengar dagen efter
    2,25% + 13 kr/faktura
    bindning för mig 1 år
    0 kr i anslutningsavgift
    195 kr/mån 2340 kr/år

    ex vid köp 1000 kr 22,50 kr + 13,00 = 35,50 kr
    ex vid köp 300 kr 6,75 kr + 13 kr = 19,75 kr

    PayEx
    17 dagar innan jag får pengarna. De fixar fakturan
    2,58% + 9,70 kr/faktura
    395 kr/mån = 4740 kr/år
    0 kr startavgift
    12 månaders bindningstid

    ex vid köp 1000 kr – 25,80 kr – 9,70 kr = 35,50 kr
    ex vid köp 300 kr – 7,74 kr – 9,70 kr = 17,44

    precis en sån

    Jag kör med Klarna och är mycket nöjd med allt! Integration, service etc. :)

    #148923
    precis en san
    Deltagare

    Jag vet redan att många här på forumet använder sig av Klarna, men tyvärr talar ju min uträkning inte för Klarna!

    #148924

    Vid valet av faktura är det flera olika faktorer som spelar in,
    Vi har idag svea och en nackdel med svea utifrån vårt perspektiv är att de betalar ut pengarna efter två dagar. På dessa pengarna har man som företagare betalat avgifter på köpesumman. Får du då en stor andel returer så kostar dessa dig en rejäl summa pengar.
    Där har klarna en stor fördel att de betalar efter att ev returer har kommit tillbaka. Man betalar alltså inte några avgifter förrän man vet att “köpet” är klart.
    Likaså har Svea spärrkonto vilket inte Klarna har.
    Svea har ett 12månaders avtal med 3 månaders uppsägning vilket gör att du har ett 15 månadersavtal med dem.

    #148925
    Parvelito
    Deltagare

    Du skall få ett alternativ till: Faktura i egen regi.

    Du gör en kreditupplysning på kunden, kostar c:a 10-12kr, och är det grönt där skickar du fakturan med i paketet. Du står för risken, men kan å andra sidan ta betalt 50kr för påminnelser som du skickar ut, ytterligare 160kr om du behöver skicka ett inkassokrav och 340kr + kronofogdens avgifter om det behöver drivas in. Till det kommer dröjsmålsränta. Du får pengarna när kunden betalar, du kan själv välja betalningsvillkor, avgöra om det skall skickas till annan adress än folkbokföringen etc. Du kan också välja att inte göra kreditkontroll av kända kunder, så slipper de en kreditupplysning.

    För mig har det varit den absolut billigaste lösningen, och samtidigt mest intäktsbringande.

    #148926
    Dan
    Deltagare

    Antal ordrar och snittorder är ju relevant samt vad din plattform har stöd för samt vad eventuella aktiveringskostnader där är.

    #148927
    Anton A
    Deltagare

    @Parvelito 48481 wrote:

    Du skall få ett alternativ till: Faktura i egen regi.

    Du gör en kreditupplysning på kunden, kostar c:a 10-12kr, och är det grönt där skickar du fakturan med i paketet. Du står för risken, men kan å andra sidan ta betalt 50kr för påminnelser som du skickar ut, ytterligare 160kr om du behöver skicka ett inkassokrav och 340kr + kronofogdens avgifter om det behöver drivas in. Till det kommer dröjsmålsränta. Du får pengarna när kunden betalar, du kan själv välja betalningsvillkor, avgöra om det skall skickas till annan adress än folkbokföringen etc. Du kan också välja att inte göra kreditkontroll av kända kunder, så slipper de en kreditupplysning.

    För mig har det varit den absolut billigaste lösningen, och samtidigt mest intäktsbringande.

    Tycker att du ska undvika detta då det förmodligen skulle sno åt sig en del av din tid. Tid du kan lägga på annat.

    #148928
    Anton A
    Deltagare

    @precis en sån 48479 wrote:

    Jag vet redan att många här på forumet använder sig av Klarna, men tyvärr talar ju min uträkning inte för Klarna!

    Pengar är ju inte allt, eller hur?
    För mig har det helt klart varit värt det.
    Det är så oerhört smidigt och tryckt!

    #148931
    Parvelito
    Deltagare

    @skinza.se 48483 wrote:

    Tycker att du ska undvika detta då det förmodligen skulle sno åt sig en del av din tid. Tid du kan lägga på annat.

    Pengar är ju inte allt, eller hur?
    För mig har det helt klart varit värt det.
    Det är så oerhört smidigt och tryckt!

    Det beror väl på vad man drar in per timme man lägger på att sköta detta?

    För de flesta som håller till här är det av yttersta vikt att man varje månad drar in pengar som räcker till bostad, mat och andra livsnödvändiga utgifter. Vi bor inte hemma hos mamma och pappa och vi går inte längre i skolan, utan vi tar ansvar för våra egna liv. I många fall har vi också ansvar för att våra barn och äkta hälfter har tak över sina huvuden och får äta sig mätta.

    I det läget betyder pengar rätt mycket, och tiden vi lägger ned vill vi ha betalt för. Jag ser ingen som helst anledning att ge pengarna till Klarna om de inte kan prestera en lösning som ger mig mest pengar kvar i slutänden.

    #148932
    Anton A
    Deltagare

    @Parvelito 48487 wrote:

    Det beror väl på vad man drar in per timme man lägger på att sköta detta?

    För de flesta som håller till här är det av yttersta vikt att man varje månad drar in pengar som räcker till bostad, mat och andra livsnödvändiga utgifter. Vi bor inte hemma hos mamma och pappa och vi går inte längre i skolan, utan vi tar ansvar för våra egna liv. I många fall har vi också ansvar för att våra barn och äkta hälfter har tak över sina huvuden och får äta sig mätta.

    I det läget betyder pengar rätt mycket, och tiden vi lägger ned vill vi ha betalt för. Jag ser ingen som helst anledning att ge pengarna till Klarna om de inte kan prestera en lösning som ger mig mest pengar kvar i slutänden.

    Självklart så spelar situationen roll.

    Du behöver inte idiotförklara mig och du förstår mycket väl vad jag menar när jag säger att pengar inte är allt. Billigast är inte alltid bäst. Det finns fler faktorer som spelar roll än vad något kostar. När skillnaden sedan mellan till exempel Klarna och Svea är liten pengamässigt kan det vara klokt att se vad det finns för andra fördelar. Klarna har gett mig en trygghet som varit väldigt behövlig i uppstarten. I stället för att hålla reda på om en kund har betalat eller inte, kan jag fokusera på annat som jag tycker är viktigare. Detta är värt oerhört mycket för mig. Vi alla är dock olika, så jag ska inte prata för alla. Men det faktum att Klarna idag är Sveriges största företag inom fakturabetalning visar väl i sig något? Skulle jag skippat Klarna och kört med faktura i egen regi skulle det dagligen funnits en oro, en oro att inte få betalt och bli lurad.

    Du skriver sedan själv att man vill ha betalt för sin tid. Detta samtidigt som man är villig att betala för den tid man kan spara in. Tiden jag sparar in på att fakturera genom Klarna, betalar jag gärna för.

    Om nu en betallösning avgör huruvida man har mat på bordet eller inte kanske man ska ta det billigaste alternativet. Om det för övrigt går så dåligt för företaget kanske man ska börja tänka om och ta anställning hos någon där man kan få trygghet och en fast lön i utbyte mot sin kunskap.

    Det du skriver är att jag inte tar ansvar för mitt liv, eftersom jag bor hos mina föräldrar. Kan du utveckla det lite? Jag har väldigt svårt att förstå att jag skulle ta mindre ansvar bara för att jag är ung. Ja, jag har mindre livserfarenhet, det är rätt så självklart. Men att det skulle göra mig till en oansvarsfull människa? Njae..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.