Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur ser era processer/rutiner ut?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    rougtube
    Deltagare

Hej,

jag försöker få en bild och förståelse för hur de ekonomiska processerna fungerar bland e-handlare.

Vad jag är intr av att veta är vad som händer efter att en kund lagt en order i webbutiken. Skickas ordern då till ett affärssystem/ekonomisystem där ordern blir en faktura som bokas som betald när pengar från kortföretag/klarna inkommer? Om faktura inte skapas, vad har ni då som underlag?

Förstår ni vad jag vill veta? :)

Vore ytterst tacksam för så mycket info som möjligt då jag ska använda detta i min slutuppsats i skolan.

Parvelito
    Deltagare

@rougtube 49048 wrote:

Vad jag är intr av att veta är vad som händer efter att en kund lagt en order i webbutiken. Skickas ordern då till ett affärssystem/ekonomisystem där ordern blir en faktura som bokas som betald när pengar från kortföretag/klarna inkommer?

Precis så gör jag, även om Klarna inte har något alls med mina pengar att göra.

iesus
    Deltagare

Kunden klickar på köp går igenom köp-processen då skapas en order > kunden betalar > ordern markeras som betald + ordern godkänns > lager kontrolleras > faktura sakapas

Om betalning inte kommer in så anulleras ordern istället.

Saknas betalning och ordern inte automatiskt anullerats så ligger den kvar i godkänn order högen, där den anulleras manuellt.

Om lager saknas så beställs varorna hem och ordern skickas så fort det går.

Man inväntar inte att pengarna sätts över frÃ¥n faktureringsbolaget, man väntar bara pÃ¥ ett ”OK – betalningen gick igenom” dÃ¥ slussas ordern vidare och markeras som betald.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.