Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL Express spĂ„rning.. Hmmm?
- Detta Àmne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 13 Är, 2 mÄnader sedan av
GregerA.
-
FörfattareInlÀgg
-
27 juli, 2012 kl. 22:09 #98517
lappen
DeltagareHej!
Köpt lite pÄ AliExpress och sÀljaren shippade ut det med DHL Express för $18 (det underliga Àr att om jag hade skickat samma paket inrikes med snigelpost hade det kostat mer Àn det, de skickar med express frÄn Kina till Sverige för en billigare peng..) och han sa att de som sÀljare fÄr tvÄ spÄrningskoder.
En primÀr spÄrningskod och en andra nÀr den nÄr Hong Kong. Den första koden kan de inte ge till kund eftersom att det inte fungerar.. Han kopierade det som stod dÀr och det stod att den sorterats och allt möjligt. Nu fick jag det andra och spÄrade och det fungerade men dÀr stÄr det att bara elektronisk förhandsinformation har mottagits.. Hur fungerar det för de i Kina?
VÀnliga hÀlsningar
28 juli, 2012 kl. 00:39 #149381Anton A
Deltagare@lappen 48966 wrote:
Hej!
Köpt lite pÄ AliExpress och sÀljaren shippade ut det med DHL Express för $18 (det underliga Àr att om jag hade skickat samma paket inrikes med snigelpost hade det kostat mer Àn det, de skickar med express frÄn Kina till Sverige för en billigare peng..) och han sa att de som sÀljare fÄr tvÄ spÄrningskoder.
En primÀr spÄrningskod och en andra nÀr den nÄr Hong Kong. Den första koden kan de inte ge till kund eftersom att det inte fungerar.. Han kopierade det som stod dÀr och det stod att den sorterats och allt möjligt. Nu fick jag det andra och spÄrade och det fungerade men dÀr stÄr det att bara elektronisk förhandsinformation har mottagits.. Hur fungerar det för de i Kina?
VÀnliga hÀlsningar
SÀljaren anvÀnder sig förmodligen av en budfirma som i sin tur har riktigt bra priser. Generellt sÀtt Àr frakten lÀgre dÀr.
Har aldrig hört att det skulle finnas tvÄ spÄrningsnummer. Dock sÄ brukar man fÄ ett referensnummer och ett kolli-nummer. Kan det vara det du menar?
Att det stÄr att elektronisk förhandsinformation har mottagits innebÀr att DHL har fÄtt veta att ett paket Àr pÄ vÀg till dem. De har alltsÄ inte mottagit det.
28 juli, 2012 kl. 01:10 #149382GregerA
DeltagareDe anvÀnder en shipping agent som kör s.k bulk-split, dvs man bulkar ihop alla paket som skall till en destination och betalar som om det vore en enda sÀndning, istÀllet för kanske 100 smÄ sÀndningar. NÀr det kommer fram till destinationen splittas det upp och distribueras till de individuella mottagarna.
DÀrför finns det tvÄ nummer, ett pÄ det individuella kollit, och ett som gÀller för hela sÀndningen. Man brukar kunna se sitt kolli pÄ spÄrningen efter ett dygn ungefÀr.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.