Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Effektiv returhantering
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Katrin Lundgren. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
26 augusti, 2012 kl. 09:10 #98664jonathanb DeltagareDet här med returer… Att gÃ¥ igenom en säck med returer mÃ¥ste vara det trÃ¥kigaste man kan göra som e-handlare, snäppet värre än bokföring och inventering. Vi hanterar ca 15 returer/garantiärenden i veckan sÃ¥ det är inte sÃ¥ mycket men medräknat kontakt med kunden, dokumentation och hantering av leverantörsreturen sÃ¥ blir det en hel del tid som läggs pÃ¥ detta. Samtidigt är returhanteringen viktig för kundupplevelsen, inget irriterar en kund sÃ¥ mycket som lÃ¥ngsam eller felaktig returhantering. AlltsÃ¥ – vi behöver ett schysst systemstöd för detta som minimerar det administrativa. Idag hanterar vi alla ärenden i Excel där vi registrerar ordernummer, artnr, serienummer (behövs när vi ska claima leverantören) och typ (garanti eller Ã¥ngrat köp). Mailen hanteras i en gemensam mailbox i Google Apps och i affärssystemet (Specter) hanterar vi krediteringar och utbytesordrar. MÃ¥let är att slopa Excelfilen och hantera mail och ärenden i ett och samma system. Jag vill ha kontroll pÃ¥ öppna ärenden, statistik pÃ¥ artikelnummernivÃ¥ och hantering av leverantörsreturer. Jag har tittat pÃ¥ Zendesk och Kayako men de verkar inte ha stöd för detta. NÃ¥n som har tips? 26 augusti, 2012 kl. 10:04 #150943 ParvelitoDeltagare ParvelitoDeltagareÄven i stora och dyra affärssystem sÃ¥ är sannerligen inte stödet för returer och reklamationer nÃ¥got att jubla över. Jag vet datagrossister i Sverige med miljardomsättning som gör ungefär som du gör idag, där Excel och manuell koll är det som fÃ¥r det att fungera. Jag har själv tittat pÃ¥ det där, och en del av komplexiteten är att returer beror pÃ¥ en massa olika saker, och att det som returneras sedan skall behandlas pÃ¥ olika sätt. En del skall tillbaka till leverantören, en del skall kastas, en del skall till hyllan och säljas igen. En skall kanske först kontrolleras om det verkligen är fel. Kunden skall ha pengarna tillbaka, en ny produkt eller en annan produkt. En del returer känner man till, andra bara dyker upp. En del returer är exemplariskt märkta, andra är inte sÃ¥ exemplariskt märka. En del varor som kommer tillbaka är i prima skick, andra varor saknar förpackning, och/eller en del av innehÃ¥llet. Nästan oavsett vilket system man än har, sÃ¥ kommer man fÃ¥ lägga tid pÃ¥ returerna, och jag har för länge sedan gett upp mina tankar om att hitta den perfekta lösningen pÃ¥ problemet, utan det handlar mer om att lära av returerna och försöka undvika att de händer igen. 26 augusti, 2012 kl. 10:24 #150944Jimmy Ostrom DeltagareHÃ¥ller helt med Berra. Det system som jag anser funkar bra är faktiskt Kodmyrans plattform som hanterar returer pÃ¥ ett helt okej sätt. Men sen vill man sÃ¥klart att man ska kunna göra returer i plattformen med Ã¥terbetalning till t.ex. Payson, Auriga, PayPal, Svea, Klarna osv. Detta finns i andra system men dÃ¥ faller dessa andra plattformar pÃ¥ att dom har ett kasst retursystem:p:rolleyes::o 26 augusti, 2012 kl. 12:55 #150945Joel Deltagare@Jimmy Öström 50688 wrote: Men sen vill man sÃ¥klart att man ska kunna göra returer i plattformen med Ã¥terbetalning till t.ex. Payson, Auriga, PayPal, Svea, Klarna osv. Detta finns i andra system men dÃ¥ faller dessa andra plattformar pÃ¥ att dom har ett kasst retursystem:p:rolleyes::o Det borde inte vara sÃ¥ svÃ¥rt för Kodmyran att implementera. De flesta betalleverantörer har ju fina API:n med funktioner för t.ex krediteringar av returer. 26 augusti, 2012 kl. 13:42 #150946Katrin Lundgren Deltagare@Joel 50690 wrote: Det borde inte vara sÃ¥ svÃ¥rt för Kodmyran att implementera. De flesta betalleverantörer har ju fina API:n med funktioner för t.ex krediteringar av returer. Det är inte svÃ¥rt, men det tar mkt tid eftersom vi har lite fler än när man bara har en butik. Sedan ska det ju underhÃ¥llas ocksÃ¥. Finns även ett antal som ej har stöd, dÃ¥ är frÃ¥gan ska vi stödja de som har eller göra lika för alla? Det finns inget lätt svar pÃ¥ den. Vi kommer troligen framöver att minska stödet för alla omöjliga kombinationer och välja ut de vi vill samarbeta närmare med och integrera mer mot dem och lÃ¥ta andra kopplingar leva vidare men ej utveckla, för underhÃ¥lla sÃ¥ mÃ¥nga som vi gör i dag blir omöjligt till slut. Det händer en del hos vÃ¥ra betalväxlar även om det inte alltid syns utÃ¥t. 26 augusti, 2012 kl. 14:03 #150948Joel Deltagare@Kodmyran 50691 wrote: Det är inte svÃ¥rt, men det tar mkt tid eftersom vi har lite fler än när man bara har en butik. Sedan ska det ju underhÃ¥llas ocksÃ¥. Finns även ett antal som ej har stöd, dÃ¥ är frÃ¥gan ska vi stödja de som har eller göra lika för alla? Det finns inget lätt svar pÃ¥ den. Vi kommer troligen framöver att minska stödet för alla omöjliga kombinationer och välja ut de vi vill samarbeta närmare med och integrera mer mot dem och lÃ¥ta andra kopplingar leva vidare men ej utveckla, för underhÃ¥lla sÃ¥ mÃ¥nga som vi gör i dag blir omöjligt till slut. Det händer en del hos vÃ¥ra betalväxlar även om det inte alltid syns utÃ¥t. Jag förstÃ¥r att det är jobbigt att bygga stöd för alla men ta de 3 vanligaste sÃ¥ borde det hjälpa rätt mÃ¥nga. T.ex Klarna, Svea och Payson. Ang. förändringar i API:n sÃ¥ är det inte nÃ¥got vi har märkt av faktiskt. Innan vi bytte plattform i vÃ¥ras sÃ¥ körde vi samma API till Klarna och Payer i 2 Ã¥r utan nÃ¥gon ändring i koden. En bra systemleverantör bör vara bakÃ¥tkomptibel med sina API:er 26 augusti, 2012 kl. 14:31 #150952Dan DeltagareDe flesta kortleverantörer har väl inte ens API för detta? Har payson det? Vi är fullintegrerade mot Klarna, men allt annat är manuellt arbete vilket är trist. 26 augusti, 2012 kl. 14:48 #150955GregerA DeltagareKortleverantörerna (PSP) har nog oftast API för refund och cancel, men för andra betalsätt kan det vara lite si och sÃ¥. När det gäller bankbetalningar sÃ¥ kan det ocksÃ¥ finnas begränsningar i bankens tjänst som gör att kreditering inte funkar fullt ut. Man fÃ¥r vara lite försiktig med att automatisera krediteringar, sÃ¥ att man inte rÃ¥kar kreditera av misstag. Krediteringar gÃ¥r inte att Ã¥ngra. Det blir bara en massa extra jobb att försöka fÃ¥ kunden att betala sen. Själv kör vi manuella krediteringar än sÃ¥ länge. Det är nog knappt en per vecka, sÃ¥ inte särskilt betungande. 26 augusti, 2012 kl. 14:56 #150958Joel Deltagare@Dan 50698 wrote: De flesta kortleverantörer har väl inte ens API för detta? Har payson det? Vi är fullintegrerade mot Klarna, men allt annat är manuellt arbete vilket är trist. Nu kanske jag tog det för givet men Payer som vi kör med har ett API för det i alla fall. @GregerA 50701 wrote: Kortleverantörerna (PSP) har nog oftast API för refund och cancel, men för andra betalsätt kan det vara lite si och sÃ¥. När det gäller bankbetalningar sÃ¥ kan det ocksÃ¥ finnas begränsningar i bankens tjänst som gör att kreditering inte funkar fullt ut. Man fÃ¥r vara lite försiktig med att automatisera krediteringar, sÃ¥ att man inte rÃ¥kar kreditera av misstag. Krediteringar gÃ¥r inte att Ã¥ngra. Det blir bara en massa extra jobb att försöka fÃ¥ kunden att betala sen. Själv kör vi manuella krediteringar än sÃ¥ länge. Det är nog knappt en per vecka, sÃ¥ inte särskilt betungande. Det stämmer, direktbetalning gÃ¥r inte att Ã¥terbetala för oss som kör Payer vilket leder till en hel del merjobb med att lägga in mottagare och Ã¥terbetalningar direkt hos Swedbank… Vi har normalt 4-5 Ã¥terbetalningar per dag (och x 10 sÃ¥ mÃ¥nga under högsäsong per dag) sÃ¥ för oss blir det lite betungande tyvärr 26 augusti, 2012 kl. 17:15 #150971Katrin Lundgren Deltagare@Joel 50693 wrote: Jag förstÃ¥r att det är jobbigt att bygga stöd för alla men ta de 3 vanligaste sÃ¥ borde det hjälpa rätt mÃ¥nga. T.ex Klarna, Svea och Payson. Ang. förändringar i API:n sÃ¥ är det inte nÃ¥got vi har märkt av faktiskt. Innan vi bytte plattform i vÃ¥ras sÃ¥ körde vi samma API till Klarna och Payer i 2 Ã¥r utan nÃ¥gon ändring i koden. En bra systemleverantör bör vara bakÃ¥tkomptibel med sina API:er bör ja, men de är det inte. Klarna tillhör de bra i den kategorin, men lÃ¥ngt ifrÃ¥n alla är det. Payson tror jag inte har stöd, mÃ¥nga betalväxlar har inte stöd för Ã¥terbetalning av direktbetalningar, och mÃ¥nga har inte stöd för retur av del av order, exvis om bara en vara returneras, vilket gör det rätt krÃ¥ngligt. Men som sagt med tiden spÃ¥r jag att vi kommer att integrera närmare vissa leverantörer, och lÃ¥ta andra vara som de är, dock är det ocksÃ¥ rätt svÃ¥rt att göra pÃ¥ ett schysst sätt, för hur säger du till din kund att tyvärr vi kommer inte att satsa pÃ¥ just den betalleverantör du föredrar. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				






