Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Handelshinder för Norge – dags att anmäla

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Johan Rubank
    Deltagare

Norge Norge är ett….. granland..

Jag gillar inte massa hinder och annat när jag vill göra något så enkelt som att skaffa mig en .no domän. Efter att ha varit i kontakt med :

-Nordiska ministerrådet
    -Handelsministern
    -Exportministern

och några till…ingen hjälp eller någon som kunde komma till min hjälp där.

Så anmälde jag Norge till Solvit, tänkte se om dom kunde dra lite i det. Jo, dom kom till vägs ände dom också.
    Svaret från dom lyder:

”Vårt norska Solvit-center har återkommit i ärendet och meddelar att man väckt frågan med myndigheten i Norge (Post- og teletilsynet). Trots att vi ansett att kraven som ställs på företag i samband med registrering för en toppdomän kan stå i strid med EU/EES-rätten, har myndigheten inte ansett sig vara villiga att ändra deras tillämpningsföreskrifter. Av denna anledning måste vi därför meddela att Solvit inte kunnat lösa problemet för ert företag i detta ärende. Då Solvit inte har några sanktionsmöjligheter om en myndighet inte ändrar sina regler eller tillämpning så att de är överensstämmande med EU/EES-rätten, kan vi inte göra mer i ärendet. Dock kan vi uppmärksamma er om att det finns en möjlighet att anmäla problemet till EFTA Surveillance Authority (ESA) för att utreda frågan ytterligare”.

Nåväl. Fortsättning följer. Anmälan ska lämnas in i veckan.

Parvelito
    Deltagare

Jag gillar Don Quijote.

fotofyndet
    Deltagare

Samma här. På dem bara! :)

Joel
    Deltagare

Tummen upp!

Du kan väl passa på att anmäla Finland också när du ändå håller på! Till skillnad mot för Norge så är de ju dessutom med i EU så där är det ännu värre kan jag tycka…

Idag finns det två sätt att gå runt problemet i Norge:

1) Registrera en norsk filial alt. företag

2) Registrera domänen via en s.k ”agent” vilket t.ex FS Data och NameISP erbjuder. Dock till en kostnad så klart.

Sandblom
    Deltagare

Mailade FS data och de skulle ha 900+moms/år för att utföra en proxy registrering av en .no domän vilket iaf jag inte tycker är mycket att bråka om.

mavraj
    Deltagare

Har för mig att Wikinggruppen tar någon hundralapp för att registrera .no domän. Det kanske bara gäller deras kunder men det kanske är värt att skicka ett mail till dom också.

Skickat från min iPhone, via Tapatalk

Anton A
    Deltagare

@mavraj 51366 wrote:

Har för mig att Wikinggruppen tar någon hundralapp för att registrera .no domän. Det kanske bara gäller deras kunder men det kanske är värt att skicka ett mail till dom också.

Skickat från min iPhone, via Tapatalk

Kostnaden för en .no eller .fi domän är 400kr/år och 200kr/år för en .dk domän.

shavingroom
    Deltagare

Det är inte priset det hänger på…

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.