Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Parasitering via Adwords

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98750
    pyhobby
    Deltagare

    Jag brukar roa mig med att googla diverse ord som har anknytning till e-handel i stort och vår egen verksamhet. Dels vill jag såklart veta vad folk skriver om oss men är också nyfiken på vad folk skriver om olika leverantörer.

    Det jag upptäckt är att det förekommer en del “Parasitering” via Adwords.
    Exempel med två konkurrerande verksamheter:
    Det finns en butik med namnet: X
    Det finns en butik med namnet: Y

    Butik Y har via Adwords köpt sökordet “Butik X”. Annonsen är dessutom utformad på ett sådant sätt att butik Y beskriver sig som “mer prisvärd”, “lägre pris”.


    Kan tilllägga att det inte kan vara tal om ett missförstånd då sökordet är starkt kopplat till butik x och inte ett generellt sökord.

    Personligen tycker jag det är ett jäkla ofog, det kan räcka som beskrivning så här långt.

    Vad tycker ni om parasitering vi Adwords?

    #151527
    JohanK
    Deltagare

    Står det alltså att X är billigare och mer prisvärd än Y i Annonsen?

    Om nån söker på ditt butiksnamn och bara har en “vanlig” annons så tycker jag det är okej.

    Men man ska nog inte ha med en konkurrents namn i själva annonsen iaf.

    #151531
    pyhobby
    Deltagare

    Nej, namnet på butiken skrivs inte ut. Men det är självklart vad man menar.

    Skulle du verkligen tycka det var okej om en konkurrerande butik till sportstolen.se skulle köpa sökordet “sportstolen.se” och skriva en annons likt detta:
    “Bättre kvalitet, snabbare leverans, tryggare köp, välj nissepissesstolbutik.sdsds istället”

    Är du verkligen helt tillfreds med det?

    Jag skulle i alla fall bli skitförbannad om det hände mig.

    #151554
    henrik
    Deltagare

    Jag har en del konkurrenter som annonserar på mina butiksnamn men ingen av dem har en annons liknande den du beskriver. Om skulle göra det så har jag två val. Stämmer det dom skriver att dom är bättre/snabbare osv så hade jag försökt göra något åt det för då är det fel på min butik/företag. Stämmer det inte behöver jag inte oroa mig för söker de på mitt butiksnamn så är det antingen en återkommande kund som vet vad som finns i min butik och då behöver jag inte vara orolig för att dom ska välja konkurrenten istället. Är det en ny kund så måste de på något sätt känna till min butik och då lär de ändå besöka den även om där är en annons på fler butiker.

    #151563
    Ggaiv
    Deltagare

    Jag tycker också det är ok att göra så, så länge man inte talar illa om det eftersökta företaget. Jag har inte råkat ut för det själv dock.

    Ur kundens perspektiv är det väl bra att bli upplyst om valmöjligheter.

    Sent from my GT-I9000

    #151592
    JohanK
    Deltagare

    @pyhobby 51357 wrote:

    Nej, namnet på butiken skrivs inte ut. Men det är självklart vad man menar.

    Skulle du verkligen tycka det var okej om en konkurrerande butik till sportstolen.se skulle köpa sökordet “sportstolen.se” och skriva en annons likt detta:
    “Bättre kvalitet, snabbare leverans, tryggare köp, välj nissepissesstolbutik.sdsds istället”

    Är du verkligen helt tillfreds med det?

    Jag skulle i alla fall bli skitförbannad om det hände mig.

    Jag skulle inte ha problem med det så länge ingen smutskastning görs.

    #151597
    pyhobby
    Deltagare

    Tydligt ni har en annan åsikt än mig:)

    Det handlar trots allt om ett varumärke som ni själv byggt upp. Där en konkurrent försöker sno dina kunder genom att använda ditt butiksnamn som sökord.

    Dock tror jag ju att en “parasit” ofta blir genomskådad av kunderna. Det finns antagligen en anledning till varför man tvingas ta till (enligt mig) “fulmetoder”.

    #151641
    Jari
    Deltagare

    @pyhobby 51425 wrote:

    Tydligt ni har en annan åsikt än mig:)

    Det handlar trots allt om ett varumärke som ni själv byggt upp. Där en konkurrent försöker sno dina kunder genom att använda ditt butiksnamn som sökord.

    Dock tror jag ju att en “parasit” ofta blir genomskådad av kunderna. Det finns antagligen en anledning till varför man tvingas ta till (enligt mig) “fulmetoder”.

    Jag förstår dig och håller med dig att det där är jobbigt, har själv råkat ut för att konkurrenter annonserar om e-handelslösingar på mitt firmanamn DistansData.

    Ordet distansdata är ju inte förknippat med e-butiker eller e-handelslösningar på det viset, men det är inget man kan göra annat än att jag la in annonser på deras firmanamn också då :p Just nu är det inga annonser på distansdata.

    Problemet var ju att adwords annonserna hamande ovanför sökresultate vilekt ju kan göra att folk klickade där när dom sökte på DistansData.

    #151673
    FredrikGust
    Deltagare

    Upptäckte när jag hade bred matchning på något av mina sökord att folk sökt på ett konkurrerande butiksnamn och klickat in på min annons. Inte riktigt mitt sätt att göra affärer på så de sökorden gick bort direkt.

    Undrar ibland riktigt hur annonser matchas mot sökningar baserat på det som man betalar för, men det är väl här man använder en konsult för att göra rätt och inte jobba med bred matchning.

    #156937
    Carl
    Deltagare

    @pyhobby 51357 wrote:

    Nej, namnet på butiken skrivs inte ut. Men det är självklart vad man menar.

    Skulle du verkligen tycka det var okej om en konkurrerande butik till sportstolen.se skulle köpa sökordet “sportstolen.se” och skriva en annons likt detta:
    “Bättre kvalitet, snabbare leverans, tryggare köp, välj nissepissesstolbutik.sdsds istället”

    Är du verkligen helt tillfreds med det?

    Jag skulle i alla fall bli skitförbannad om det hände mig.

    Nu är vi ju faktiskt inne på något som vi kallar för “konkurrens”.
    Jag håller med om att det kan sticka i ögonen hos en verksamhetsägare som ser en annons som visas på brand-terms för hans verksamhet och dessutom påstår sig vara bättre eller billigare. Men till syvende og sidst; om den andra verksamheten nu de facto ÄR bättre och billigare så har han all rätt i världen att kommunicera detta, även via sökningar gjorda på andras varumärken.

    Däremot så kan man ansöka om varumärkesskydd hos Google, vilket gör att man inte får använda det ordet som godkänns som varumärkesskyddat i sin AdWords-annons.
    Här hittar ni “Google AdWords Trademark Complaint Form”

    Personligen tycker jag väl att konkurrens alltid är hälsosam, jag tycker också att man ALDRIG bör ljuga om sina produkter och erbjudanden; har man inte en bättre produkt till ett billigare pris så ska man inte påskina detta i syfte att sno marknadsandelar av konkurrenter via brand search-terms i något SEM-nätverk.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.