Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Konvertering (som vanligt) :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98899
    Qarillion
    Deltagare

    Halloj.

    Jag ligger i funderingar på om det är värt att köra adwords eller ej. Vet att det är en bra kanal att få in besökare men vi konverterar så fantastiskt dåligt på det.

    Det verkar som om vi ger våra kunder mycket information om produkterna men köpen lyser med sin frånvaro.

    Prisjakt, organiskt och direkttrafiken ligger på en konvertering på ungefär 1,7% i september.

    Adwords (CPC) ligger på ungefär 0,5%…

    September
    Prisjakt
    Besökare 6000 st
    Omsättning 200 tkr
    Kostnad 8000 kr

    Adwords
    Besökare 15000
    Omsättning 150 tkr
    Kostnad 20000 kr

    Organisk
    Besökare 9000
    Omsättning 300 tkr
    Kostnad GRATIS! :) (För övrigt första månaden vi får in mer försäljning på organisk trafik än någon av dom andra!)

    Säg att nästan hälften av dessa skulle komma via vår organiska trafik eller via prisjakt så betalar vi mycket pengar för ingenting egentligen.

    Hur hade ni gjort? Jag har pausat adwords för tillfället för att se om jag kan se någon effekt av det. Alla köp som görs via adwords är ju samtidigt en reklam och ev. blir det ett nytt inköp vid senare tillfälle om dom var nöjda med vår service. Hur värdesätter man en kunds köp?! :)

    #152979
    Parvelito
    Deltagare

    Dina Adwordssiffror är inte roliga. CPC på 10kr och över 13% av omsättningen som kostnad.

    Gör du dina Adwordskampanjer själv? I sådana fall kan det vara idé att ta hjälp av proffs när du har den där budgeten. Jag brukar annars förespråka att man kan göra saker bäst själv, men jag har sett resultat från flera butiker som tagit hjälp, och är imponerad. Avsluten har ökat och kostnaderna per omsatt krona ha sjunkit med otroliga siffror. 3-600% mer omsättning per satsad krona är inte ovanligt när människor som har tid att grotta ned sig i siffror och statistik får göra sitt jobb. Just din bransch med rätt höga snittordrar brukar vara mycket tacksamma att jobba med för dem.

    #152981
    fenrik
    Deltagare

    kontakta adrelevance.com

    Kommer göra underverk för dina siffror. Flera här som använder, inte för att dem är billiga och lovar guld och massa besökare. Utan för att dom faktiskt tar betalt för att dem gör ett sjuhelsikes bra jobb.

    #152982
    Qarillion
    Deltagare

    @fenrik 52968 wrote:

    kontakta adrelevance.com

    Kommer göra underverk för dina siffror. Flera här som använder, inte för att dem är billiga och lovar guld och massa besökare. Utan för att dom faktiskt tar betalt för att dem gör ett sjuhelsikes bra jobb.

    Har tyvärr redan gjort det och dom jobbar redan i vår bransch tyvärr så vi fick inte vara kompis med dem ;(

    #152987
    JimiWikman
    Deltagare

    Det låter som att det är något som inte riktigt blir rätt i er Adsense marknadsföring och då är frågan hur utformningen ser ut, vilken copy ni använder och hur det skiljer sig gentemot organiskt/Prisjakt. Vart styr ni besökaren som kommer från Adsense? Är det samma ingång som vid organiskt sök eller skiljer det sig? Jobbar ni med landningssidor för organiskt eller adsense? Hur skiljer det sig om det gör det?

    Min rekommendation skulle vara att sätta upp spårning om ni inte redan har det för att se vart i trafikkjedjan det blir problem och sedan be om hjälp att analysera er adsense strategi. det kan vara så enkelt att ni lovar för mycket i er adsense så besökaren kommer in med fel bild av er genom adsense länken eller att ni styr mot startsidan istället för mot riktade produkt eller landningssidor…

    #153040
    Botl.se
    Deltagare

    Som tidigare har sagt så skulle jag rekommendera att prata med några som kan hjälpa er att utforma adwords, kan ju vara värt ett försök. Speciellt med den budgeten ni har då ni kommer få bra hjälp till skillnad från en mindre aktör.

    Skulle dock inte tipsa någon av alla dem som ständigt är ute och flaggar för hur grymma de är på adsense utan istället ta kontakt med en reklambyrå som arbetar med detta för flertalet kunder. Har själv god erfarenhet av en liten skåne-byrå som heter Quid.

    #153045
    Qarillion
    Deltagare

    Det är en djungel det här med alla SEO företag så jag försöker hålla mig borta och går nästan enbart på rekommendationer idag om vi skall använda någon för SEO oavsett vad det handlar om.

    Det jag känner är att vi ändå ligger bra till organiskt på många viktiga sökord idag så Adwords har blivit mindre och mindre aktuellt och någon gång kommer man ju till punkten där man kanske betalar för Adwords fast man ligger högt i sökorden redan. Jag är riktigt kluven på hur man skall hantera detta då jag ogärna slänger pengarna i sjön så att säga och avtal och dylikt vill jag helst inte gå in i när det gäller sådant här.

    Definitivt inte avtal som löper över år utan jag skulle nog vilja ha någon som börjar om ifrån noll med adwords isåfall och sedan jobbar sig uppåt. Tyvärr tror jag att vi verkar i en bransch där många sitter och letar info och det är inte detta vi vill betala till Google för :)

    #153136
    Gustav
    Deltagare

    Det är extremt sällsynt att organisk trafik är gratis. Normalt brukar man få lägga tid eller pengar på att få bra positioner i Google.
    Men det visar bara att varje bransch är unik och att det därför är så svårt att ge generella råd när det gäller marknadsföring.

    Själv tycker jag att dina siffror ser formidabla ut. Du köper sökmotortrafik till en kostnad av bara 1,33 kr/klick. Dessutom verkar du få en väldigt bra avkastning, eftersom din budget bara motsvarar 13,3 % av omsättningen från annonserna. Om siffrorna bara ser bra ut, eller om de även är det i praktiken, beror naturligtvis på vad du säljer och vad du har för marginaler på dina produkter.

    Den enda siffran som inte ser bra ut, är er konverteringsfrekvens på AdWords. Hade jag varit du, så hade jag tagit bort alla sökord som inte konverterar ordentligt. Jag hade även tagit bort alla sökord som konverterar bra, men som inte är nödvändiga (tex sådant som ni redan rankar etta på i den organiska SERP:en).

    #153285
    nfinland
    Deltagare

    Något är nog på tok med ditt adwords. Inte kör du måhända med broad match för keywords?

    #153712

    @Gustav 53136 wrote:

    Det är extremt sällsynt att organisk trafik är gratis. Normalt brukar man få lägga tid eller pengar på att få bra positioner i Google.
    Men det visar bara att varje bransch är unik och att det därför är så svårt att ge generella råd när det gäller marknadsföring.

    Själv tycker jag att dina siffror ser formidabla ut. Du köper sökmotortrafik till en kostnad av bara 1,33 kr/klick. Dessutom verkar du få en väldigt bra avkastning, eftersom din budget bara motsvarar 13,3 % av omsättningen från annonserna. Om siffrorna bara ser bra ut, eller om de även är det i praktiken, beror naturligtvis på vad du säljer och vad du har för marginaler på dina produkter.

    Den enda siffran som inte ser bra ut, är er konverteringsfrekvens på AdWords. Hade jag varit du, så hade jag tagit bort alla sökord som inte konverterar ordentligt. Jag hade även tagit bort alla sökord som konverterar bra, men som inte är nödvändiga (tex sådant som ni redan rankar etta på i den organiska SERP:en).

    Håller med Gustav här.
    Jag är delägare på en webbyrå och vi sysslar mycket med Adwords åt kunder.
    Grunden i Adwords är ju att man budar på annonsplatsen och ju högre buden /kostnaden är desto bättre koverting.

    Ta bort sökord med dåliga konverteringar och gör en jämförelse i konvertering mellan organisk och ppc.

    Adwords är nästan alltid störst i volym men det betyder inte att de är bäst med konvertering i många fall.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.