Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tillstånd för att sälja egenvårdsprodukter, naturmedel, kosttillskott etc?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98984
    Taddy
    Medlem

    Hej alla kloka! Är ny här, har inte hunnit gå igenom allt ännu (går det?).
    Jobbar inom friskvårdssegmentet (friskvård, massage, hälsoprofilering mm) och har tänkt att även kunna erbjuda mina kunder vissa varor. Har då även tänkt komplettera detta med en webbutik, när jag ändå kommer ha produkterna hemma… :)
    Så frågan är: Kan vem som helst börja sälja egenvårdsprodukter, naturmedel, kosttillskott etc? Eller behövs det någon form av tillstånd, godkännande etc?
    Om jag får svar och inte reagerar så beror det på att jag ska iväg på ett kundmöte om 6 min. :)

    Tack på förhand!
    / Taddy

    #154011
    OskarK
    Deltagare

    Vet att när det gäller kosttillskott så var man tvungen att söka tillstånd eftersom det räknades som livsmedel. Hos mig sökte man det hos kommunen.

    #154012
    Parvelito
    Deltagare

    Man behöver i allmänhet tillstånd från kommunen för att sälja saker man stoppar i munnen.

    När det kommer till sådant som naturmedel etc så är det lite krångligt med den exakta klassningen av varje preparat. Se t.ex. denna länk:
    Vad är ett läkemedel? – Läkemedelsverket / Medical Products Agency

    #154026
    Taddy
    Medlem

    Tack för svar!
    Då är det kommunen som gäller.
    Jag kommer nog inte att tillhanda hålla några “nya” produkter på naturmedelssidan, så det blir nog bara frågan om, från Läkemedelsverkets sida, kända naturmedel.
    Som sagt, tack för svar. Inte alltid glasklart med att fatta vart man ska vända sej…:confused::)
    / Taddy

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.