Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja till Danmark och Finland
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av GregerA. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
18 oktober, 2012 kl. 11:33 #98987Borje DeltagareHej! Någon här som vet vad som gäller om man accepterar och skickar ordrar till Danmark och Finland när det kommer till konsumenträtt och reklamation etc? Tex vid reklamation vem står för returfrakt etc? Ångerrätt etc. MVH 18 oktober, 2012 kl. 11:37 #154013Per Nilsson DeltagareÄr din butik i Sverige så är det svensk lag som gäller. @Borje 54111 wrote: Hej! Någon här som vet vad som gäller om man accepterar och skickar ordrar till Danmark och Finland när det kommer till konsumenträtt och reklamation etc? Tex vid reklamation vem står för returfrakt etc? Ångerrätt etc. MVH 18 oktober, 2012 kl. 12:06 #154014basse1985 DeltagareHur gör man om man vill öppna butik i Danmark (.dk domän). 
 Behöver man registrera firma i Danmark?
 Vad bör man tänka pĂĄ?18 oktober, 2012 kl. 12:50 #154019GregerA Deltagare.dk kan du registrera som svensk. I Norge och Finland krävs dock lokal närvaro. Om du anpassar din butik till en lokal marknad sĂĄ är det i allmänhet det lokala landets lagar som tillämpas pĂĄ konsumentomrĂĄdet. T.ex om du gör en butik pĂĄ finska, med .fi-domärn och typiska finska betalsätt, sĂĄ blir det sannolikt du som fĂĄr stĂĄ för returfrakten – medan om du kör pĂĄ svenska och .se-domän sĂĄ är det ju tydligt för kunden att han handlar i en svensk butik. DĂĄ bör du slippa stĂĄ för returfrakten, t.ex. 18 oktober, 2012 kl. 19:50 #154057jpettersson Deltagare.dk kan du registrera som svensk. I Norge och Finland krävs dock lokal närvaro. Om du anpassar din butik till en lokal marknad sĂĄ är det i allmänhet det lokala landets lagar som tillämpas pĂĄ konsumentomrĂĄdet. T.ex om du gör en butik pĂĄ finska, med .fi-domärn och typiska finska betalsätt, sĂĄ blir det sannolikt du som fĂĄr stĂĄ för returfrakten – medan om du kör pĂĄ svenska och .se-domän sĂĄ är det ju tydligt för kunden att han handlar i en svensk butik. DĂĄ bör du slippa stĂĄ för returfrakten, t.ex. Finns det tydliga regler för detta? Dvs hur funkar det om du har en butik med .com och man kan välja att visa butiken i flera olika sprĂĄk och valutor? Gäller olika regler för samma site om man byter sprĂĄk? //jesper 18 oktober, 2012 kl. 20:04 #154058Richie72 Deltagare@jpettersson 54164 wrote: Finns det tydliga regler för detta? Dvs hur funkar det om du har en butik med .com och man kan välja att visa butiken i flera olika sprĂĄk och valutor? Gäller olika regler för samma site om man byter sprĂĄk? //jesper Jag säljer till hela Norden och har brottats med den här frĂĄgan en del. Min slutsats är exakt samma som Gregers. Om du har en butik pĂĄ finska, riktad mot Finland (med exempelvis finska ad-words, leveransalternativ Finland osv) sĂĄ gäller finsk konsumenträtt. Men jag är ingen jurist. I slutändan sĂĄ tror jag att man mĂĄste anpassa sig till kundernas förväntningar om man ska bli framgĂĄngsrik i ett land. 18 oktober, 2012 kl. 20:24 #154059GregerA DeltagareNej, nĂĄgra tydliga regler finns inte, vad jag vet. Men när nĂĄgonting ligger i en grĂĄzon sĂĄ tolkas det alltid till konsumentens fördel när det kommer till kritan. Säger kunden att han inte förstod att det var ett svenskt företag han handlade av, sĂĄ fĂĄr man nog ha väldigt goda argument för att den uppfattningen inte skall pĂĄverka mĂĄlets utgĂĄng. Det finns ju ett distanshandelsdirektiv inom EU, och i det sĂĄ är utgĂĄngspunkten att man handlar frĂĄn ett annat EU-land, och att det är säljarens lag som gäller. Hade man generellt ansett att säljaren skall följa köparens lag sĂĄ hade den vinklingen ju inte behövts. Att ha siten i olika sprĂĄk och valutor är förmodligen ok. Det jag menade var att en del jobbar ju aktivt mot/pĂĄ vissa marknader och logistiken sköts frĂĄn ett centrallager i EU. Som exempel: ett tyskt företag har svenskt kontor, svensk personal, svensk hemsida, svensk kundtjänst, marknadsföring speciellt riktad till sverige osv … dĂĄ blir det nog svĂĄrt att stĂĄ i domstolen och hävda att det är ett tyskt företag kunden handlat av – och att tysk lag därför skall gälla. Det du tänker göra tycker jag verkar vara svenskt. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				



 
															