Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångest – Köra ehandel eller plugga?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98998
    Php
    Deltagare

    Hej allihopa!

    Jag är en kille på 23 år som drivit ett ehandelsbolag i ca 3 år. Företaget ökade sin omsättning med ca 50% sedan förra året och omsätter ca 1,2 miljoner på år. Årets vinst var ca 0 kr men det är vanligt när man växer och lägger all vinst på att utvidga sortimentet.

    Senaste tiden har konkurrensen blivit hårdare. Jag är rädd att mitt företag kanske går i kornkurs om några år, tex kan det komma in en ny aktör, eller att annonspriserna på google blir för höga.

    Därför funderar jag på att kanske börja plugga igen. Jag har gått ut gymnasiumet och har bra betyg. Det känns som att jag vill ha en säkerhet i livet. Vad händer om mitt företag går i konkurs om tre år, då har jag ingen utbildning, kanske vill ha barn, och är helt ekonomsikt utblottad.

    Redan idag tar företaget mycket tid av mitt liv. Det tär lite på mitt förhållande. Jag jobbar dessutom extra på annat håll för att kunna få in pengar till hyra. Man tänker att snart kommer jag kunna anställa någon, så kanske jag kan resa lite mer osv. Men tänk om jag inte har råd med det. Jag älskar att driva företaget, men det känns som att det är dags att tänka på att man vill ha en säker framtid.

    Ett fundering är att man kanske trappar ner på företaget, dvs lämnar ifrån sig lokalen och börja köra hemma istället. Frågan är då om man kan driva ett e-handelsbolag och plugga 100% samtidigt som att försöka jobba extra.

    En möjlighet är kanske att man skulle kunna sälja företaget…

    Mitt mål är livet är att kunna leva ett lyckligt och roligt liv med min partner, ha en stabil framtid för mig och för barn man kanske kommer få. Och kunna resa lite.

    Hursomhelst går jag runt med en konstant ångest och vet inte riktigt vad jag ska göra. Skulle gärna vilja höra era funderingar kring detta, era erfarenheter och val ni har gjort i livet.

    #154114
    Tomas
    Deltagare
    #154115
    Johan W
    Deltagare

    Har du råd att outsourca packningen?

    Gör bara det jobb du själv måste göra.

    #154116
    danielandersson
    Deltagare

    @Php 54223 wrote:

    Senaste tiden har konkurrensen blivit hårdare. Jag är rädd att mitt företag kanske går i kornkurs om några år, tex kan det komma in en ny aktör, eller att annonspriserna på google blir för höga.

    Eh, den risken finns väl alltid?

    E-handel ökar, så det är inte konstigt att konkurrensen ökar.

    @Php 54223 wrote:

    Vad händer om mitt företag går i konkurs om tre år, då har jag ingen utbildning, kanske vill ha barn, och är helt ekonomsikt utblottad.

    Det låter inte som om driva eget egentligen är något för dig. Att driva eget är en chansning (eller risktagande, beroende på hur man ser det).

    Om du kört ehandel i fyra år, så har du mer kunskaper inom ehandel än de flesta och borde kunna få jobb inom detta relativt enkelt.

    Men om du vill känna trygghet, plugga och ta ett vanligt jobb (varför detta skulle ge mer RIKTIG trygghet vet jag inte, men folk verkar trycka att det känns tryggare).

    @Php 54223 wrote:

    Redan idag tar företaget mycket tid av mitt liv. Det tär lite på mitt förhållande. Jag jobbar dessutom extra på annat håll för att kunna få in pengar till hyra. Man tänker att snart kommer jag kunna anställa någon, så kanske jag kan resa lite mer osv. Men tänk om jag inte har råd med det. Jag älskar att driva företaget, men det känns som att det är dags att tänka på att man vill ha en säker framtid.

    Att förstöra ett förhållande är aldrig bra. Kanske kan involvera partnern istället, så att ni båda spenderar tid med detta (tillsammans)?

    @Php 54223 wrote:

    Hursomhelst går jag runt med en konstant ångest och vet inte riktigt vad jag ska göra. Skulle gärna vilja höra era funderingar kring detta, era erfarenheter och val ni har gjort i livet.

    Att gå runt med konstant ångest låter väldigt konstigt om du älskar att driva eget.

    Varför tror du att ett vanligt kneg ger bättre säkerhet? Företag varslar till höger och vänster nu för tiden. Om det kan gå dåligt för ditt företag, varför kan det inte gå dåligt för dem?

    #154139
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    För det första, glöm Timothy Ferriss och hans 4 timmars arbetsvecka. Gav mig skit och inget att läsa eller jo den tog viktiga timmar från mitt liv:o

    Faktiskt en av dom sämre böckerna jag läst om hur du ska lyckas balansera livet med få timmar. Väldigt få som inte arbetar röven av sig i många, många år lyckas arbeta under normal arbetstid, Thats it!

    Läs Robert T Kiyosaki och hans “Rich Dad Poor Dad”. Ger inte denna dig lyft under dina vingar så lägg ner.

    Sen efter denna läser du Tores bok ” Sagor från verkligheten”. Ger inte denna bok dig rädsla så kör vidare.

    Är du inte villig att “offra” fru, barn, familj, hem, alla pengar du äger osv. Då ska du inte heller bli företagare:o

    Låter detta hårt? Ja livet som egen företagare är hårt tyvärr (du kommer få arbeta röven av dig för brödsmulor).

    Min far brukar säga till “Jag är med i visgpd klubben”. Jag frågade efter flera år till slut vad han menade och då är visgpd klubben = Vi idioter som gick på det:)

    Skulle jag vara du så sälj hemsidan, du verkar vilja ha det gott med familj, barn osv. Skit då i att vara företagare, innan du hinner blinka är ungarna 3-4-5 år och skiljsmässo papperna ligger på köksbordet där frugan säger “skriv på eller arbeta mindre och umgås med din familj”:o……

    @Php 54223 wrote:

    Hej allihopa!

    Jag är en kille på 23 år som drivit ett ehandelsbolag i ca 3 år. Företaget ökade sin omsättning med ca 50% sedan förra året och omsätter ca 1,2 miljoner på år. Årets vinst var ca 0 kr men det är vanligt när man växer och lägger all vinst på att utvidga sortimentet.

    Senaste tiden har konkurrensen blivit hårdare. Jag är rädd att mitt företag kanske går i kornkurs om några år, tex kan det komma in en ny aktör, eller att annonspriserna på google blir för höga.

    Därför funderar jag på att kanske börja plugga igen. Jag har gått ut gymnasiumet och har bra betyg. Det känns som att jag vill ha en säkerhet i livet. Vad händer om mitt företag går i konkurs om tre år, då har jag ingen utbildning, kanske vill ha barn, och är helt ekonomsikt utblottad.

    Redan idag tar företaget mycket tid av mitt liv. Det tär lite på mitt förhållande. Jag jobbar dessutom extra på annat håll för att kunna få in pengar till hyra. Man tänker att snart kommer jag kunna anställa någon, så kanske jag kan resa lite mer osv. Men tänk om jag inte har råd med det. Jag älskar att driva företaget, men det känns som att det är dags att tänka på att man vill ha en säker framtid.

    Ett fundering är att man kanske trappar ner på företaget, dvs lämnar ifrån sig lokalen och börja köra hemma istället. Frågan är då om man kan driva ett e-handelsbolag och plugga 100% samtidigt som att försöka jobba extra.

    En möjlighet är kanske att man skulle kunna sälja företaget…

    Mitt mål är livet är att kunna leva ett lyckligt och roligt liv med min partner, ha en stabil framtid för mig och för barn man kanske kommer få. Och kunna resa lite.

    Hursomhelst går jag runt med en konstant ångest och vet inte riktigt vad jag ska göra. Skulle gärna vilja höra era funderingar kring detta, era erfarenheter och val ni har gjort i livet.

    #154154
    PalMik
    Deltagare

    Gå en enkel utbildning samtidigt som du driver din e-handel, typ civilekonom fristående kurser. Lägger du 3-4 år på det samtidigt som du driver din e-handel så kommer väldigt många vilja anställa dig efter 4 år även om din e-handel inte gått så bra.

    När du driver e-handel lär du dig så många saker som alla företag behöver, så det är i sig en bra utbildning och svenskar är inte längre lika (företagare är antingen = folk som inte kunde få nåt jobb eller giriga kapitalistiska tjuvar) utan ses av de flesta som något positivt.

    #154161
    MemKaw
    Deltagare

    Lite farlig tänk du har där..

    för det första är det inte bra om ditt bolag är bara bunden till adwords när det gäller trafik.

    Ibland har man sådana tankar som du men om du tänker efter så är det inte heller säkert med ett jobb. Vem har sagt att du kan få sparken från ditt jobb om något år.

    Du ska göra vad du tycker känns bra o roligt. För alla är det inte kul med eget, vissa klarar ej av det.

    En annan bra bok att läsa är “Få det gjort” av David Allen.

    Jag vet de som jobbar ihjäl sig i en anställning också, det är inte bara företagare som gör det.

    @Php 54223 wrote:

    Hej allihopa!

    Jag är en kille på 23 år som drivit ett ehandelsbolag i ca 3 år. Företaget ökade sin omsättning med ca 50% sedan förra året och omsätter ca 1,2 miljoner på år. Årets vinst var ca 0 kr men det är vanligt när man växer och lägger all vinst på att utvidga sortimentet.

    Senaste tiden har konkurrensen blivit hårdare. Jag är rädd att mitt företag kanske går i kornkurs om några år, tex kan det komma in en ny aktör, eller att annonspriserna på google blir för höga.

    Därför funderar jag på att kanske börja plugga igen. Jag har gått ut gymnasiumet och har bra betyg. Det känns som att jag vill ha en säkerhet i livet. Vad händer om mitt företag går i konkurs om tre år, då har jag ingen utbildning, kanske vill ha barn, och är helt ekonomsikt utblottad.

    Redan idag tar företaget mycket tid av mitt liv. Det tär lite på mitt förhållande. Jag jobbar dessutom extra på annat håll för att kunna få in pengar till hyra. Man tänker att snart kommer jag kunna anställa någon, så kanske jag kan resa lite mer osv. Men tänk om jag inte har råd med det. Jag älskar att driva företaget, men det känns som att det är dags att tänka på att man vill ha en säker framtid.

    Ett fundering är att man kanske trappar ner på företaget, dvs lämnar ifrån sig lokalen och börja köra hemma istället. Frågan är då om man kan driva ett e-handelsbolag och plugga 100% samtidigt som att försöka jobba extra.

    En möjlighet är kanske att man skulle kunna sälja företaget…

    Mitt mål är livet är att kunna leva ett lyckligt och roligt liv med min partner, ha en stabil framtid för mig och för barn man kanske kommer få. Och kunna resa lite.

    Hursomhelst går jag runt med en konstant ångest och vet inte riktigt vad jag ska göra. Skulle gärna vilja höra era funderingar kring detta, era erfarenheter och val ni har gjort i livet.

    #154163
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Finns säkert många som arbetar mycket som inte är företagare, men sen har dom oxå noll ansvar jämfört med en som äger ett företag.

    Det är en sådan enorm trygghet att vara anställd och alla som säger annat får läsa på lite mer eller testa “vårt trygga system” när man är företagare.

    @MemKaw 54280 wrote:

    Jag vet de som jobbar ihjäl sig i en anställning också, det är inte bara företagare som gör det.

    #154169
    Tigern
    Deltagare
    #154170
    Dan
    Deltagare

    Jadu, knivig sits. Har själv varit i samma flera gånger. Ofta valt den säkra vägen att göra båda saker samtiigt. Ha kakan men äta den ändå. Det finns inget rätt eller fel, men efter 3 misslyckade utbildningar och flera företag/ideer som var ganska mediokra (men lärorika) sa jag en dag till mig själv att nu räcker det.

    Jag insåg att min kunskap i det jag gjorde redan var långt bortom alla utbildningar man kan läsa och just det inlåsta och konventionella lärosystemet funkade inte för mig, jag blev uttråkad efter 10 minuter in i en utbildning (civing, ekonomi, juridik retail management och flera andra som jag provsmakade.)

    För mig handlar allt om att få en kick av det jag skapar. Ingen känsla på universitetet (som saknade alkohol) gav den kicken jag kände när jag med mina egna bara händer och inget annat skapade något från grunden. Jag har aldrig ångrat den dagen då jag bestämde att jag skulle sluta gå till föreläsningarna, men den dagen förändrades allt i mitt företagande.

    Jag blev fokuserade, skapade tio gånger mer, blev mer kreativ och byggde företag på riktigt. Jag försakade dock allt du är rädd för att försaka, mitt mål är och var bara ett. Att bli bäst, att vinna, att slå alla andra. Många av mina vänner gör likadant och vi blir på ett sätt fusionerade med våra företag som en mutant. Det finns inget privat och jobb, det finns inget umgänge eller jobb. Detta är nackdelen och något jag oftar väger mot kicken och känslan som det ger. Nästan varje dag tänker jag på om det jag gör är värt det och tro mig, ofta kommer jag fram till att det inte är det. Men när jag vaknar nästa morgon så är det igen bara en sak som driver mig framåt, att vinna, att lyckas men jag är också beredd att ge upp allt annat för det målet.

    I ditt fall tror jag säkert du kan kombinera båda delar, leva på csn (gjorde det i fem år) och jobba hårt, men vad som är bäst för dig kan ingen annan än du veta. Om du inte testat plugga, testa? Det kan också vara det bästa valet du gjort, men som flera andra sagt, effektivisera och minimera skitjobbet först så kommer dina interna konflikter bli mindre när det krävs mycket jobb på båda fronter.

    Avslutningsvis en dikt jag hittade idag när jag återigen var utmattad och redo att ge upp

    “If you’re going to try, go all the way. Otherwise, don’t even start. This could mean losing girlfriends, wives, relatives and maybe even your mind. It could mean not eating for three or four days. It could mean freezing on a park bench. It could mean jail. It could mean derision. It could mean mockery–isolation. Isolation is the gift. All the others are a test of your endurance, of how much you really want to do it. And, you’ll do it, despite rejection and the worst odds. And it will be better than anything else you can imagine. If you’re going to try, go all the way. There is no other feeling like that. You will be alone with the gods, and the nights will flame with fire. You will ride life straight to perfect laughter. It’s the only good fight there is.”
    ― Charles Bukowski, Factotum

    Ps. Jag lyckades skrapa ihop en examen tack vare 9 års studier så jag har både kakan och äter den (på något sätt iaf) så det går om man vill och många andra här är exempel på det. Ds

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.