Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar E-handelsplattform för befintlig fysisk butik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99101
    Jonkejober
    Deltagare

    Hej,

    Driver idag en fysisk butik med skulle gärna vilja komplettera detta med en e-handel. Till en början med en del av sortimentet och för att kunna visa lokalborna vårt sortiment. Men för att sedan kunna växla upp om det visar sig att det går bra.

    Jag har tidigare tittat på Prestashop och tycker det verkar vara ett bra system men har insett att min tid tyvärr inte räcker till för att koda och konfigurera detta då jag samtidigt måste sköta den dagliga driften i butiken.

    Jag har därför börjat titta på olika betalalternativ och insett att jag troligen måste betala den där månadsavgifter jag är allergisk emot men som jag insett att jag får betala för att någon annan gör utveckling åt mig.

    Nu till mitt dilemma. I den fysiska butiken har vi idag inget lagersaldo och inte heller några automatbeställningar, detta sköts manuellt. Affärssystemet är tyvärr inget stort och välkänt system förutom i vår bransch och därmed saknas även färdiga kopplingar till webshopar. Som ekonomiprogram använder vi oss delvis av affärssystemet (för kundreskontra) men även av Visma Administration 200 för leverantörsreskontra och bokföring.

    Hur råder ni mig att jag ska gå tillväga för att smidigast komma igång med e-handel i liten skala? Vad är rimligt att anta att eventuella startkostnader ligger på för kopplingar till affärssystemet, templatebygge och eventuell månadskostnad?

    Skickat via Mobilen

    #155080
    c4media
    Deltagare

    Kul att ni funderar på E-handel, ett jätte bra komplement för dig med fysisk butik. Vi jobbar en del med specters affärssystem som vi anser riktigt bra för näthandel och fysisk handel. Dom har precis allt du beskriver och lite till, och den stora fördelen för dig med fysisk butik är att du kan se dagskassan i din mobil när du har semester.
    Dom kan kännas lite dyrare än många andra affärssystem på nätet. Men i min värld är specter bland dom bästa på marknaden.

    Helt klart värt en titt.

    PS, försök skrota så många klienbaserade system som möjligt och kom upp till molnet. :rolleyes:

    @Jonkejober 55290 wrote:

    Hej,

    Driver idag en fysisk butik med skulle gärna vilja komplettera detta med en e-handel. Till en början med en del av sortimentet och för att kunna visa lokalborna vårt sortiment. Men för att sedan kunna växla upp om det visar sig att det går bra.

    Jag har tidigare tittat på Prestashop och tycker det verkar vara ett bra system men har insett att min tid tyvärr inte räcker till för att koda och konfigurera detta då jag samtidigt måste sköta den dagliga driften i butiken.

    Jag har därför börjat titta på olika betalalternativ och insett att jag troligen måste betala den där månadsavgifter jag är allergisk emot men som jag insett att jag får betala för att någon annan gör utveckling åt mig.

    Nu till mitt dilemma. I den fysiska butiken har vi idag inget lagersaldo och inte heller några automatbeställningar, detta sköts manuellt. Affärssystemet är tyvärr inget stort och välkänt system förutom i vår bransch och därmed saknas även färdiga kopplingar till webshopar. Som ekonomiprogram använder vi oss delvis av affärssystemet (för kundreskontra) men även av Visma Administration 200 för leverantörsreskontra och bokföring.

    Hur råder ni mig att jag ska gå tillväga för att smidigast komma igång med e-handel i liten skala? Vad är rimligt att anta att eventuella startkostnader ligger på för kopplingar till affärssystemet, templatebygge och eventuell månadskostnad?

    Skickat via Mobilen

    #155084
    Hensh
    Deltagare

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Däremot blir jag lite nyfiken på vad du säljer i din butik.

    #155086
    Jonkejober
    Deltagare

    Tack för era svar.

    c4media:
    Att bara byta affärssystem rakt av är ju tyvärr inte någon piece of cake det heller. Vi har idag ett affärssystem/butiksdata som vi använt i 15 år. Personalen är invanda med det och vi har all artikeldata i det. Att konvertera från det befintliga till Specter misstänker jag blir en ganska dyr lösning?

    Vi har iofs även tittat på Visma CS vilka jag vet att flera andra liknande butiker kör med. Har även varit i kontakt med Askås – de var de enda jag kunde hitta med koppling till Visma CS.

    För egen del känns det som att jag tänker för stort, jag vill ha automatbeställningar, lagersaldo (vill inte att kunden ska beställa nåt som inte finns i lager), en snygg hemsida, koppling till ekonomisystem, till Unifaun, osv osv. Detta gör att jag helt enkelt inte vet var jag ska börja. Vi har ingen jättestor budget för detta projekt men jag hade tänkte försöka avvara 20-30k för att komma igång.

    Jag skulle dock vilja veta hur ni ser på det, går det att komma igång utan att ha lagersaldo t.ex.?

    Jag gillar t.ex. Länna Sports butik och vet ju att de även driver fysisk butik. Något liknande detta skulle jag i ett slutskede vilja ha. Har sett att Christoffer finns här på forumet också så vore kul att höra hur de löst saker och ting?

    Hensh: Vi säljer allt från skruv till kastruller :-)

    #155090
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag skulle vilja säga, starta med en butik som inte är ihopkopplad med din fysiska butik så länge. Den försäljning en butik på webben brukar ha i början är inte större än att du manuellt kan justera lagersaldon efter vad du säljer i den fysiska butiken, eller att du har ett fejkat lagersaldo så att produkter inte tar slut. Krångla inte till det, utan börja litet och enkelt

    #155091
    Jonkejober
    Deltagare

    Menar du att ifall jag säljer slut på något i den fysiska butiken som även finns i webshoppen, ändra lagersaldo till slutsålt? Min tanke var att lägga upp kampanjprodukterna för julen på nätet vilket rör sig om ca 200 produkter. Kanske får tänka om och börja mindre om jag ska klara av att manuellt sköta lagersaldot så ifall. Annars tror faktiskt inte jag har någon möjlighet att klara av det för den fysiska butiken omsätter faktiskt en del – speciellt nu under juletid så är det många som vill köpa stekpannor och kastruller :-)

    Men du som ser det från andra sidan, går det att säga mellan tummen och pekfingret vad det kostar att bygga en ny koppling till ett affärssystem med lagersaldo och t.ex. prisändringar? Är det 10k vi pratar om eller 100k?

    Jag krånglar nog till det för mycket ja, vill ha en Tretti.se redan från start :P haha

    #155093
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Japp, säljer det slut i fysiska butiken ändra till slutsålt. du behöver inte ha lagersaldo exakt på summan utan bara finns eller ej.

    Nej, det går inte att säga mellan tummen och pekfingret för det beror alldeles på hur affärsystemet är uppbyggt och hur butiken är byggd. Finns ens ett API i affärsystemet för att koppla ihop det med andra system? En del har inte ens det och då är det omöjligt. Räkna dock med att det är mer än 10 K. En normal programmerare ligger på 900 kr / timme och en koppling gör du inte på 10 timmar, knappast på 40 heller…

    #155120
    c4media
    Deltagare

    @Kodmyran 55304 wrote:

    Jag skulle vilja säga, starta med en butik som inte är ihopkopplad med din fysiska butik så länge. Den försäljning en butik på webben brukar ha i början är inte större än att du manuellt kan justera lagersaldon efter vad du säljer i den fysiska butiken, eller att du har ett fejkat lagersaldo så att produkter inte tar slut. Krångla inte till det, utan börja litet och enkelt

    Men, om hon behöver ett nytt kassasystem och vill starta en ehandel, vore det inte smart att investera i ett system som har förutsättningar för detta då?
    Att koppla ihop en webshop och ett affärssystem är ju inte större pengar. Man slipper då dubbelarbete, arga kunder om “fejk lagret” tagit slut? Om man säljer kläder eller liknande så köper man ju in sitt lager på säsong och det kan då vara svårt att få tag i artiklarna om det tar slut. Då är det ju väldigt illa att behöva ringa kunden och säga att det är slut?

    Förstår din tanke, det kanske det funkar om man ska starta i källaren. Ska man ha koll på lager/inköp så är det viktigt att ha det kopplat.

    #155126
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @c4media 55336 wrote:

    Men, om hon behöver ett nytt kassa system och vill starta en ehandel, vore det inte smart att investera i ett system som har förutsättningar för detta då?
    Att koppla ihop en webshop och ett affärssystem är ju inte större pengar. Man slipper då dubbelarbete, arga kunder om “fejk lagret” tagit slut? Om man säljer kläder eller liknande så köper man ju in sitt lager på säsong och det kan då vara svårt att få tag i artiklarna om det tar slut. Då är det ju väldigt illa att behöva ringa kunden och säga att det är slut?

    Förstår din tanke, det kanske det funkar om man ska starta i källaren. Ska man ha koll på lager/inköp så är det viktigt att ha det kopplat.

    Vart ser du att hon behöver ett nytt kassasystem??? Jag utläser från hennes post att hon inte vill byta affärssystem och har ett kassasystem hon är nöjd med som är väl inarbetat i verksamheten. Jag ser också att hon vill göra en liten satsning för att visa sitt sortiment och OM det går bra börja investera mer. Budgeten låg väl på 10-20 k? Därför råder jag att börja i liten skala. Är tanken att byta kassasystem och affärsystem är saken en annan Om jag missförstått får trådskaparen gärna skriva det så blir mitt råd kanske ett annat.

    Däremot att säga att affärsystemkopplingar inte är dyra är att ljuga tycker jag. De kan vara superdyrt beroende på vilka plattformar det gäller. Visst kan du köra en specter koppling mot de flesta plattformaroch då är det billigt, men om man nu vill köra andra affärsystem än de där kopplingar finns så Jo då kan det bli dyrt med lite otur.

    #155127
    Magento
    Deltagare

    Det underlättar ju också om man har kunskap om affärssystemen man ska göra kopplingar till (även om mycket dokumentation finns). Det är ju inte heller bara att sätta sig ned och koda.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.