Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel "Svart dag för frihandeln"

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99172
    MonsterM
    Deltagare

    Dagens industri har haft en debattartikel gällande nya strafftullar som EU inför mot porslins- och keramikvaror.

    Personligen tycker jag detta tilltag är helt uppåt väggarna, för som de antyder i artikeln, vad blir nästa strafftull? Och vad är det som hindrar Kina från att höja priser på andra produkter istället för att “straffa” tillbaka.

    Vad tycker ni om strafftullar?

    #155770
    Parvelito
    Deltagare

    Tullar är ett väldigt effektivt sätt att föda kriminalitet, och ett extremt ineffektivt sätt att skydda inhemsk industri.

    Om EU verkligen ville stötta sin industri i konkurrensen mot Kina borde man jobba mera på att förse den med billig energi, bra infrastruktur, välutbildad personal till rätt pris och ett enkelt regelverk.

    #155924
    mephisto73
    Deltagare

    Säger inte att du har fel, men jag skulle gärna se lite underlag för de ganska svepande påståendena nedan.

    Tullar är ett väldigt effektivt sätt att föda kriminalitet, och ett extremt ineffektivt sätt att skydda inhemsk industri.

    Enligt min åsikt så kan tullar ha en verklig funktion för att i viss mån skydda inhemsk produktion som man av olika skäl inte vill tappa. Sen må det vara suboptimering i vissa fall, men så länge transport och frakt inte uppbär sina verkliga kostnader (ur miljö- och resurshänseende) så kan tullar (hade kunnat) förhala ett race to the bottom.

    Tyvärr så passar det politiker och marknad ganska bra att den skitiga produktionen förläggs någon annanstans, där löner och arbetsrätt ligger på nivåer vi hade för 100 år sedan.

    #155927
    Parvelito
    Deltagare

    @mephisto73 56270 wrote:

    Säger inte att du har fel, men jag skulle gärna se lite underlag för de ganska svepande påståendena nedan.

    Det är helt min egen bedömning av läget.

    Så fort någonting blir tillräckligt lönsamt att smuggla, så görs det, i stort och i smått. Det gäller allt från friska pensionärstanter som köper en flaska likör mer på ålandsbåten än de får föra in, till stora svenska exportföretag som glatt smugglar krigsmateriel till länder de inte får sälja till. Där emellan finns allt från det faktum att en stor andel av de cigaretter som säljs i Sverige är insmugglade, till den omfattande verksamheten av att langa alkohol införd från Tyskland. Sverige skiljer sig inte så mycket från t.ex. norrmännen som glatt smugglar in produkter från bl.a. Sverige.

    Nu blir det med ens väldigt lönsamt att lite slarvigt tulldeklarera en container med keramik som glasprodukter istället. Tullen gör inte så många kontroller, och straffet för att försöka smita undan att betala en årslön i tullavgifter är lite dagsböter i normalfallet.

    Man kan ha en massa åsikter om miljö, arbetsrätt och demokrati. Det skall man ha, det är vår förbannade plikt som fria människor i ett fritt land. Men att införa skyddstullar för inte Kina en millimeter närmare vårt sätt att tänka. Det enda det skapar är smuggelbrottslingar och några porslinsfabriker som får ytterligare en nådatid på några år då de inte behöver effektivisera sig eller öka produktiviteten, sedan är Kina billigare i alla fall, trots skyddstullarna.

    #155936
    mephisto73
    Deltagare

    Det är inte bara effektiviseringar det handlar om utan skillnader i löner, skatter, arbetsmiljölagar och miljölagar. Det går inte att konkurrera med länder som på alla punkter har en lägre standard om inte det sker en harmonisering av förutsättningarna (i.e. vi sänker eller de höjer).

    #155951
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nej du har helt rätt. Men varför skulle det hjälpa att införa tull för detta?

    @mephisto73 56283 wrote:

    Det är inte bara effektiviseringar det handlar om utan skillnader i löner, skatter, arbetsmiljölagar och miljölagar. Det går inte att konkurrera med länder som på alla punkter har en lägre standard om inte det sker en harmonisering av förutsättningarna (i.e. vi sänker eller de höjer).

    #156007
    mephisto73
    Deltagare

    Tull är som vilken skatt/avgift som helst och kan användas för att stimulera ett önskat betende.

    Sen att handelstullar är förenade med en rad följdproblem ska inte förnekas, men jag ställde mig lite frågande till in blanco påståendet att införande av tullar leder till brottslighet samt inte är till någon nytta.

    Alla lagar leder till brottslighet, så det resonemanget kändes inte helt 100.

    #156015

    Det som kommer hända nu är att kineserna kommer transportera keramiken till Turkiet eller annat land som tillverkar keramik / porslin och paketera om det med hjälp av bulvaner.

    EU kommer bli glada för importen från Kina sjunker, Kina kommer vara glada för exporten kör på nästan som vanligt medan konsumenterna får betala med dyrare priser.

    Sen när det gäller Kina och alla andra låglöne länder så har det visat sig att handel är det bästa sättet att främja utveckling.
    Förr i tiden var det Japan, Sydkorea, Indien & Taiwan och nu är det Kina, men Kina börjar redan smått bli för dyrt för många bolag tack vare att fler och fler kineser tar sig ur misären och vågar ställa krav på bättre löner och villkor.

    Tror aldrig det kommer funka med skyddstullar, aldrig någonsin.
    Företag kommer alltid hitta ett land där det är billigare och ta sig dit.
    Sätter man skyddstullar mot Kina, kommer de bara flytta till Burma och får Burma skyddstullar kommer de i värsta fall ta sig till Nordkorea…hehe

    #156017
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja det är exakt så här det kommer bli, så jag förstår liksom inte hur detta skulle bli bättre:o.

    @Societic Hair Sweden 56364 wrote:

    Det som kommer hända nu är att kineserna kommer transportera keramiken till Turkiet eller annat land som tillverkar keramik / porslin och paketera om det med hjälp av bulvaner.

    EU kommer bli glada för importen från Kina sjunker, Kina kommer vara glada för exporten kör på nästan som vanligt medan konsumenterna får betala med dyrare priser.

    #156019
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag ser verkligen inte hur tullen skulle lösa ett problem, jag anser att det är skrämmande att man går in och punktmarkerar vissa varor för att man ska stimulera försäljning på hemma fronten. Snart är man på samma nivå som Kina eller andra piss länder som inte tillåter människan att tycka vad den vill utan att riskera bli torterad eller annat skit.

    Ingen vill såklart stötta dessa skitländer, men så länge ingen vill betala så blundar man hellre, och det finns inget tullen gör som kommer förändra detta mer än faktiskt få mer brottslighet i just detta fallet kan jag tycka.

    @mephisto73 56356 wrote:

    Tull är som vilken skatt/avgift som helst och kan användas för att stimulera ett önskat betende.

    Sen att handelstullar är förenade med en rad följdproblem ska inte förnekas, men jag ställde mig lite frågande till in blanco påståendet att införande av tullar leder till brottslighet samt inte är till någon nytta.

    Alla lagar leder till brottslighet, så det resonemanget kändes inte helt 100.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.