Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Extra förrågningar kring ehandel inom EU(?)
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
bloggus.
-
FörfattareInlägg
-
3 december, 2012 kl. 17:52 #99266
Shent
DeltagareHej,
Den 25:e November så beställde jag produkter från en Tysk webbutik.
Efter en vecka så tyckte jag det verkade lite konstigt att sakerna inte hade kommit då varorna fanns i lager och betalningen gått igenom.
Efter lite letande så hade jag fått ett mail med följande krav från webbutiken:#####
Hello,
You purchase without tax.
We need:
1. Copy of ID card holders of the company
2. Copy of business registration
3. Copy of official confirmation NIP (Tax ID)
#####Lite märkligt för jag har angett mitt VAT-id och det är validerat och ok.
Tyvärr så kan jag inte skicka företagsregistrering eller NIP ( vad det nu är? ) förrän i slutet av veckan och jag behöver varorna denna vecka. Blir alltså tvungen att handla i Sverige och ber dom att göra avbryta ordern.
Dom vägrar!Vad ska jag göra? Jag vill inte sitta med ett extra lager produkter och varför godkänner dom inte mitt VAT-id? Fler som råkat ut för liknande?
Tacksam för ett snabbt svar.
//Kent
3 december, 2012 kl. 18:02 #156568Parvelito
DeltagareDet har fuskats en hel del med att skicka momsfritt mellan företag inom EU. Människor som inte alls har företag har beställt saker, uppgett ett momsnummer, och på så sätt kunnat handla momsfritt. Inte sällan handlar det om diverse svartförsäljning på andra sidan gränsen sedan.
Tyvärr fungerar det som så att det är den som skickat som vackert får betala in momsen om momsnumret de skickat till inte är korrekt, eller om någon bara angett ett nummer som de inte representerar. Den tyska motsvarigheten till Skatteverket, Finanzamt, har blivit rätt hårda på det där. Det får företagen att kontrollera lite mer noggrant.
Vad de vill ha är kopia på ditt ID-kort, kopia på registreringsbeviset samt kopia på att Skatteverket har momsregistrerat dig.
3 december, 2012 kl. 18:32 #156569Shent
DeltagareTack för ett snabbt svar Parvelito
Visst kan jag förstå att det fuskas men jag har skickat in bild på mitt körkort samt även länken för VAT verifiering.
Eftersom jag har enskild firma så kan man direkt se vem som är ägare och VIES kan verifiera momsregistreringsnumret.
Således så bör det räcka? Men icke då…Vilket som helst så stör det mig att jag inte får upphäva köpet.
3 december, 2012 kl. 18:41 #156570Parvelito
DeltagareTesta att ringa dem, vara artig och närmast överdrivet trevlig, samt förklara ditt problem sakligt. Kan du tyska så brukar det vara en stor fördel, även om det bara är ringrostig skoltyska. De kan troligen ingenting om hur svenska enskilda firmor fungerar eller liknande (precis som vi har dålig koll på skillnaden mellan ett GmbH och ett AG), så lite förklarande kan kanske hjälpa upp situationen.
4 december, 2012 kl. 09:46 #156595VATadviser
DeltagareHej,
Det är som Parvelito säger att det har fuskats en hel del med det här. Men du har gjort rätt och det som de begär är något de inte skall begära. Det finns inga krav på det. Om de har fått ditt VAT nr (vilket du skickat) så skall de kontrollera att det är giltligt. Det gör de i VIES registret. Om de då tar en kopia på sin kontroll så är den detaljen klar för dem.
Nästa steg är att de skall kontrollera så att varan lämnar landet. Här är det oftast problemen börja. Om det är du som betalar frakten och anlitar fraktbolag för att hämta upp varan så kan din leverantör konstra då de inte har koll på om varan lämnat landet. Men om du köper varan inklusive frakt så kan din leverantör bevisa att de både har fått varan ut ur landet samt att de har levererat den till det företag som faktiskt har det gilgtlika momsnummer som har uppgets.
Alltså momsnummer som kontrollerats + kontroll över frakten = faktura utan moms. Det är vad som gäller i Tyskland.
Mvh
4 december, 2012 kl. 09:49 #156596VATadviser
DeltagareTänkte på en annan sak. Om du inte skickar det de vill ha kommer de att leverera till dig då?
Om du inte skickar den informationen som de vill ha så bör väl köpet hävas automatiskt?
Mvh
4 december, 2012 kl. 17:14 #156623JohanK
Deltagare@VATadviser 57019 wrote:
Tänkte på en annan sak. Om du inte skickar det de vill ha kommer de att leverera till dig då?
Om du inte skickar den informationen som de vill ha så bör väl köpet hävas automatiskt?
Mvh
Han har ju redan betalat, det är där skon klämmer
Har du betalat med kort kan du ju ringa din bank så de avbryter transaktionen.
4 december, 2012 kl. 17:58 #156624bloggus
DeltagareJag förstår inte vad problemet är?
Har du ett företag registrerat, enskild firma i det fallet, så är det bar atat gå in på första bästa kontor för Skatteverket och hämta ut en ny kopia på Registreringsbeviset. Det tar ju nästan ingen tid. Skanna in papper och skicka. Du kan ha allt klart på några timmar. Det tillsammans med ID-kort är det var man oftast kräver i Tyskland.
Har man AB, så brukar man också skicka in Registretringsbeviset från Bolagsverket.
Dessutom har de flesta distributörer i Tyskland detta i sina villkor. När det kommer till vanliga webbutiker som också säljer till konsumenter, så är de inte lika hårda enligt min erfarenhet. I det fallet har jag alddrig behövt skicka in något, men jag har kanske haft tur …
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.