Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten för de stora

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99553
    Nyhandlare
    Deltagare

    Hej!
    Håller på att starta upp en verksamhet och fick svaret av Posten att om det inte gällde paket för över 100 000 per år så var det inte intressant, och ordinarie prislista som gällde.

    Känns inte seriöst att strunta i de små, och sedan när det går bra är dom säkert genast intresserade.

    Har som anställd haft mycket kontakt med postens kundtjänst under många år och det är som att stånga sig blodig. Dom kan inte göra fel, tror dom.

    Även om ett paket varit solklart borta på vift är det till 99% alltid först avslag och efter en massa kontakter så ger dom oftast med sig.

    Men det är långt billigare att bara strunta i reklamationen och ägna sig åt annat.
    Fast samtidigt rätt ska vara rätt.
    Men det är oerhört frustrerande.

    Och detta var ändå på ett ganska stort företag jag arbetade på.

    Tror posten biter sig själv i svansen på sikt och tror att konkurrenterna som börjat bygga ut sina nätverka av utlämningsställe kommer att ta många andelar.

    Och just det, posten skyllde på att dom inte fick lämna rabatt till kunder med frakter under 100 000kr/år för att konkurrensverket krävde detta, fast det väljer jag att inte tro på.

    Nu står det troligen mellan dhl/privpak men det är synd för man är uppväxt med posten, och genast har ens bild av dom förändrats.

    Vad har ni för erfarenheter?
    Drar dom pennor eller är det sant, för många små verkar använda posten konstigt nog.

    #158969
    BjornAndersson
    Deltagare

    jag personligen skulle nästan bli förvånad om Posten gav rabatt till alla små e-handlare…
    Har du funderat på exempelvis Lessmore? Där har du iallafall en liten rabatt om du nu prompt måste använda Posten

    #158977
    DavidWigg
    Deltagare

    Vad är det du ska sälja? Vad ska du skicka i paketen? Om det inte är så stora saker eller kapitalvaror så kanske Postens varubrev fungerar? Det är ett prisvärt alternativ tycker jag.

    Jag använder varubrev på mindre paket och Schenker på större. Den sistnämnda kör inte prislistan beräknat på volym som Posten och DHL gör.

    Posten har jag ingen rabatt hos, men Schenker har jag avtal genom Företagarna.

    #158980
    Salon Classique
    Deltagare

    Posten Varubrev är helt klart ett prisvärt alternativ om det är leveranser upp till 1000 g. Posten varubrev har funkat urbra för mig, nu har dom dessutom sänkt priset eftersom de tagit bort skrymmandeavgiften. Mina Varubrev är oftast skrymmande så även om avgiften höjts ett par kr så blir det totalt sett mycket billigare nu. Sen har jag ett medlemskap i något som heter Pluskontot och det ger bra fraktavtal med DHL. Medlemskapet kostar ca 1000:- till Pluskontot men det sparar in sig på de billiga avtalen de förhandlar fram. Klart rekommenderat.

    Lycka Till
    Susanne Magnusson Salon Classique

    #158995
    Freddesix
    Deltagare

    @DavidWigg 59717 wrote:

    Posten har jag ingen rabatt hos, men Schenker har jag avtal genom Företagarna.

    Hur fördelaktigt är detta avtal? Jag har jagat avtal med Schenker men biter mig alltid i svansen på deras krav med minst 5 kollin per upphämtning. Helt klart något vi klarar de flesta av årets dagar men sen kommer det ett vakuum, som till exempel efter jul, där vi ledigt skulle åka på 50kr/dag i straffavgift under 2-3 veckors tid.

    DHL är väldigt bra och erbjuder en låg instegströskel. Rekommenderas varmt, särskilt i kombination med något av de fraktavtal som med små medel går att teckna :)

    #159002
    DavidWigg
    Deltagare

    @Freddesix 59735 wrote:

    Hur fördelaktigt är detta avtal? Jag har jagat avtal med Schenker men biter mig alltid i svansen på deras krav med minst 5 kollin per upphämtning. Helt klart något vi klarar de flesta av årets dagar men sen kommer det ett vakuum, som till exempel efter jul, där vi ledigt skulle åka på 50kr/dag i straffavgift under 2-3 veckors tid.

    DHL är väldigt bra och erbjuder en låg instegströskel. Rekommenderas varmt, särskilt i kombination med något av de fraktavtal som med små medel går att teckna :)

    Du kan kika här Medlemserbjudande Schenker för Företagarnas medlemmar – Företagarna

    Men straffavgiften har jag inte fått bort.

    #159015
    Prix
    Deltagare

    @BjörnAndersson 59708 wrote:

    jag personligen skulle nästan bli förvånad om Posten gav rabatt till alla små e-handlare…
    Har du funderat på exempelvis Lessmore? Där har du iallafall en liten rabatt om du nu prompt måste använda Posten

    Hur mycket rabatt får man på Posten om man har lessmore?

    #159134
    GregerA
    Deltagare

    5% på Mypack, 15% på Företagspaket.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.